Gå til innhold

selvopptatte anorektikere?


Gjest Venus

Anbefalte innlegg

Gjest Venus

En venninne av meg har slitt i mange år med anoreksi. Men i det siste er hun blitt utrolig merkelig. Hun snakker bare om seg selv og gir ingenting tilbake. Jeg skjønner at spiseforstyrrelser er "krevende" og opptar mye av tankene og hverdagen til de som har det, men det er ikke særlig givende å tilbringe tid med en som kun snakker om seg selv. Og følgene er at hun har mistet mange venner. Selvfølgelig skal man være forståelsesfull og man m,å regne med at spiseforstyrrede personer sliter og at for noen er dette en konsekvens av sykdommen, men nå orker jeg snart ikke mer av henne. Snart flytter hun, så da får jeg en pause (vet det høres kynisk ut). Saken er at jeg selv har hatt bulimiske periode og fortsatt har et anstrengt forhold til mat, og hennes folusering på sykdommen gjør det ikke akkurat bedre for meg. Jeg er vel en god terapeut å ha, tenker jeg.

Bare en liten tankevekker for noen, kanskje, enten dere er pårørende eller sliter selv.

Hilsen en litt oppgitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo noe så utrolig typisk!

Forventer jenter at man skal være

tankelesere?? Om man gjør noe galt, er det visst

dønn umulig å SI IFRA! Neida, man holder inne,

blir mer og mer irritert, og til slutt ender det med

utfrysing. Men venninna di er ikke TANKELESER.

Hun vil jo ikke miste alle vennene sine, men når

ingen forteller henne hva hun gjør galt, får hun jo ikke

sjansen til å rette det opp.

Du må SI IFRA, så hun får sjansen til å skjerpe seg.

Fortell henne at du ikke vil høre alt dette hele tiden,

si det forverrer din egen situasjon..for all del, si ifra,

ikke hold inne til du ikke orker mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege T.-Ø.Endsjø

Kjære Venus.

Jeg er enig med deg. Det er litt av en utfordring å ha venner som stort sett er opptatt av seg selv. Jeg tror egentlig det er greit at man tar det opp med den det gjelder direkte og det kan være til hjelp for å komme ut av den evindelige sirklingen rundt seg selv.

Thor-Øistein Endsjø. Barnelege med spes. interesse ungdom og idrettsmedisin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo noe så utrolig typisk!

Forventer jenter at man skal være

tankelesere?? Om man gjør noe galt, er det visst

dønn umulig å SI IFRA! Neida, man holder inne,

blir mer og mer irritert, og til slutt ender det med

utfrysing. Men venninna di er ikke TANKELESER.

Hun vil jo ikke miste alle vennene sine, men når

ingen forteller henne hva hun gjør galt, får hun jo ikke

sjansen til å rette det opp.

Du må SI IFRA, så hun får sjansen til å skjerpe seg.

Fortell henne at du ikke vil høre alt dette hele tiden,

si det forverrer din egen situasjon..for all del, si ifra,

ikke hold inne til du ikke orker mer.

Hm, skjønner god hva du mener!!!!! OG det er jævlig å måtte høre på andres problemer og alt det der......

Jeg har alltid vært veldig påpasselig med å ikke klage om hvordan jeg har det. Selv om jeg føler meg feit og jævlig, så går jeg ikke rundt til vennen mine å sier at jeg skal slanke meg 10 kg!

Jeg har aldri sagt noe om hvor mye jeg faktisk kan hate meg selv til tider...

Så det er vel grunnen til at feks ex-besteveninna mi fikk sjokk da hun fikk vite at jeg hadde spiseforstyrrelse. Da hadde jeg skjult det for henne og alle andre, i 2 år.... For jeg klager aldri.... gir mer enn jeg tar i mot..... og er en glimrende "venne terapaut" .

Ingen kan jo se hvordan jeg har det inni meg, og hvor mye dette faktisk kan slite meg ned.

Vet ikke om dette var særlig relevant, men men

Tanker, bare.....

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, skjønner god hva du mener!!!!! OG det er jævlig å måtte høre på andres problemer og alt det der......

Jeg har alltid vært veldig påpasselig med å ikke klage om hvordan jeg har det. Selv om jeg føler meg feit og jævlig, så går jeg ikke rundt til vennen mine å sier at jeg skal slanke meg 10 kg!

Jeg har aldri sagt noe om hvor mye jeg faktisk kan hate meg selv til tider...

Så det er vel grunnen til at feks ex-besteveninna mi fikk sjokk da hun fikk vite at jeg hadde spiseforstyrrelse. Da hadde jeg skjult det for henne og alle andre, i 2 år.... For jeg klager aldri.... gir mer enn jeg tar i mot..... og er en glimrende "venne terapaut" .

Ingen kan jo se hvordan jeg har det inni meg, og hvor mye dette faktisk kan slite meg ned.

Vet ikke om dette var særlig relevant, men men

Tanker, bare.....

klem

og ingen av dere skjønner at man faktisk kan si ifra

når dem er for selvopptatte da??? argh... typisk

jenter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 22 år senere...

Annonse

Vi er nå i år 2000. Internett har akkurat satt sine spor og den vanlige mannen i gata begynner å få sine egne datamaskiner. Google gjør framskritt, det samme med Microsoft og Apple. Jeff Bezos lager Amazon.com for å selge bøker og gjør rolige framskritt. 23 år senere... 🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det bare meg eller er det færre anorektikere i dag enn i 2000? Jeg ser nesten aldri et menneske med anoreksi lengre, men det gjorde jeg tidlig på 2000-tallet.

Anonymkode: 73527...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det bare meg eller er det færre anorektikere i dag enn i 2000? Jeg ser nesten aldri et menneske med anoreksi lengre, men det gjorde jeg tidlig på 2000-tallet.

Anonymkode: 73527...64b

Trans er det nye anoreksi. 

Anonymkode: adc70...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det bare meg eller er det færre anorektikere i dag enn i 2000? Jeg ser nesten aldri et menneske med anoreksi lengre, men det gjorde jeg tidlig på 2000-tallet.

Anonymkode: 73527...64b

Det er vel omtrent like mange nå. 

Det er en veldig stygg og stigmatiserende holdning til lidelsen blant alt for mange. Anorektikere skal helst ikke synes, og synes de så må de skjule kroppen så ikke andre blir "trigget"  Det skal veldig mye mot og hard hud til for å være åpent anorektiker. Dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (7 timer siden):

Det er vel omtrent like mange nå. 

Det er en veldig stygg og stigmatiserende holdning til lidelsen blant alt for mange. Anorektikere skal helst ikke synes, og synes de så må de skjule kroppen så ikke andre blir "trigget"  Det skal veldig mye mot og hard hud til for å være åpent anorektiker. Dessverre. 

Hvor har du dette fra, at de ikke skal syntes og at de må skjule kroppene? Å være åpent anorektiker er ikke noe man velger når man er anorektiker - det syns uansett antrekk. Hadde anoreksi i mange år selv og hata akkurat det, at alle stirret uansett.

Anonymkode: 73527...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor har du dette fra, at de ikke skal syntes og at de må skjule kroppene? Å være åpent anorektiker er ikke noe man velger når man er anorektiker - det syns uansett antrekk. Hadde anoreksi i mange år selv og hata akkurat det, at alle stirret uansett.

Anonymkode: 73527...64b

Tror du misforstod Kashmir. Hun mente at sånn er mange holdninger i samfunnet uten at det er riktig. Litt som at jeg med mine arr skal bli pålagt å skjule de. At det er synd at det er sånn. 

Sånn tolket i hvert fall jeg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (9 minutter siden):

Tror du misforstod Kashmir. Hun mente at sånn er mange holdninger i samfunnet uten at det er riktig. Litt som at jeg med mine arr skal bli pålagt å skjule de. At det er synd at det er sånn. 

Sånn tolket i hvert fall jeg det. 

 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor har du dette fra, at de ikke skal syntes og at de må skjule kroppene? Å være åpent anorektiker er ikke noe man velger når man er anorektiker - det syns uansett antrekk. Hadde anoreksi i mange år selv og hata akkurat det, at alle stirret uansett.

Anonymkode: 73527...64b

☝️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (11 minutter siden):

Tror du misforstod Kashmir. Hun mente at sånn er mange holdninger i samfunnet uten at det er riktig. Litt som at jeg med mine arr skal bli pålagt å skjule de. At det er synd at det er sånn. 

Sånn tolket i hvert fall jeg det. 

Men hvor tar hun påstandene sine fra med at det er mange med negativ holdning til anorektikere og at disse må skjule seg og at det krever mot å vise seg frem. Er det henter fra forskning eller noe huk føler selv? Litt ugreit å pøse ut påstander med fakta om det er hentet fra eget følelsesliv 

Anonymkode: 73527...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvor tar hun påstandene sine fra med at det er mange med negativ holdning til anorektikere og at disse må skjule seg og at det krever mot å vise seg frem. Er det henter fra forskning eller noe huk føler selv? Litt ugreit å pøse ut påstander med fakta om det er hentet fra eget følelsesliv 

Anonymkode: 73527...64b

Vet ikke hvor fra, men vet fra eget liv at folk stirrer. Enten det er anoreksi eller store arr. 

Folk har en tendens til å ikke like ting som skiller seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Vet ikke hvor fra, men vet fra eget liv at folk stirrer. Enten det er anoreksi eller store arr. 

Folk har en tendens til å ikke like ting som skiller seg ut.

Sant. Mange har også en tendens til å la egne perspektiv og egne opplevelser fremstå som generelle fakta. Det må man slutte med, det skaper uriktige opplysninger. Viktig å skille mellom «jeg tror» og «fra mitt perspektiv ser det ut som at» og «forskning viser» osv

Anonymkode: 73527...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sant. Mange har også en tendens til å la egne perspektiv og egne opplevelser fremstå som generelle fakta. Det må man slutte med, det skaper uriktige opplysninger. Viktig å skille mellom «jeg tror» og «fra mitt perspektiv ser det ut som at» og «forskning viser» osv

Anonymkode: 73527...64b

Beklager. Av hva jeg har erfart og sett samt lest,  så er det for mange stygge holdninger til lidelsen Anorexia. Spesielt hvis de som lider av det viser åpent at de gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...