Gå til innhold

FU: Tampong eller bind?


DarkPink

Anbefalte innlegg

Hvor gammel er du ca? Har det vært sånn for deg hele tida? Har du sjekket om du kan være bløder eller noe?

http://www.fbin.no/

Se på medisinsk - von Willenbrand syndrom

Svært mange kvinner sliter med store menser og lav blodprosent uten å få sjekket opp om de er blødere. Dette kan vanlige leger for lite om! Og kvinnene tror det skal være sånn.

For noen kan mensen bli sånn pga muskelknuter i livmoren også, tror jeg.

Jeg hadde bedt om en utredning hadde jeg vært deg. Det kan hende du kan gjøre noe med det, uansett hva grunnen skulle være.

Takk for linken, men jeg tror ikke jeg har noe sånt - har ikke spesielt lett for å blø sånn ellers.

Ifølge siste gu er alt i orden sånn muskelmessig også. Jeg er 39 og har født 4 barn. Noe kan det jo ha med alderen å gjøre, men det har vært sånn nesten hele mitt voksne liv. Tror det er en arvelig tendens, synes å huske at min mor også hadde det sånn, mens min søster har sånn som jeg kaller "liksom-mens": tre-fire dager, og minimalt med rot... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • DarkPink

    9

  • Lillemus

    6

  • laguna1365380434

    6

  • Lurveline

    6

Mest aktive i denne tråden

Men vil du tåle lokale hormoner i en hormonspiral? Jeg tåler hverken mini- eller p-piller, hormonspiral går fint.

Så hadde du spart mye bry hver måned...

Kobberspiraler gjør at man blør mer enn vanlig.

Sløv lege som bare sier spis jern, da.

Jeg har blitt rådet til å sette inn hormonspiral - men jeg "tør" ikke. Jeg har ikke ork til en tre-fire måneders "tilpasningsblødning" som veldig mange har, og jeg orker ikke tanken på nedsatt libido, slik jeg har opplevd med andre hormonpreparater ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille pille trille

Takk for linken, men jeg tror ikke jeg har noe sånt - har ikke spesielt lett for å blø sånn ellers.

Ifølge siste gu er alt i orden sånn muskelmessig også. Jeg er 39 og har født 4 barn. Noe kan det jo ha med alderen å gjøre, men det har vært sånn nesten hele mitt voksne liv. Tror det er en arvelig tendens, synes å huske at min mor også hadde det sånn, mens min søster har sånn som jeg kaller "liksom-mens": tre-fire dager, og minimalt med rot... :D

Det du kaller "liksom"-mens er faktisk den normale varianten. Kanskje din mor også har von Willenbrand:-)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille pille trille

Jeg har blitt rådet til å sette inn hormonspiral - men jeg "tør" ikke. Jeg har ikke ork til en tre-fire måneders "tilpasningsblødning" som veldig mange har, og jeg orker ikke tanken på nedsatt libido, slik jeg har opplevd med andre hormonpreparater ;)

Snakker bare ut fra egen erfaring her, altså, men merket ingenting til nedsatt libido. Hadde litt "spotting" de første månedene, det vil si kun små prikker med blødning.

Det var med andre ord veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Hvis jeg bare skal ta helt hypotetiske tall, si at man blør 2dl per menstruasjon. Og en tamponger suger opp 0,6dl per dag, imens det renner 0,4dl _ut_ av skjeden per dag. Skjønner?

Det er derfor noen blir for tørre og ikke kan bruke tampong.

Hæ? Kroppen produserer jo like mye blod, uavhengig om man bruker tampong eller bind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? Kroppen produserer jo like mye blod, uavhengig om man bruker tampong eller bind.

Men den kommer fortere ut av kroppen om man går inn og henter den eller om man må vente på at den renner sakte og sikkert ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Kroppen produserer jo like mye blod, uavhengig om man bruker tampong eller bind.

Ja...? I eksempelet mitt produserer det 2dl, uansett tampong eller bind. Hvis du ikke forstår det når det er så enkelt satt opp, så kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamponger døgnet rundt de første 3-4 døgn, deretter bind/truseinnlegg til det er over. Har også fått kortere mens etter at jeg begynte med tamponger, virker som om de suger opp blodet raskere på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt rådet til å sette inn hormonspiral - men jeg "tør" ikke. Jeg har ikke ork til en tre-fire måneders "tilpasningsblødning" som veldig mange har, og jeg orker ikke tanken på nedsatt libido, slik jeg har opplevd med andre hormonpreparater ;)

Jeg hadde litt blødninger de tre første mnd med hormonspiralen, etter det mistet jeg mensen stort sett. Hadde en og annen blødningen en sjelden gang, da var det nok med truseinnlegg et par dager. Og jeg pleide å ha kraftige og langvarie menser, dog ikke så ille som deg.

Når det gjelder sexlyst forsvant den som dugg for sol med p-pillen, men med hormonspiralen gikk det mye bedre! Lysten var ikke så bra som nå (er sterilisert), men slett ikke så ille og lett å "vekke til live". :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...? I eksempelet mitt produserer det 2dl, uansett tampong eller bind. Hvis du ikke forstår det når det er så enkelt satt opp, så kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Ehh, never mind, du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Kroppen produserer jo like mye blod, uavhengig om man bruker tampong eller bind.

Ja, men tampongen fungerer som en svamp som suger blodet raskere til seg enn om det renner ut av skjeden ved egen hjelp - ergo går det raskere og mensperioden blir litt kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tamponger døgnet rundt de første 3-4 døgn, deretter bind/truseinnlegg til det er over. Har også fått kortere mens etter at jeg begynte med tamponger, virker som om de suger opp blodet raskere på en måte.

Eg har berre mens 2-3 dagar eg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har berre mens 2-3 dagar eg :-)

Heldiggris! Da jeg brukte bind hadde jeg gjerne mensen i både 7 og 10 dager. :o( Nå bruker jeg tampong og har den i 6-7 dager vanligvis. Men det er mye mer behagelig med tampong da, merker jo stort sett ikke noe til det lengre. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen Lurulf

Begge deler, og de første dagene samtidig...

Det går med ei dobbelpakke grønn ob + ei pakke nattbind, supplerer med mindre kaliber bind utover uka :(

Monstermensen holder på i ca 6,7 dager, dag 2,3 og 4 er verst. På det verste renner det over etter mindre enn en time.

*vurderer tiltak*

Høres ut som om du har en mens som er ganske lik min.

De første to-tre dagene begynner grønn ob å lekke etter en times tid, så jeg bruker alltid bind samtidig. Jeg har prøvd med divacup, men den må tømmes så ofte de første dagene at det blir ubekvemt.

Fra dag 3-4 derimot, så setter jeg inn divacupen om morgenen og tømmer den om kvelden. Deilig, det føles som om jeg ikke har mens :-)

Jeg vil ikke anbefale deg hormonspiral. Jeg brukte det i fem år etter siste fødsel til den måtte byttes. Det var fantastisk deilig å være helt uten mens. Men etter at jeg fjernet den for å bytte til ny, oppdaget jeg at det var den som hadde vært årsaken til at jeg var fullstendig uten sexlyst.

Jeg foretrekker kraftig mens og sexlyst framfor ingen mens og ingen sexlyst, uten tvil!

Så den nyinkjøpte hormonspiralen ble liggende i skapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byttet til bind

Høres ut som om du har en mens som er ganske lik min.

De første to-tre dagene begynner grønn ob å lekke etter en times tid, så jeg bruker alltid bind samtidig. Jeg har prøvd med divacup, men den må tømmes så ofte de første dagene at det blir ubekvemt.

Fra dag 3-4 derimot, så setter jeg inn divacupen om morgenen og tømmer den om kvelden. Deilig, det føles som om jeg ikke har mens :-)

Jeg vil ikke anbefale deg hormonspiral. Jeg brukte det i fem år etter siste fødsel til den måtte byttes. Det var fantastisk deilig å være helt uten mens. Men etter at jeg fjernet den for å bytte til ny, oppdaget jeg at det var den som hadde vært årsaken til at jeg var fullstendig uten sexlyst.

Jeg foretrekker kraftig mens og sexlyst framfor ingen mens og ingen sexlyst, uten tvil!

Så den nyinkjøpte hormonspiralen ble liggende i skapet :)

Påvirket hormonspiralen humøret ditt også? Ga den deg vondt i hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen Lurulf

Påvirket hormonspiralen humøret ditt også? Ga den deg vondt i hodet?

Nei, jeg tror ikke at den påvirket humøret mitt.

Jeg er plaget av migrene i blandt. Det er mulig jeg hadde hyppigere migreneanfall under hormonspiralbruken, men det er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byttet til bind

Nei, jeg tror ikke at den påvirket humøret mitt.

Jeg er plaget av migrene i blandt. Det er mulig jeg hadde hyppigere migreneanfall under hormonspiralbruken, men det er jeg ikke sikker på.

Det hadde vært litt viktig om du husket det, for jeg mener at jeg har fått mer migrene etter at jeg fikk hormonspiralen. Legen min mener at jeg bør ha den, mens jeg helst vil ta den ut. Det er ikke sikkert at spiralen har skylden; kan hende det "bare ble slik" etter siste fødsel. Legen sier noen får mindre migrene av spiralen, men jeg kan ikke tro jeg får mer migrene om jeg tar den ut. Jeg har migrene et par ganger i uken (har med. som tar det som regel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...