Gå til innhold

Cipramil og galskap-NHD


Gjest Ruskende

Anbefalte innlegg

Gjest Ruskende

Har gått til "behandling" i noen år. Pga flytting har jeg nå ikke tilbud om behandling mer. Jeg hadde en veldig hard periode for ca. 2 år siden hvor jeg hadde psykotiske symptomer. I den forbindelse fikk jeg antipsykotiske, som jeg slutta etter et par dager pga bivirkninger. Fikk da i stedet noen sovetabletter så jeg fikk en god natts søvn pga stort underskudd på søvn. Ble også satt på Cipramil, og var etter ganske kort tid veldig mye bedre. Har vært rimelig frisk helt siden da.

En psykiater fortalte meg i ettertid at de hadde lurt på om det var begynnende schizofreni. Men da jeg ble såpass mye bedre med Cipramil, hadde de besluttet at det "kun" var en alvorlig depresjon.

Siden jeg har følt meg bra ganske lenge, har jeg trappet ned på Cipramilen, noe som har vist seg å ikke være særlig lurt. Jeg er svært svingende i humøret og veldig sårbar for andres blikk og kommentarer. Jeg er veldig var på alt som skjer rundt meg hele tiden, og har ganske sterke følelsesmessige reaksjoner. Utenpå virker det nok som jeg er ganske vanlig, men inni hodet mitt er det fullt kaos. Føler ikke at jeg kontrollerer tankene mine i det hele tatt. Er veldig ukonsentrert og har et enormt tankekjør. Jeg føler meg rett og slett på grensen til galskap. Jeg har også sterk angst.

Mitt spørsmål til deg er dermed : kan cipramil holde galskap/alvorlige personlighetsforstyrrelser i sjakk? Det jeg opplever nå etter nedtrapping av cipramil er noe mer enn en depresjon....

Jeg har nå besluttet at jeg skal begynne på cipramil igjen. Kan man gå på det hele livet? Jeg brukte forresten 40 mg. om dagen, sluttet for par-tre uker siden.....kan jeg gå rett på 40 mg. igjen, eller bør jeg starte med en lavere dose for å unngå bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Cipramil kan holde en alvorlig per.forst. i sjakk. Den kan også ta bort en alvorlig depresjon med vrangforestillinger.

Det er ingenting som tyder på at en ikke kan bruke SSRI hele livet.

Jeg ville tatt 20 mg i 3-4 dager før økning til 40 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...