Gå til innhold

NHD - *å spise seg selv*


Gjest taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Gjest taushetsplikt

Hei -

Noen mennesker (jeg tenker ikke på små barn) har til vane å *spise seg selv", jeg tenker på snørr, negler, skorper, smake sin egen utflod osv. Mine eksempler gjelder mennesker som gjør dette i smug/privat.

Er dette bare en ekkel uvane, eller betyr det noe? Ev. hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Barn putter ofte det meste i munnen.

De fleste endrer denne adferden etterhvert som de vokser. Om den ikke endres, må vi kalle det en (uappetittelig) uvane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "taushetsplikt"!

Syntes NHD svarte deg litt useriøst og kort. Jeg har faktisk lest om mennesker som gjør dette, og da handler det om tvangspreget atferd (OCD).

Det finnes også de som spiser sitt eget hår f.eks. Det som folk kaller for uvaner har noen ganger faktisk en diagnose. Neglebiting er en stygg "uvane" som mange klarer å kurere seg selv for.

Har et spørsmål til deg NHD: De som ikke slutter med dette når de blir voksne, kan det ha noe med en utviklingsforstyrrelse å gjøre? (Traumatisk barndom, seksuelle overgrep osv)

Bare en tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du leter etter litt dypere svar enn det NHD ga deg.

Og med litt god fantasi klarer vi nok å finne en Freudaktig forklaring!

" Dette er driften man har for resirkulering av seg selv....slik dyr spiser morkaken etter fødsel, føler mennesket et behov for å føle at man ikke misliker seg selv.....bla bla bla "*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...