Gå til innhold

vet ikke helt hva dette er for no...


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

jeg er en jente på 15 år, og jeg har et stort problem med hele munnen egentlig, men jeg tar en ting av gangen.

når jeg våkner om morgenen har jeg noe hvitt slim langs innsiden av leppene. det går ikke så lett vekk, jeg pleier å skrape det vekk med neglene og så vaske hendene etterpå. jeg har snakket med legen om dette, og han trodde det var fordi jeg sover med åpen munn. det tror jeg igrunnen ikke noe på.

når jeg våkner (og på senere tider utpå dagen)har jeg også noe hvitt greier som henger fast på tunga, nesten som om den har farga seg hvit. når jeg pusser det så går det av, ihvertfall det som er helt fremst, men jeg når ikke helt bak - der er det nesten brunt.

og på mandlene har jeg noen hvite prikker som klør som bare det, etter et par dager så spretter dem ut og legger seg fremst på tungen. hvis jeg pirker på dem, så stinker dem.

når jeg er forkjøla så får jeg masse slim i halsen og greier nesten ikke puste. måtte for en stund siden kjøpe meg en seng som jeg kunne sitte halvveis oppreist i.

jeg har snakket med legen om alt dette, men han sier jeg må pusse tennene og tungen, og bruke skyllevann (det greier jeg ikke, jeg prøvde noe han hadde anbefalt én gang, men det smakte så kvalmt at jeg greide ikke flere ganger.) jeg pusser tennene OG tungen minst 5 ganger daglig, men det går ikke vekk allikevel. jeg håper det er noe jeg kan gjøre for at dette skal gå vekk, for jeg føler meg skikkelig ekkel av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok du burde gå til en lege! disse som spretter ut og lukter vondt, er jo noe man får når man er forkjølet! Belegg er også noe som viser at du har en sykdom. Røyker du? det får man også belegg av inne i munnen, men jeg tror ikke at det skulle bli så ille som det høres ut som du har! har du vært hos en vanlig lege? da burde du prøve en annen!!

Gi ikke opp! rådfør deg med fler forskjellige leger om nødvendig!

Hilsen Meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Jeg tror og¨så at du puster gjennom munnen. Det hvite belegget er tørket spytt.

Belegget på tunga kan ha samme årsak.

Slike vondtluktende slimpropper i mandlene er ikke farlig, men sikkert ubehagelig for deg.

Tar jeg ikke mye feil så skyldes dette også munnpustingen din.

Undersøk litt om det er riktig som vi sier. Er du ofte tett i nesa ?

Prøv og legg merke til om du ofte har munnen åpen. Det kunne også vært lurt å la noen se til deg mens du sov slik at du kan få bekreftet eller avkreftet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...