Gå til innhold

motatt eller mottatt?


Gjest mottatt

Anbefalte innlegg

Gjest mottatt

Irriterer meg over at jeg ikke kan bli enig med meg selv om det heter "motatt" eller "mottatt" :) Jeg gjorde et søk på Google, både på "motatt" og "mottatt" og det ser ut til at det er full forvirring hvordan ordet skal staves :) - Selv heller jeg litt mot "mottatt" (synes det liksom ser riktigst ut), men jeg er ikke sikker :) Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tjisis

    7

  • Sofline

    3

  • fyrlykt

    3

  • Babette

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest mottatt

Ser nå at jeg får flest Google treff på ordet "mottatt" (505000) og kun 10800 treff på "motatt". Så da er trolig "mottatt" riktig stavemåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det sier seg selv jeg.

Deler du opp ordene blir det sånn:

Mot-att

Mot-tatt

Hva synes du ser mest riktig ut da?;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mottatt

Synes det sier seg selv jeg.

Deler du opp ordene blir det sånn:

Mot-att

Mot-tatt

Hva synes du ser mest riktig ut da?;o)

Hvis du hadde lest mitt spørsmål så hadde du sett at jeg synes "mottatt" ser mest riktig ut! Men jeg liker å være 100% sikker! *hrmf*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjekk og grei mann

Ser nå at jeg får flest Google treff på ordet "mottatt" (505000) og kun 10800 treff på "motatt". Så da er trolig "mottatt" riktig stavemåte.

skulle man bruke antall som mål på riktighet, ville jo det å bli forfordelt vært en positiv ting

men slik er det jo ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er i tvil pleier jeg skrive ordet i word og ta stavekontroll.

Det gjør jeg også av og til. Men det kan være en tvilsom affære...

Gjorde en test (for moro skyld) på "fyrlykt" (som vel burde være et reltivt alminnelig ord), og fikk følgende svar:

fyrelykt,

fyllykt og

forlykt

"Fyrlykt" derimot - var ikke et alternativ...

Vet ikke om det er min stavekontroll som er vel kreativ, eller om dette er en generell greie.

Uansett - som regel fungerer det bra! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg også av og til. Men det kan være en tvilsom affære...

Gjorde en test (for moro skyld) på "fyrlykt" (som vel burde være et reltivt alminnelig ord), og fikk følgende svar:

fyrelykt,

fyllykt og

forlykt

"Fyrlykt" derimot - var ikke et alternativ...

Vet ikke om det er min stavekontroll som er vel kreativ, eller om dette er en generell greie.

Uansett - som regel fungerer det bra! ;-)

Hmmmm - alvorlige greier, tar det nesten som en personlig fornærmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg også av og til. Men det kan være en tvilsom affære...

Gjorde en test (for moro skyld) på "fyrlykt" (som vel burde være et reltivt alminnelig ord), og fikk følgende svar:

fyrelykt,

fyllykt og

forlykt

"Fyrlykt" derimot - var ikke et alternativ...

Vet ikke om det er min stavekontroll som er vel kreativ, eller om dette er en generell greie.

Uansett - som regel fungerer det bra! ;-)

Nå måtte jeg også teste fyrlykt :)

Min word hadde fyrlykt, kanskje du trenger å oppdatere din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm - alvorlige greier, tar det nesten som en personlig fornærmelse.

Ikke gjør det!! Fyrlykt er et kjempefint ord - og nick!!!

Håper i så fall du legger skylden på min mangelfulle? stavekontroll.

Som du, forhåpentligvis la merke til, så mener jeg at fyrlykt faktisk er et godt norsk ord!

For det var vel ikke selve testen du tok personlig..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå måtte jeg også teste fyrlykt :)

Min word hadde fyrlykt, kanskje du trenger å oppdatere din?

Ja, der er du kanskje ikke på noe. Men hvordan gjør man det?? Dessuten - den er ikke sååå gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Det heter mottatt! Jeg har samme problemet med "forressten"/"forresten". Hvordan i huleste skrives det?

forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter mottatt! Jeg har samme problemet med "forressten"/"forresten". Hvordan i huleste skrives det?

...ja, og hva med desverre/dessverre og konkurransse/konkurranse/konkuransse... og dessuten/desuten...

Dette er ord som jeg går rundt å vet har, ikke nødvendigvis i mine øyne, doble konsonanter både her og der, men som jeg aldri klarer å lære meg skikkelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

...ja, og hva med desverre/dessverre og konkurransse/konkurranse/konkuransse... og dessuten/desuten...

Dette er ord som jeg går rundt å vet har, ikke nødvendigvis i mine øyne, doble konsonanter både her og der, men som jeg aldri klarer å lære meg skikkelig!!

Dessverre, konkurranse, dessuten.

Kapittel er et ord jeg har strevd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, konkurranse, dessuten.

Kapittel er et ord jeg har strevd med.

Når du sier det, så kan fort det havne i gaten for trøblete ord hos meg også.. Men det er forferdelig sjelden(t?) at jeg bruker det skriftlig, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mottatt

skulle man bruke antall som mål på riktighet, ville jo det å bli forfordelt vært en positiv ting

men slik er det jo ikke

tja, men for "mottatt" gir det en liten "pekepinn", synes nå jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...