Gå til innhold

methotrexate og prevensjon


lilleninni

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er snart 25 år gammel og har nylig gått over fra å bruke p-sprøyte til å bruke p-pillen yasmin (begynte på pillene for 4 uker siden idag), fordi vi ønsker å gjøre det lettere å bli gravid om ca 1,5-2 år. Nå har jeg imidlertid fått vite at en av de medisinene mannen min tar mot leddgikt og div. øyesykdommer skal unngås dersom det er fare for at jeg kan bli gravid. Han tar methotrexate tabletter 5 mg en dag i uken. Jeg lurer på om han bør gå over til en annen medisin allerede nå som vi har gått over til mindre sikkert prevensjonsmiddel? Jeg er dessuten usikker på om p-piller er noe for meg, siden jeg nå etter ett brett har ganske store menstruasjonssmerter uten blødning, og dessuten har vært kvalm store deler av tiden siden jeg begynte på pillene. har tatt 3 negative graviditetstester den siste uken, så jeg anser graviditet for å være utelukket. Er det noen annen prevensjonsmetode (uten hormoner) som anses for å være like sikker som pillene, og som kan brukes mens han går på methotrexate? jeg har ikke vært gravid noen gang, men det sies at kvinnene både på mors- og farssiden min har svært lett for å bli gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes det er en god ide at gå over fra p-sprøyte til p-pille når man planlegger graviditet innen et års tid eller mer. P-pille-effekten er ute av kroppen etter få dager, p-sprøyte-effekten kan sitte i opp til ett år. P-pille regnes som meget sikkert prevensjonsmiddel. Jeg synes det var litt rart at det advares mot graviditet mens din mann står på medisiner. Det er vel heller slik at medisinene påvirker sædkvaliteten så det kan være vanskeligere å bli gravid mens han bruker medisin?

Hvis du har smerter og er kvalm synes jeg du skal søke lege. I verste fall kan du ha graviditet utenfor livmoren (graviditetstesten vil dog nesten alltid være positiv også i denne situasjonen). Smerter er ikke vanlig bivirkning ved p-piller, tvert om.

Når ble siste p-sprøyte tatt?

Jeg synes du skal fortsette med p-pille, men anbefaler deg å få en sjekk for å få situasjonen avklart. Du kan også bruke spiral, men det er ikke helt så sikkert som p-pille

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en god ide at gå over fra p-sprøyte til p-pille når man planlegger graviditet innen et års tid eller mer. P-pille-effekten er ute av kroppen etter få dager, p-sprøyte-effekten kan sitte i opp til ett år. P-pille regnes som meget sikkert prevensjonsmiddel. Jeg synes det var litt rart at det advares mot graviditet mens din mann står på medisiner. Det er vel heller slik at medisinene påvirker sædkvaliteten så det kan være vanskeligere å bli gravid mens han bruker medisin?

Hvis du har smerter og er kvalm synes jeg du skal søke lege. I verste fall kan du ha graviditet utenfor livmoren (graviditetstesten vil dog nesten alltid være positiv også i denne situasjonen). Smerter er ikke vanlig bivirkning ved p-piller, tvert om.

Når ble siste p-sprøyte tatt?

Jeg synes du skal fortsette med p-pille, men anbefaler deg å få en sjekk for å få situasjonen avklart. Du kan også bruke spiral, men det er ikke helt så sikkert som p-pille

Vennlig hilsen Mette H Moen

Methatrexate kan gi fosterskader når det blir tatt av mannen også. Det sier ihvertfall min venninne, som er lege, og hadde en mann som gikk på det for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Methatrexate kan gi fosterskader når det blir tatt av mannen også. Det sier ihvertfall min venninne, som er lege, og hadde en mann som gikk på det for noen år siden.

det er det mannen min har fått vite også. rart at ikke legene her inne vet slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...