Gå til innhold

5-åring med kløe/smerter i baken


Gjest Antisugar

Anbefalte innlegg

Gjest Antisugar

Jenta mi på 5 år har de siste dagene hatt noen anfall av hysterisk skriking pga smerter i baken - hun sier at det gjør vondt i rumpa. Det kommer helt ut av det blå, ikke relatert til avføring i det hele tatt. Jeg har undersøkt henne, og kan ikke se antydning til rødhet, sårhet eller mark rundt analåpningen, kan heller ikke se mark i avføringen. Hun blir helt hysterisk når det står på, hun strigråter og aker seg på gulvet, hopper på baken i sofaen og vet omtrent ikke hva hun gjør. Slike anfall kan pågå i over en time. Jeg har prøvd å smøre henne med sink, hun har fått stikkpille (paracet) som hun vanligvis hater, nå BER hun faktisk om det, så det sier litt om smertenivået. Dette hjelper heller ikke. Var i kontakt med legevakten på torsdag fordi både fastlege og vikar har ferie(!), men legevakten mente at det ikke var noe de kunne gjøre med dette uansett og ba oss om å la være å komme fordi de hadde så stor pågang.Når jeg smører henne med sink, sier hun at det ikke er der men INNI rumpa det er vondt.Hun er ikke hard i magen eller noe. Noen som har opplevd noe lignende som har forslag til hva det kan være og hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm. Jeg tenker først på mark.

Er det mest natterstid eller på sen kveldstid?

Men mark skal ikke være vondt, og stikkpille skal heller ikke hjelpe...

*tenke høyt*

Tror jeg ville pushet på den legevakta, ja.

Det hender de er urimelig vrange, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antisugar

Hm. Jeg tenker først på mark.

Er det mest natterstid eller på sen kveldstid?

Men mark skal ikke være vondt, og stikkpille skal heller ikke hjelpe...

*tenke høyt*

Tror jeg ville pushet på den legevakta, ja.

Det hender de er urimelig vrange, altså!

Men om det er mark - ville jeg ikke da kunne sett noe rundt endetarmsåpningen eller i avføringen? Det er ikke alltid at stikkpillen hjelper, men hun føler visst at det er verdt forsøket, stakkars liten. Må jeg ha resept på markmidler? Tusen takk for svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det er mark - ville jeg ikke da kunne sett noe rundt endetarmsåpningen eller i avføringen? Det er ikke alltid at stikkpillen hjelper, men hun føler visst at det er verdt forsøket, stakkars liten. Må jeg ha resept på markmidler? Tusen takk for svar!!!

vermox - reseptfritt på apoteket. Mikstur og tabeletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg er: kan hun ha fått noe opp i rumpa? Dyttet noe inn eller lignende??

Huff dette hørtes ikke noe artig ut i hele tatt og jeg hadde nok pushet på legevakten og sørget for en skikkelig undersøkelse!

Ikke godta et nei-det er du som kjenner jenta og vet hvordan hun oppfører seg til daglig/kontra det som skjer nå.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en abscess eller en fistel inni rumpeballen. En abscess oppstår ved at det kommer bakterier inn i en liten rift og at det på den måten utvikler seg en innvendig byll. Denne smerten er trykkende/pressende. Eller har du inntrykk av at smerten sitter endetarmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poden min hadde to slike episoder i fjor. Greide ikke å skille mellom sterk kløe og vondt. Så ikke mark, men i og med at det gikk mark i barnehagen tok vi markekur, og han ble bra begge gangene. Vermox er kjempeenkelt å ta, og smaker ikke så ekkelt som mye anndre medisiner.

Men kommer du deg inn til en lege er selvsagt det det beste, så får du utelukket at det er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være hard avføring som presser på nerver i tarmen bak. Jeg hadde det innimellom selv i oppveksten og det kom helt plutselig (ofte på natta). Det eneste som hjalp var å ligge på magen med en pute under nederste del av magen(slik at rompa på en måte kom litt høyere opp enn resten av kroppen).

Hvis det er dette datteren din har er det kjempeubehagelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...