Gå til innhold

Jeg er blitt satt på leponex!


svas

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at dosen med Zyprexa økes samtidig som en starter opp med Leponex?

Gikk på 10x2 med Zyprexa og så ble dosen økt til 10x4, altså dobla dosen når beh. starta! Var stabil i formen, så det hadde ikke noe med det å gjøre!

Er redd og venter på svar! Hva er forresten anb. max anb. dose med zyprexa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest altilope

føler med deg.

Eli Lilly, som fremstiller Zyprexa har satt 20 mg som maksdose. Skader som oppstår ved doseringer over det tar ikke de ansvaret for.

Maksdose for Leopnex er 900mb/døgnet.

Klem fra meg(om du vil ha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler med deg.

Eli Lilly, som fremstiller Zyprexa har satt 20 mg som maksdose. Skader som oppstår ved doseringer over det tar ikke de ansvaret for.

Maksdose for Leopnex er 900mb/døgnet.

Klem fra meg(om du vil ha)

Takk for det!! trenger det siden jeg ikke skjønner at Zyprexa dosen økes til 40 mg samtidig som en har starta opptrapping av Leponex! Har nå samtidig 400mg tegretol, 40mg zyprexa,100mg leponexog 30mg tolvon bare 6 dager etter at det ble starta med leponex. Trodde det når en trapper opp leponex skulle det trappes ned på Zyprexa! Hva med bivirkninger???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest altilope

Takk for det!! trenger det siden jeg ikke skjønner at Zyprexa dosen økes til 40 mg samtidig som en har starta opptrapping av Leponex! Har nå samtidig 400mg tegretol, 40mg zyprexa,100mg leponexog 30mg tolvon bare 6 dager etter at det ble starta med leponex. Trodde det når en trapper opp leponex skulle det trappes ned på Zyprexa! Hva med bivirkninger???

Jeg fatter ikke hvordan du i det hele tatt klarer skrive hvis du går på alle de medisinene. Bare zyprexa i så høy dose er jo nok til at man blir liggende på sofaen.

du blir ikke deprimert av alt det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest altilope

Jeg fatter ikke hvordan du i det hele tatt klarer skrive hvis du går på alle de medisinene. Bare zyprexa i så høy dose er jo nok til at man blir liggende på sofaen.

du blir ikke deprimert av alt det der?

ja, en ting til.Leponex er jo den antipsykotikaen med de værste bivirkningene.blir det tatt blodprøver av deg?Det er noe med at det kan skje skumle ting med de hvite blodlegemene hvis man går på leponex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvordan du i det hele tatt klarer skrive hvis du går på alle de medisinene. Bare zyprexa i så høy dose er jo nok til at man blir liggende på sofaen.

du blir ikke deprimert av alt det der?

Det stemmer, det er faktisk faren som skriver for han siden han er dårlig av alle medisinene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest altilope

Det stemmer, det er faktisk faren som skriver for han siden han er dårlig av alle medisinene

det er ikke sikkert at det er lovlig med alle de medisinene.

psykiaterne har visse retningslinjer som de også må følge. Blant annet er jeg ikke sikker på om man skal gå på både leponex og zyprexa samtidig. Det kan kanskje være lurt å ringe noen som vet litt om lover innen tvunget psykisk helsevern.

Det er neppe noen god ide å ringe de vanlige hjelpetelefonene.

kanskje søke på nettet etter noen "alternative foreninger"

men det tar en stund før man kommer seg ut av den grauten der.

Men det går an.

Mange har gjort det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, en ting til.Leponex er jo den antipsykotikaen med de værste bivirkningene.blir det tatt blodprøver av deg?Det er noe med at det kan skje skumle ting med de hvite blodlegemene hvis man går på leponex.

her er en nettadresse til en forening som arbeider for en mer human psykiatri.

vet ikke om det står noen telefonnummer der, men dere kan sikkert forsøke å nå dem på e-post

www.wso.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får svar fra fagperson etterhvert, men inntil videre kan du kanskje best finne nøytral informasjon ved å lese om det enkelte medikament på www.felleskatalogen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moderator

føler med deg.

Eli Lilly, som fremstiller Zyprexa har satt 20 mg som maksdose. Skader som oppstår ved doseringer over det tar ikke de ansvaret for.

Maksdose for Leopnex er 900mb/døgnet.

Klem fra meg(om du vil ha)

Vennligst benytt kun ett nick i hver tråd. Vi aksepterer ikke at man svarer seg selv under annet nick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest altilope

Håper du får svar fra fagperson etterhvert, men inntil videre kan du kanskje best finne nøytral informasjon ved å lese om det enkelte medikament på www.felleskatalogen.no

frosken:

har du lest felleskatalogen?

hvis du gjør dette, så ser du at maksgrensen for zyprexa oppgis til 20 mg pr dag.

tror du det hjelper denne personen om han leser dette?

Det er kanskje en årsak til at han skriver inn, tror du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst benytt kun ett nick i hver tråd. Vi aksepterer ikke at man svarer seg selv under annet nick.

Dette kunne dere ha tatt opp med vedkommende på en annen måte. Tråden omhandler et meget følsomt tema, og jeg reagerer på den ufølsomheten som webmaster viser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken:

har du lest felleskatalogen?

hvis du gjør dette, så ser du at maksgrensen for zyprexa oppgis til 20 mg pr dag.

tror du det hjelper denne personen om han leser dette?

Det er kanskje en årsak til at han skriver inn, tror du ikke?

Jeg tror at det er greit å kunne forholde seg til nøytral informasjon når man lurer på ting vedr. medisinering. I tillegg håper jeg at han får svar fra nhd som jeg antar er den som har mer kompetanse på dette området enn de fleste som skriver på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest altilope

Jeg tror at det er greit å kunne forholde seg til nøytral informasjon når man lurer på ting vedr. medisinering. I tillegg håper jeg at han får svar fra nhd som jeg antar er den som har mer kompetanse på dette området enn de fleste som skriver på dette forumet.

Frosken:

hvilken nytte mener du at noen har av å lese felleskatalogen når sønnen deres tvangsmedisineres med høye doser nevroleptika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Leponex trappes langsomt opp. Defor er det vanlig at en fortsetter med den antipsykotiske medisinen en bruker inntil Leponex er opptrappet.

Hvor stor dose Zyprexa en skal bruke avhenger først og fremst av sykdommen og den erfaring en allerede har med denne medisinen i ulike doser.

Den vanligste dosen er nok 15-20 mg, men dosering på 40 mg er ikke sjelden.

Her er det imidlertid snakk om samtidig bruk av Tegretol. Den øker nedbrytningen av Zyprexa, og dosen må derfor dobles for å få samme virkning. Dvs at dosen på 40 mg når en bruker Tegretol tilsvarer 20 mg når en ikke bruker Tegretol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest altilope

Vennligst benytt kun ett nick i hver tråd. Vi aksepterer ikke at man svarer seg selv under annet nick.

Webmaster:

jeg svarer ikke meg selv med et annet nick.

Hadde et litt annet nick tidligere, men det var så teit, så jeg byttet. Men av en eller annen merkverdig grunn så putter nettleseren inn det gamle nicket i signatur feltet.

Så i blant glemmer jeg meg.

Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leponex trappes langsomt opp. Defor er det vanlig at en fortsetter med den antipsykotiske medisinen en bruker inntil Leponex er opptrappet.

Hvor stor dose Zyprexa en skal bruke avhenger først og fremst av sykdommen og den erfaring en allerede har med denne medisinen i ulike doser.

Den vanligste dosen er nok 15-20 mg, men dosering på 40 mg er ikke sjelden.

Her er det imidlertid snakk om samtidig bruk av Tegretol. Den øker nedbrytningen av Zyprexa, og dosen må derfor dobles for å få samme virkning. Dvs at dosen på 40 mg når en bruker Tegretol tilsvarer 20 mg når en ikke bruker Tegretol.

Hvor fort skal Leponex trappes opp for ikke å få problemer, og hvordan skal Zyprexa trappes ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvor fort skal Leponex trappes opp for ikke å få problemer, og hvordan skal Zyprexa trappes ned?

Fra Felleskatalogen:

Dosering: Tilpasses individuelt til lavest mulig effektive dose. Følgende doser anbefales: Behandlingsresistente schizofrene pasienter: Initialt: 12,5 mg gitt 1 eller 2 ganger 1. dag. 2. dag økes dosen til 25-50 mg. Dersom preparatet tolereres godt, kan daglig dose økes langsomt med 25-50 mg slik at dosenivå på 300 mg pr. døgn nås i løpet av 2-3 uker. Deretter kan den daglige dosen økes ved behov, med 50-100 mg. Det bør gå ½ eller helst 1 uke mellom hver doseøkning.

Hvor raskt en trapper ned annen medisin, må avgjøres individuelt. Jeg håper virkelig at medisinskiftet skjer under kontroll av en psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får svar fra fagperson etterhvert, men inntil videre kan du kanskje best finne nøytral informasjon ved å lese om det enkelte medikament på www.felleskatalogen.no

Vet ikke om jeg sendte svaret, men det stemmer at det er en "psykiater" som står for dette! Start leponex, Dose med Zyprexa dobles fra 20-40. Etter noen dager:300 Zyban bråseponert 13 dager 40 Zyprexa bråseponert, 15 dager Tegretol 400 Bråseponert, og det gikk galt!!! Malign Nevroleptika Syndrom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...