Gå til innhold

Syrenøytraliserende og refusjon.


Gjest surmaga

Anbefalte innlegg

Gjest surmaga

Noen som vet om man kan få nexium på hvit resept uten å ta gastroskopi? De er jo ikke så dyre, og jeg hadde heller betalt de selv, enn å ta gastroskopi en gang til. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syrehemmende medisin mot sure oppstøt krever gastro - men du sier du har vært en gang allerede? Med mindre de ikke fant noe galt på magen din den gangen, skulle det holde å henvise til "forrige" gastro. Men det krever altså at de fant noe på gastroen. Her er regelverket fra felleskatalogen:

Endoskopisk verifisert refluksøsofagitt (gastro), eller påvist patologisk refluks ved 24-timers pH-måling, hos pasienter med langvarige, betydelige symptomer.

a) Reseptorblokkere.

B) Syrepumpehemmere.

Merknader

Til bokstav a og b.

Behandlingen skal være instituert av spesialist i indremedisin, kirurgi, øre-nese-halssykdommer eller pediatri, eller på tilsvarende spesialavdeling eller spesialpoliklinikk i sykehus. Ved senere forskrivning av annen lege skal vedkommende lege føre opp på resepten hvilken institusjon/spesialist som primært har forskrevet legemidlet. Diagnosen refluksøsofagitt forutsettes verifisert ved øsofagoskopi.

Håper du slipper unna "slangen" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ikke hele innlegget ditt, sorry:-)

Klart du kan få det på hvit resept, men de er faktisk ganske dyre.

Kanskje du kan henvise til den "gamle" gastroen din likevel?

28 stk Nexium 40 mg koster 426,- Jeg synes det er styggelig dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glemt hvilket nick jeg brukte.

Syrehemmende medisin mot sure oppstøt krever gastro - men du sier du har vært en gang allerede? Med mindre de ikke fant noe galt på magen din den gangen, skulle det holde å henvise til "forrige" gastro. Men det krever altså at de fant noe på gastroen. Her er regelverket fra felleskatalogen:

Endoskopisk verifisert refluksøsofagitt (gastro), eller påvist patologisk refluks ved 24-timers pH-måling, hos pasienter med langvarige, betydelige symptomer.

a) Reseptorblokkere.

B) Syrepumpehemmere.

Merknader

Til bokstav a og b.

Behandlingen skal være instituert av spesialist i indremedisin, kirurgi, øre-nese-halssykdommer eller pediatri, eller på tilsvarende spesialavdeling eller spesialpoliklinikk i sykehus. Ved senere forskrivning av annen lege skal vedkommende lege føre opp på resepten hvilken institusjon/spesialist som primært har forskrevet legemidlet. Diagnosen refluksøsofagitt forutsettes verifisert ved øsofagoskopi.

Håper du slipper unna "slangen" :-)

Litt av problemet var at jeg avbrøt gastroskopien ved å rive ut slangen fordi jeg ikke fikset brekningene. Så strengt tatt har jeg ikke igjennomgått en gastro.

synes ikke prisen var så ille, mtp at jeg slipper å gå å ha halsbrann hele tiden. Det betaler jeg gladelig noen lapper i måneden for.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet var at jeg avbrøt gastroskopien ved å rive ut slangen fordi jeg ikke fikset brekningene. Så strengt tatt har jeg ikke igjennomgått en gastro.

synes ikke prisen var så ille, mtp at jeg slipper å gå å ha halsbrann hele tiden. Det betaler jeg gladelig noen lapper i måneden for.:)

Ikke noe problem å få det på hvit resept.

:-)

Lykke til med sure magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 11 år senere...
Sølvi isaksson
På 29.1.2006 den 18.57, citygirl skrev:

Jeg leste ikke hele innlegget ditt, sorry:-)

 

Klart du kan få det på hvit resept, men de er faktisk ganske dyre.

 

Kanskje du kan henvise til den "gamle" gastroen din likevel?

 

28 stk Nexium 40 mg koster 426,- Jeg synes det er styggelig dyrt...

 

På 31.1.2006 den 0.59, Gjest glemt hvilket nick jeg brukte. skrev:

Litt av problemet var at jeg avbrøt gastroskopien ved å rive ut slangen fordi jeg ikke fikset brekningene. Så strengt tatt har jeg ikke igjennomgått en gastro.

 

synes ikke prisen var så ille, mtp at jeg slipper å gå å ha halsbrann hele tiden. Det betaler jeg gladelig noen lapper i måneden for.:)

Jeg har hatt mellomgulvsbrokk med refluks i mange år. Fikk på blå resept 20 mg Nexium så ble dosen økt til 40 mg og nå siden 2016 ble dosen økt til 80 mg 

Dette er uholdbart og jeg har bedt om.operasjon da Nexium ikke gir noen effekt og den høye doseringen ikke er bra over lengre tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sølvi isaksson skrev:

 

Jeg har hatt mellomgulvsbrokk med refluks i mange år. Fikk på blå resept 20 mg Nexium så ble dosen økt til 40 mg og nå siden 2016 ble dosen økt til 80 mg 

Dette er uholdbart og jeg har bedt om.operasjon da Nexium ikke gir noen effekt og den høye doseringen ikke er bra over lengre tid

Har du prøvd noen andre ?  Har selv samme diagnose, men synes jeg fikk bedre hjelp av omeprazol.  Regner med at du tar den fastende og så venter 1 time med å spise?  Vet mange tar den sammen med mat og da har den jo ikke samme virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...