Gå til innhold

Kan psykiatriske problemer brukes mot meg?


Gjest sonotme

Anbefalte innlegg

Gjest sonotme

Jeg har en del psykiske problemer (depresjon, selvmordstanker) og ønsker å gå til lege for å få henvisning til psykolog. Det som stopper meg er redselen for at disse problemene skal kunne brukes mot meg seinere, for eksempel når jeg blir gravid eller hvis vi ønsker å adoptere.

Kan legen for eksempel koble inn barnevern/helsestasjon på bakgrunn av journalopplysninger om den kommende morens (tidligere) psykiske problemer, slik at hun vil bli tett oppfulgt av disse instansene? (Spørsmålet mitt forutsetter at moren selv ikke har bedt om dette, og at det ikke foreligger fare for vanskjøtsel av barnet. Det vil heller ikke være rusmisbruk med i bildet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, når det gjelder egne "selvfødte" barn. Da er det alltid den aktuelle/nåværende omsorgsevnen som teller.

Ingen lege eller annen helsearbeider vil finne på å melde om et psykisk problem som ligger tilbake i tid.

Når det gjelder adopsjon er jeg mer i tvil. Jeg leser innimellom innlegg om legeattester på adopsjonsforum. På meg virker reglene der ganske strenge.

De som ferdes på adopsjonsforum virker svært oppdaterte mht. disse reglene. Jeg anbefaler at du legger inn ditt spørsmål også på dette forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...