Gå til innhold

diagnose:normal


null

Anbefalte innlegg

Lurer litt på en ting..finnes det egentlig "normale" mennesker igjen her i verden - jeg mener, det virker jo som om det er en diagnose for ALT !!

Hmm..hvilke kriterier må man da oppfylle for å bli "diagnostisert" normal ??

Bare noen tanker fra et null som tenker for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det var en ok tanke jeg. Jeg fikk en gang en diagnose som jeg "ved en feil fikk vite". Seinere ble jeg litt bundet av å ha hatt den diagnosen - helt til jeg traff ei som lo da hun hørte den og sa jeg kunne glemme den. Hun jobbet i psykiatrien og jeg var da blitt student - det var 4 år siden jeg fikk "diagnosen" Det hjalp meg, det hun sa. jeg har alltid følt meg normal. Men jeg var syk, ok, men det var også temmelig normalt. Så en diagnose kan vel passe, men trenger ikke å gjøre det. Og det går iallefall å bry seg minst mulig om den.

PsRani

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det finnes selvsagt.

Det betyr fravær fra diagnoser.

I en studie jeg var med i, SPIFA-336 studien, skulle vi uten at vi visste det, få henvist en del personer til testing som henviser mente var "normale". De fleste av disse hadde, som antatt, ingen diagnose da vi testet dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes selvsagt.

Det betyr fravær fra diagnoser.

I en studie jeg var med i, SPIFA-336 studien, skulle vi uten at vi visste det, få henvist en del personer til testing som henviser mente var "normale". De fleste av disse hadde, som antatt, ingen diagnose da vi testet dem.

Dette er en interessant ting...

Før noe kan betegnes som "normal" må man definere normalt. Og her er vel det snakk om "de fleste"?

Er det en diagnose, betyr det at du viker fra "normalen". Alså "de fleste".

Mot normalt...:o)

Forvirrer meg selv innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er en interessant ting...

Før noe kan betegnes som "normal" må man definere normalt. Og her er vel det snakk om "de fleste"?

Er det en diagnose, betyr det at du viker fra "normalen". Alså "de fleste".

Mot normalt...:o)

Forvirrer meg selv innimellom.

Vi kan godt diskutere ulike betydninger av normal.

I denne sammenhengen betyr det frisk eller uten diagnose (sykdom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tilbakemelding !

men hva er egentlig frisk/uten sykdom..lurer litt på det .

men ja, det er nok vanskelig å sette opp rammebetingelser for hva det å være normal er..da blir jo det også en diagnose..hmm..jeg forvirrer meg selv iblant jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det var en ok tanke jeg. Jeg fikk en gang en diagnose som jeg "ved en feil fikk vite". Seinere ble jeg litt bundet av å ha hatt den diagnosen - helt til jeg traff ei som lo da hun hørte den og sa jeg kunne glemme den. Hun jobbet i psykiatrien og jeg var da blitt student - det var 4 år siden jeg fikk "diagnosen" Det hjalp meg, det hun sa. jeg har alltid følt meg normal. Men jeg var syk, ok, men det var også temmelig normalt. Så en diagnose kan vel passe, men trenger ikke å gjøre det. Og det går iallefall å bry seg minst mulig om den.

PsRani

Men det er jo så mange som er syke/psyke, så hvis normalt betyr "folk flest", så er det nesten normalt å ha ei diagnose jo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...