Gå til innhold

Webbis


Dorthe

Anbefalte innlegg

Rett til å gifte seg er da ikke det samme som rett til å ha barn???

Retten til å stifte familie står det og det betyr vel barn for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    45

  • petter smart

    18

  • Babette

    16

  • Gemini

    11

Mest aktive i denne tråden

Retten til å stifte familie står det og det betyr vel barn for de fleste.

Der sårer du nok mange barnløse ektepar!

En familie betyr ikke nødvendigvis barn, nei.

Definisjonen på familie er som følger: personer som er knyttet sammen gjennom blodet el. gjennom ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sårer du nok mange barnløse ektepar!

En familie betyr ikke nødvendigvis barn, nei.

Definisjonen på familie er som følger: personer som er knyttet sammen gjennom blodet el. gjennom ekteskap.

Men det betyr i hvert fall at alle som kan og vil ha barn, har rett til å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det betyr i hvert fall at alle som kan og vil ha barn, har rett til å få det.

Hvordan kan du trekke den konklusjonen ut fra at alle har rett til å stifte familie når familie ikke nødvendigvis inkluderer barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du trekke den konklusjonen ut fra at alle har rett til å stifte familie når familie ikke nødvendigvis inkluderer barn?

Å stifte familie betyr for meg å gifte seg og lage barn. Og det tror jeg faktisk at de fleste mener. Om barna er kommet til familien ved adopsjon er knekkende likegyldig for meg.

Les her for eksempel

http://no.femalelife.com/scripts/starting_a_family/content.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mer enn pro forma

Der sårer du nok mange barnløse ektepar!

En familie betyr ikke nødvendigvis barn, nei.

Definisjonen på familie er som følger: personer som er knyttet sammen gjennom blodet el. gjennom ekteskap.

"Definisjonen på familie er som følger: personer som er knyttet sammen gjennom blodet el. gjennom ekteskap."

Bokmålsordboka?

Hva med alle som ikke er gifte, men deler bord og seng? De er også familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å stifte familie betyr for meg å gifte seg og lage barn. Og det tror jeg faktisk at de fleste mener. Om barna er kommet til familien ved adopsjon er knekkende likegyldig for meg.

Les her for eksempel

http://no.femalelife.com/scripts/starting_a_family/content.php

"Å stifte familie betyr for meg å gifte seg og lage barn. Og det tror jeg faktisk at de fleste mener"

Når du viser til

Menneskerettighetene, så kan du ikke bare dra frem hva du eller "de fleste" mener med å stifte familie. Da må du se på den offisielle definisjonen av ordet. Ellers kan man jo tolke inn det man selv måtte ønske i lovgivningen.

Det er ikke en menneskerett å ha barn, men det er en menneskerett for barn å få vokse opp under verdige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å stifte familie betyr for meg å gifte seg og lage barn. Og det tror jeg faktisk at de fleste mener"

Når du viser til

Menneskerettighetene, så kan du ikke bare dra frem hva du eller "de fleste" mener med å stifte familie. Da må du se på den offisielle definisjonen av ordet. Ellers kan man jo tolke inn det man selv måtte ønske i lovgivningen.

Det er ikke en menneskerett å ha barn, men det er en menneskerett for barn å få vokse opp under verdige forhold.

Siden du er i det vrange hjørnet gidder jeg ikke å diskutere mer med deg.

Jeg søkte på stifte familie på google og der finner du mange linker til hva det betyr å stifte familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Fant det jeg

Artikkel 16.

Voksne menn og kvinner har rett til å gifte seg og stifte familie uten noen begrensning som skyldes rase, nasjonalitet eller religion. De har krav på like rettigheter ved inngåelse av ekteskapet, under ekteskapet og ved dets oppløsning.

Menneskers rett til å få barn, dvs beholde barna, er jo allerede begrenset. Dersom du ikke klarer å ta vare på barna dine vil de bli tatt hånd om av barnevernet.

Grunnen til dette er at også barn har rettigheter, og disse rettighetene settes over foreldrenes rett til å ha barn.

Menneskerettighetene tar uansett ikke for seg foreldre som ikke er i stand til å ta seg av barna, de sier bare at ingen skal nektes å stifte familie/få barn grunnet rase, nasjonalitet eller religion. Altså en nekt som skyldes ytre omstendigheter, ikke ens egne evner til å ta vare på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskers rett til å få barn, dvs beholde barna, er jo allerede begrenset. Dersom du ikke klarer å ta vare på barna dine vil de bli tatt hånd om av barnevernet.

Grunnen til dette er at også barn har rettigheter, og disse rettighetene settes over foreldrenes rett til å ha barn.

Menneskerettighetene tar uansett ikke for seg foreldre som ikke er i stand til å ta seg av barna, de sier bare at ingen skal nektes å stifte familie/få barn grunnet rase, nasjonalitet eller religion. Altså en nekt som skyldes ytre omstendigheter, ikke ens egne evner til å ta vare på barna.

Det står andre omstendigheter også. Og Norge er et av de få landene som ikke har funksjonshemmede med blandt diskrimineringslovene.

Er man funksjonshemmet har man faktisk rett å få hjelp til de tingene man ikke klarer selv. Man har til og med rett til å få hjelp til et seksualliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Men hva er friskt og hva er normalt? Må alle være fullstendig A4 for å få barn?

Desuten vil jeg tro at de fleste funksjonshemmede som får barn har tenkt det like nøye igjennom som adoptivforeldre har.

Ønske om barn er sterkt hos de fleste også de som er funksjonshemmet. Det er ingen som skal si at de har mindre omsorgsevne enn andre.

Tror du blander omsorgsevne med omsorgsvilje her. Det sier seg selv at en person som ikke engang kan ta vare på seg selv ikke har like stor omsorgsEVNE som en persom som kan ta vare på seg selv.

Det er mange som tenker nøye gjennom å få barn, men som ikke burde fått barn.

Selvfølgelig må ikke alle være A4 for å få barn, men visse krav bør en kunne stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blander omsorgsevne med omsorgsvilje her. Det sier seg selv at en person som ikke engang kan ta vare på seg selv ikke har like stor omsorgsEVNE som en persom som kan ta vare på seg selv.

Det er mange som tenker nøye gjennom å få barn, men som ikke burde fått barn.

Selvfølgelig må ikke alle være A4 for å få barn, men visse krav bør en kunne stille.

Ja, men det skal ikke gå på hva man greier fysisk, den fysiske delen har man rett og mulighet til å få hjelp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Det står andre omstendigheter også. Og Norge er et av de få landene som ikke har funksjonshemmede med blandt diskrimineringslovene.

Er man funksjonshemmet har man faktisk rett å få hjelp til de tingene man ikke klarer selv. Man har til og med rett til å få hjelp til et seksualliv.

Men skal man ofre et barn for at en funksjonshemmet ikke skal bli "diskriminert" mot?

En må huske at også barn har rettigheter.

Det blir noe helt annet i andre situasjoner der det kun er den funksjonshemmede som det diskrimineres mot og det ikke er andre personer involvert.

Dermed blir det et problem også ifm med seksuallivet. Funksjonshemmede har rett på et seksualliv, men vi kan jo ikke tvinge noen til å ha sex med funksjonshemmede, evt bruke hjelpemidler e.l. på dem. Hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men skal man ofre et barn for at en funksjonshemmet ikke skal bli "diskriminert" mot?

En må huske at også barn har rettigheter.

Det blir noe helt annet i andre situasjoner der det kun er den funksjonshemmede som det diskrimineres mot og det ikke er andre personer involvert.

Dermed blir det et problem også ifm med seksuallivet. Funksjonshemmede har rett på et seksualliv, men vi kan jo ikke tvinge noen til å ha sex med funksjonshemmede, evt bruke hjelpemidler e.l. på dem. Hva da?

Det er jo ikke snakk om å ofre et barn. Det er det folk må forstå at funksjonshemmede er likeverdige friske mennesker.

Hva med barn av rike mennesker som har barnepiker og blir stellt av andre hele tida?

Eller folk som ikke kan lage mat slik at de har kokk

Det er nettopp derfor det er forbudt å diskriminere funksjonshemmede i de fleste land fordi folk tror at man er så innmari annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal man ofre et barn for at en funksjonshemmet ikke skal bli "diskriminert" mot?

En må huske at også barn har rettigheter.

Det blir noe helt annet i andre situasjoner der det kun er den funksjonshemmede som det diskrimineres mot og det ikke er andre personer involvert.

Dermed blir det et problem også ifm med seksuallivet. Funksjonshemmede har rett på et seksualliv, men vi kan jo ikke tvinge noen til å ha sex med funksjonshemmede, evt bruke hjelpemidler e.l. på dem. Hva da?

Dessuten har de fleste funksjonshemmede jeg kjenner og vet om et sexliv på lik linje med alle andre. De fleste med en funksjonsfrisk partner og noen med andre funksjonhemmede. Det finnes til og med mange som er gift *ironi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Det er jo ikke snakk om å ofre et barn. Det er det folk må forstå at funksjonshemmede er likeverdige friske mennesker.

Hva med barn av rike mennesker som har barnepiker og blir stellt av andre hele tida?

Eller folk som ikke kan lage mat slik at de har kokk

Det er nettopp derfor det er forbudt å diskriminere funksjonshemmede i de fleste land fordi folk tror at man er så innmari annerledes.

Det er greit at funksjonshemmede er likeverdige mennesker. Men de har begrensninger, og i dette tilfellet var disse så omfattende at de ikke burde fått barn.

Når man ikke kan ta vare på seg selv og trenger kontinuerlig pleie/omsorg, da ER man jo annerledes. Selv om man kan klare seg med hjelp. Å påstå noe annet blir i beste fall naivt.

Det er mange som ikke burde fått barn, men vi kan ikke la alle som ikke burde fått barn får barn fordi noen av dem får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Dessuten har de fleste funksjonshemmede jeg kjenner og vet om et sexliv på lik linje med alle andre. De fleste med en funksjonsfrisk partner og noen med andre funksjonhemmede. Det finnes til og med mange som er gift *ironi*

Du snakker hovedsaklig om personer med vesentlig mindre funksjonshemming enn kvinnen i denne saken.

Spørsmålet mitt gikk på hvem har ansvaret for at alle funksjonshemmede har et seksualliv?

Å ha retten til noe betyr bare at staten ikke kan nekte deg det eller legge hindringer i veien for deg, ikke at de skal hjelpe deg med det eller legge noe som helst til rette for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Ja, men det skal ikke gå på hva man greier fysisk, den fysiske delen har man rett og mulighet til å få hjelp med.

Her var det også snakk om det psykiske. Både fordi datteren virket redd for mora. Fordi dattera ikke vil klare å knytte seg like sterkt til mora som hun ville gjort dersom mora var frisk. Fordi dattera gjerne vil mobbes pga mora. Fordi faren må bruke mesteparten av tida på mora og dermed ikke får tid til dattera. Det var jo du som i et annet innlegg kritiserte de som leide inn barnepiker o.l. Er det bedre når funksjonshemmede gjør det?

En kan ikke få hjelp til å få den fysiske og psykiske kontakten til barna som er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Husker du en annen dokumentar for en tid tilbake? Der var det en trebarnsfar som falt på gata og slo hodet, og ble 100% pleietrengende.

I dokumentaren så vi at han bodde på hjem hvor han fikk den pleien han trengte, og så var han på besøk hjemme hos kone og barn innimellom.

I den saken hadde altså moren mer enn nok med å ta seg av barna og skape et så normalt liv for dem som mulig, uten å være heltids ansatt pleier for sin mann.

I tillegg hadde hun jo skaffet seg en ny mann, og en så tydelig at dette såret eksmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg hadde hun jo skaffet seg en ny mann, og en så tydelig at dette såret eksmannen.

Hvilken sak snakker du om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...