Gå til innhold

nhd - røykeslutt


gyrken

Anbefalte innlegg

NHD, jeg spurte for en stund siden hvor lang tid det tar før en eksrøyker kan begynne å føle seg som en lykkelig ikkerøyker, altså hvor lang tid den psykiske avvenningsprosessen tar?

Jeg er snart 29 år og har røkt fast siden jeg var 13 med unntak av et års røykfrihet i forbindelse med tidligere svangerskap. Nå har jeg sluttet igjen pga. graviditet, tror det var i starten av oktober, og dette går meg fullstendig på nervene! Jeg HATER min røyfrie tilværelse intenst. Det eneste jeg har lyst til er å sitte på nettet, all annen omgang med folk er bare trist når jeg ikke kan røyke.. Jeg synes alle bare maser på meg og forventer allverden, mens jeg bare har lyst å spytte på dem hele bunten!

Heldigvis har jeg stor evne til å ta meg sammen, så det går ikke altfor mye ut over omgivelsene dette, men hva med meg da.. *snufs*

Så drømmer jeg jo om å forbli røykfri etter fødselen også, som godt forbilde og alt det der, men sjansen for at det vil skje er vel ikke stor..

Klarer ikke å tro på at det noen gang kan føles ok å ikke røyke. Klarer ikke å tenke på meg selv som ikke-røyker, jeg har bare tatt "en pause" nå. Hadde det ikke vært for at jeg har en mann som har sterke meninger om gravide og røyking, hadde jeg gitt opp dette prosjektet for lengst. Synes ikke det er verdt det, for hele tilværelsen er jo bare svart!!

Kanskje noe av dette skyldes graviditetshormoer, det er ikke godt å si.. Men jeg føler ihvertfall selv at alt ville blitt mye lettere hvis jeg hadde røyken å klamre meg til.

Kan gravide ta Zyban, eller er det kanskje bare dumt å tenke på det nå når jeg tross alt har sluttet i månedsvis helt av meg selv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei gyrken!

Tenkte jeg måtte fortelle hvordan jeg føler det med røyking.

Jeg røkte fra jeg var 16 til 19. Da ble jeg gravid og sluttet. Bodde med en anti-røyker så jeg orket ikke diskusjonen om å begynne igjen. Begynte å ta en fest-røyk. Og det føltes godt å ha det å se frem til. Klarte uten problemer å holde meg til det.

Det ble slutt mellom meg og samboeren ettr 7 år, og da begynte jeg å røyke igjen! Skulle bare gjøre det den sommeren....men røyker fremdeles 3 år etter.:o) Nå vil jeg gjerne slutte igjen. Helsefaren forbildet, ny samboer som ikke liker røyk. Jeg har store problemer. Mister liksom en "venn".

Uansett så vil jeg fortsette med festrøyking igjen, selv om jeg slutter nå snart.

Jeg er en "røyker". Uansett om jeg røyker fast eller ikke.

Lykke til med deg. OG meg...:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har prøvd å finne stoff om dette, men det er lite konkret.

Da må jeg forholde meg mer til hva jeg har erfart og lest.

Røykesuget varer ofte så mye som et år. Hos noen langer. Dog kan jeg trøste deg med at det avtar.

Mitt inntrykk av deg (basert på det du har skrevet på forum) er at du ikke tilhører den gruppen kvinner som synes at graviditet og svangerskap er _den eneste_ meningen og gleden med livet. Derfor tror jeg du har det ekstra stridt nå.

En anbefaler ofte de som slutter å røyke å engasjere seg i noe lystfyllt og spennende. Dette ville sikkert hjulpet deg også, men du er avskåret fra mye av dette grunnet graviditeten.

Jeg må ærlig svare at jeg ikke vet noe om Zyban og graviditet. Men jeg skal sende en mail i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har prøvd å finne stoff om dette, men det er lite konkret.

Da må jeg forholde meg mer til hva jeg har erfart og lest.

Røykesuget varer ofte så mye som et år. Hos noen langer. Dog kan jeg trøste deg med at det avtar.

Mitt inntrykk av deg (basert på det du har skrevet på forum) er at du ikke tilhører den gruppen kvinner som synes at graviditet og svangerskap er _den eneste_ meningen og gleden med livet. Derfor tror jeg du har det ekstra stridt nå.

En anbefaler ofte de som slutter å røyke å engasjere seg i noe lystfyllt og spennende. Dette ville sikkert hjulpet deg også, men du er avskåret fra mye av dette grunnet graviditeten.

Jeg må ærlig svare at jeg ikke vet noe om Zyban og graviditet. Men jeg skal sende en mail i morgen.

Jeg sendte en mail til GSK og fikk dette svaret:

>

> Kjære Nils Håvard Dahl.

>

> Zyban er kontraindisert ved graviditet. Vi håper selvsagt at vi kan bruke

> zyban eller et annet middel

> ved graviditet , men det er ikke gjordt forsøk med zyban på gravide

> foreløpig ( så vidt jeg vet er dette planlagt

> i USA ) Vi vet således ikke om det er trygt. På den annen side er det ikke

> noe i dyreforsøk eller rapporter som

> tyder på at det skadelig. Før det er gjordt sikre studier er det i alle

> fall frarådet. Gravide er en viktig gruppe å

> hjelpe og man satser derfor på å kunne besvare spørsmålet . Såvidt jeg vet

> gjelder det samme for bruk av

> nikotinerstattningspreparater, at det er kontraindisert ved graviditet.

> Holdt opp mot risikoen ved fortsatt

> røyking er det opplagt at risikoen med nikotinerstattning er mindre. Det

> ideelle er selvsagt at man klarer å slutte uten medikamenter ved

> graviditet, men for de som prøver og ikke klarer det på egenhånd trenger

> vi

> studier med sikte på å kunne hjelpe også disse medikamentellt.

>

> Vennlig hilsen

> Svein Høegh Henrichsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...