Gå til innhold

Øking av Zoloft og sprit (NHD)


Gjest Jeanette20

Anbefalte innlegg

Gjest Jeanette20

Hei!

Jeg ble anbefalt av deg å øke Zoloften pga sterk uro, og dette tok jeg opp med legen min. Hun var enig, og jeg har nå gått på 75mg i ca to uker. Jeg synes det hjelper, for nå har jeg ikke så mye angst og uro hver morgen. Psykologen min var derimot ikke enig -hun mente vel at det ikke ville løse problemene mine. Og det gjør det forsåvidt ikke -det gjør det kanskje verre å finne årsakene. På en måte dekker medisinene over og skjuler problemene mer. Men poenget er jo at jeg tror ikke jeg ville overlevd uten medisiner. (Ville nok tatt selvmord.) En ting jeg lurer på, er om jeg burde øke medisinene enda mer, og f.eks. gå på 100 mg? Jeg vet jo at jeg en gang må slutte med medisiner, men det vet jeg ikke om jeg tør. Jeg har hørt om så mange som får problemer da, og jeg er redd jeg blir veldig dårlig igjen. Hvor lenge er det vanlig å gå på dem? Jeg har nå brukt Zoloft siden mai 2000.

Når det gjelder bruk av alkohol sammen med Zoloft, så vet jeg at det ikke er så lurt, men er det farlig? Får medisinene redusert virkning? I høst har jeg drukket meg full stort sett hver helg, og jeg har ikke merket at jeg tåler mindre pga medisinene. Etter økningen har jeg drukket meg full på sprit 2-3 ganger, og det har gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her skal du høre på legen din. Psykologen har tydeligvis ikke skjønt dette helt.

En kan diskutere hvorvidt en skal bruke AD (Zoloft) eller ikke. Dersom en imidlertid har bestemt seg for å bruke det, er det helt klart at en skal bruke optimal dose dvs den dose som gir best effekt og har akseptable bivirkninger. Å drive med doser som er under det optimale er ikke lurt. Å argumentere for en slik bruk røper manglende kompetanse.

Bruk av alkohol sammen med Zoloft er ikke farlig og hemmer ikke virkningen. Men det er klart at din overdrevne bruk av sprit er et klart hinder for behandlingen av grunnlidelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...