Gå til innhold

Juletenner, jø og jyse


favn

Anbefalte innlegg

På tampen av jula skrek tennene om nåde etter nærmere to ukers jevnt bombardement av kransekake og annet søtt. Jeg fikk bokstavelig talt vondt i tennene, og selv om det har roet seg noe, kjenner jeg det straks dersom jeg skulle få noe søtt i munnen.

Bortsett fra trygg tannhygiene (børste, tråd, stikker), fluorskylling to ganger om dagen og ikke en søtbit i sikte - er det noe jeg kan gjøre for å bøte på evt skader og det jeg nå innser var et vanvittig sukkerangrep? Ta noe tilskudd feks? Jeg har angst for å få hull og plager.

På forhånd: Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det bare å gå brutalt til verks. Jeg har ikke prøvd, men det sies at dugelig med salt på elektrisk tannbørste gjør susen, hvis man hardt og nådeløst driver på til blodet renner.

Deretter kan man kjøre tilsvarende runde med slike skyllemidler man finner i butikken.

Er det ingenting som hjelper, er tannlegen alterntiv. Der får man jo skikkelig opprensking, dog for kroner. Litt vondt også..men ubeskrivelig behagelig etterpå.

..

For øvrig; Måtte det nye året skjenke deg lykke og fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusse forsiktig og bruke Sensodyne.

:)

Jeg tipper også det er tannhalsene som lider. Sukker og annen føde gjør bakterier mer aktive og de elektriske egenskapene i munnen mer gunstige for dem. I tillegg til at tannsmerter er psykosomatiske. Det gjør mer vondt jo mer du tenker på det og jo mer dårlig samvittighet du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramina

Jeg tipper også det er tannhalsene som lider. Sukker og annen føde gjør bakterier mer aktive og de elektriske egenskapene i munnen mer gunstige for dem. I tillegg til at tannsmerter er psykosomatiske. Det gjør mer vondt jo mer du tenker på det og jo mer dårlig samvittighet du har.

Og så tror jeg at man pusser mer iherdig når man har "dårlig samvittighet" og tannhalsene kan blottes pga. det.

Grundig men forsiktig tannpuss med Sensodyne i en tre dagers tid er redningen for en del iallefall.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så tror jeg at man pusser mer iherdig når man har "dårlig samvittighet" og tannhalsene kan blottes pga. det.

Grundig men forsiktig tannpuss med Sensodyne i en tre dagers tid er redningen for en del iallefall.

:)

Du er nok ikke på noe her. Det er ikke pussingen som er dårlig, men heller at angrepet har vært overkill. Æresord, jeg tok en konfekt i går og det kjentes overhodet ikke bra ut.

Takk for råd, jeg står på videre her med mengder av fluor kombinert med resten av tannhygieneprosedyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å gå brutalt til verks. Jeg har ikke prøvd, men det sies at dugelig med salt på elektrisk tannbørste gjør susen, hvis man hardt og nådeløst driver på til blodet renner.

Deretter kan man kjøre tilsvarende runde med slike skyllemidler man finner i butikken.

Er det ingenting som hjelper, er tannlegen alterntiv. Der får man jo skikkelig opprensking, dog for kroner. Litt vondt også..men ubeskrivelig behagelig etterpå.

..

For øvrig; Måtte det nye året skjenke deg lykke og fremgang.

Takk for råd, men jeg har en vond følelse (sic!) av at tennene desperat trenger oppbygging av emalje, ikke at de fordrer enda mer intensiv pussing. Jeg tilegnet meg for øvrig el-børste for mange år siden og har siden vært avhengig - selv om omgivelsene påstår at jeg pusser for mye. Tannlegen og tannlegens høyre hånd har lært meg at flourskylling bygger emalje, så jeg får bare skylle videre.

Et fyldig, sveisent og gledelig nytt år til deg fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig jø og jyse? ;-)

Jeg har kun før hørt det aukrustske uttrykket "jø så fyse" før.

I all verden morsan, vil du si at du ikke lest Donald, nærmere bestemt Langbeins formuleringer? Kors og bevares.

Et småsexy, artig nytt år til deg!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramina

Du er nok ikke på noe her. Det er ikke pussingen som er dårlig, men heller at angrepet har vært overkill. Æresord, jeg tok en konfekt i går og det kjentes overhodet ikke bra ut.

Takk for råd, jeg står på videre her med mengder av fluor kombinert med resten av tannhygieneprosedyrene.

Lykke til.

Tror du vil føle det bedre om et par, tre dager jeg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til.

Tror du vil føle det bedre om et par, tre dager jeg.

:)

Takk, snille deg.

Det håper jeg også, det venter nemlig krone på disse to tennene dersom jeg ikke greier å holde dem hullfri :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok ikke på noe her. Det er ikke pussingen som er dårlig, men heller at angrepet har vært overkill. Æresord, jeg tok en konfekt i går og det kjentes overhodet ikke bra ut.

Takk for råd, jeg står på videre her med mengder av fluor kombinert med resten av tannhygieneprosedyrene.

Her skulle det selvsagt stå: 'Du er nok inne på noe her.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramina

Takk, snille deg.

Det håper jeg også, det venter nemlig krone på disse to tennene dersom jeg ikke greier å holde dem hullfri :(

uff da...

Skal krysse fingrene for deg.

Men du...det er helt sikkert tannhalsene, og det har så godt som ingen ting med hull å gjøre vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det bare å gå brutalt til verks. Jeg har ikke prøvd, men det sies at dugelig med salt på elektrisk tannbørste gjør susen, hvis man hardt og nådeløst driver på til blodet renner.

Deretter kan man kjøre tilsvarende runde med slike skyllemidler man finner i butikken.

Er det ingenting som hjelper, er tannlegen alterntiv. Der får man jo skikkelig opprensking, dog for kroner. Litt vondt også..men ubeskrivelig behagelig etterpå.

..

For øvrig; Måtte det nye året skjenke deg lykke og fremgang.

Nå tenkte jeg litt her... Hvorfor salt? For å herde det som herdes kan?

Eller for hvite tenner? Jeg bruker bakepulver innimellom, og det er god knall, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff da...

Skal krysse fingrene for deg.

Men du...det er helt sikkert tannhalsene, og det har så godt som ingen ting med hull å gjøre vet du :)

Jeg føler meg bedre av ordene dine, æresord. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg litt her... Hvorfor salt? For å herde det som herdes kan?

Eller for hvite tenner? Jeg bruker bakepulver innimellom, og det er god knall, hehe.

Jeg antar det er saltkrystaller som har en slipende effekt...og det er kanskje ikke tingen i ditt tilfelle.

Den med bakepulver skal jeg prøve. Godt tips.

Det eneste middelet jeg har hørt om som reparerer emalje, er fluor. Så med skikkelig rengjøring og hyppig fluoreksponering, skulle vel det meste komme tilbake til normalen tenker jeg.

En fin måte å ta seg ned på godterier og annet snask, er å heller bevilge seg et fyldig glass rødvin på aftenen, inntil julelageret og skvetter og slumper er tømt. Om det kanskje ikke er byggende for tenna, er det bra for mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar det er saltkrystaller som har en slipende effekt...og det er kanskje ikke tingen i ditt tilfelle.

Den med bakepulver skal jeg prøve. Godt tips.

Det eneste middelet jeg har hørt om som reparerer emalje, er fluor. Så med skikkelig rengjøring og hyppig fluoreksponering, skulle vel det meste komme tilbake til normalen tenker jeg.

En fin måte å ta seg ned på godterier og annet snask, er å heller bevilge seg et fyldig glass rødvin på aftenen, inntil julelageret og skvetter og slumper er tømt. Om det kanskje ikke er byggende for tenna, er det bra for mye annet.

Dol er stedet for mye, bla galskap. Jeg har fra naturen ganske hvite tenner vil jeg si, men det kan alltids bli bedre. Så jeg leste altså en tråd en gang om ymse råd for nettopp dette. Jeg plukket opp bakepulver-tipset der. Greit nok. Men også Jif-tipset, det har du neppe prøvd? Hehe, jeg gjorde det, bare måtte (omtrent som da jeg var lita jente og stakk en strikkepinne i kontakten). Så mye kan jeg si, at Jif er ok for hviteffekten, men skrekkinngytende for tannkjøttet.

Ellers er rådet om rødvinsslumper og den slags fortreffelig - selv om jeg ikke har sukkerabstinenser, bare angst for tennenes ve og vel.

Fin jul og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden morsan, vil du si at du ikke lest Donald, nærmere bestemt Langbeins formuleringer? Kors og bevares.

Et småsexy, artig nytt år til deg!

:)

det uttrykket jeg forbinner mest med Langbein er "Gubban"! :-)

Godt småsexy nytt år til deg også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dol er stedet for mye, bla galskap. Jeg har fra naturen ganske hvite tenner vil jeg si, men det kan alltids bli bedre. Så jeg leste altså en tråd en gang om ymse råd for nettopp dette. Jeg plukket opp bakepulver-tipset der. Greit nok. Men også Jif-tipset, det har du neppe prøvd? Hehe, jeg gjorde det, bare måtte (omtrent som da jeg var lita jente og stakk en strikkepinne i kontakten). Så mye kan jeg si, at Jif er ok for hviteffekten, men skrekkinngytende for tannkjøttet.

Ellers er rådet om rødvinsslumper og den slags fortreffelig - selv om jeg ikke har sukkerabstinenser, bare angst for tennenes ve og vel.

Fin jul og sånt?

Jif blir too much selv for tøffe meg. Jeg legger for øvrig så mye penger igjen hos tannlegen at..jeg gremmes. Fordelen er at han tar seg av det hvite smilet, og jeg kan avstå fra Jif og salt.

Julen har forløpt etter planen. Bortsett fra at jeg har slått meg på karaoko, til mye glede for meg..og få andre.

..."are you lonesome tonight...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tannfe svarer

Jeg føler meg bedre av ordene dine, æresord. Takk igjen!

"Kom deg til tannlege". Dette er nok et hull.

Sukker --> bakterier får næring --> syreproduksjon --> bevegelse av vann i dentinkanaler i tannbenet --> opplevelse av ising.

Altså et hull.

Lykke til hos tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...