Gå til innhold

Positive erfaringer med Cipralex ?


Gjest Vifårsedavel

Anbefalte innlegg

Gjest Vifårsedavel

Hei !

Noen her med positive erfaringer med cipralex ?

Når virker den, hvordan merker du at den virker ? Fungerer den mot angst også ?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har positive erfaringer med cipralex. Den virker mot både angst og depresjon. Hvor snart virkningen setter inn er helt individuelt. Noen merker det etter ei uke, andre opp mot en måned kanskje. Spørs også litt hvor fort du kan trappe opp i forhold til eventuelle startbivirkninger. Selv går jeg på 15 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantom1365380824

Jeg vil absolutt ikke anbefale noe som helst av lykkepiller. Jeg gikk selv på cipralex i 8 mnd og det ødela nesten forholdet til samboeren min, jeg svettet hele dagen, ble helt flat i følelsene, akkurat som å leve i en boble, nedsatt sexlyst, la på meg 10 kg, bestemte meg for å slutte og har ikke tatt på over fire mnd nå og har fremdeles litt ubehag. Spesielt når jeg blinker rskt med øynene så blir jeg svillem og litt kvalm. Akkurat som det var da jeg gikk på medisinen.

Jeg tok jo medisinen fordi jeg følte jeg trengte den og det er absolutt ingen innbillning at jeg hadde og har bivirkninger enda.

Angrer sveldig på at jeg tok cipralex.

Nå tar jeg heller en sobril en til to ganger pr uke og det er MYE bedre enn de lykkepillene!

Leger sier at det bare er innbilning at det gir så mye bivirkninger, men der tar de jammen det feil!

Jeg er ikke alene om å påstå dette!

Styer unna dette. Det er mitt beste råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hverken negative eller positive erfaringer med cipralex, jeg er nå inne i min sjette uke på 10mg, og merker ingen forskjell over hodet. Dette kan godt være fordi man visstnok må vente en tre månders tid før noe som helst av AD har virkning, men jeg gikk på Zoloft i et halvår, og merket ikke noe til den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Har det bra nå

Jeg vil absolutt ikke anbefale noe som helst av lykkepiller. Jeg gikk selv på cipralex i 8 mnd og det ødela nesten forholdet til samboeren min, jeg svettet hele dagen, ble helt flat i følelsene, akkurat som å leve i en boble, nedsatt sexlyst, la på meg 10 kg, bestemte meg for å slutte og har ikke tatt på over fire mnd nå og har fremdeles litt ubehag. Spesielt når jeg blinker rskt med øynene så blir jeg svillem og litt kvalm. Akkurat som det var da jeg gikk på medisinen.

Jeg tok jo medisinen fordi jeg følte jeg trengte den og det er absolutt ingen innbillning at jeg hadde og har bivirkninger enda.

Angrer sveldig på at jeg tok cipralex.

Nå tar jeg heller en sobril en til to ganger pr uke og det er MYE bedre enn de lykkepillene!

Leger sier at det bare er innbilning at det gir så mye bivirkninger, men der tar de jammen det feil!

Jeg er ikke alene om å påstå dette!

Styer unna dette. Det er mitt beste råd!

Hei!

jeg har helt andre erfaringer enn "Fantom" som skriver her. Er strålende fornøyd! Tidligere har jeg prøvd cipramil og zoloft, også disse med god virkning på meg. Men i følge min lege (og meg selv) har jeg nok hatt best virkning på cirpalex.

Jeg syns de virket etter ca en-to uker, og ble merkbart stabil i humørt, gråt ikke så mye, og klarte faktisk begynne å treffe folk igjen.

Jeg har vært deprimert etter at jeg mistet flere kjære i ulykke - og har altså ingen psykisk lidelse i bunnen. Jeg fikk noe angst etter dette, ble svært redd for å miste flere - og syns også tablettene har hjulpet mot dette.

MEN - jeg syns du skal gå i terapi samtidig. Ingen tabletter hjelper alene - mener nå jeg da...du må også selv sette ord på det som er vanskelig.

Forøvrig er jeg sterkt i mot sobril, som fantom nevner. Du demper symptomene der og da - og når de kommer igjen tar du bare nye tabletter...men blir du egentlig noe bedrepå sikt av å ta sobril hver gang du sliter litt? Hmm..ikke i mine øyne.

Uansett, til deg som skrev innlegget - jeg holder nå på å slutte av på cipralex. Jeg har vært så fornøyd med dem og har det bra i dag.

Forøvrig må jeg si at av bivirkninger så var det to: jeg har gått noe opp i vekt, enda min lege lovte meg at det kom ikke til å skje....OG jeg mistet sexlyst og evne til orgasme. Typisk!

Lykke til og jeg øbnsker deg alt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke positive erfaringer med cipralex. Jeg sov hele tiden, orket ikke annet. Orket ikke gå ut på tur slik jeg gjorde før jeg begynte. Gikk med de samme stygge tankene.

Det som gjorde at jeg var deprimert var at jeg i år etter år ikke hadde følt mestring, hverken i arbeid eller sosialt.

Og da jeg fikk gjort forandringer på dette er livet mitt totalt forandret. Jeg har nesten ikke tid til stygge tanker mer. Jeg har en hektisk jobb, og jeg trener hver dag.

Dette er sikkert ikke løsningen for alle, men jeg vil bare fram til at det finnes andre løsninger enn medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare hatt trøbbel med cipralex. Et bivirkningshav, og ble som forgiftet.

Orket ingen ting. Følte jeg skulle besvime hver gang jeg sovnet, strittet i mot, og røkket til med ditto hjertebank hver eneste kveld.--og greide omtrent ikke være oppreist om dagen. Dette var de første fem ukene. Til jeg kom opp på 5 mg hvor jeg skulle ha stoppet.

Men de hadde ikke hjulpet på utgangsproblemene,/svimmelhet, utmattelse, kvalme etc-- så alle sa jeg måtte øke på dosen hvis jeg skulle få virkning. Kom meg til slutt opp på 7,5 mg.

Ble innmari trøtt, drømte hele natten(føltes slik) og det gir dårligere søvnkvalitet har jeg fått høre, følte ikke ordenltig glede lenger, og var helt uten lyst og evne til å ha et normalt samliv, noe som fikk meg til å føle meg veldig utilstrekkelig i ekteskapet.

Jeg ville slutte, men legen sa stå på, øk dosen, så skal du se at ting blir bedre. Det førsøkte jeg. Prøvde å komme opp på 10 mg. Men det resulterte i voldsom hjertebank 1 dag, muskelrykninger i hele kroppen 2. dag og endte opp i et voldsomt panikkanfall 3. dag .

Jeg er mye dårligere nå enn da jeg begynte med dem mot somatisert GAD. Nå har jeg angst for panikkangst i tillegg og dermed enda flere begrensinger enn jeg hadde fra før. Har også en ny idre vond følelse som jeg ikke hadde før, og tør omternt ikke noe lenger.

Før "godtok" jeg alt ubahaget og sto på-- det var hardt og jeg presset meg enormt både jobbmessig og privat,men var ikke redd dem symptomene. De var forståelig nok svært ubehagelige og begrensende, men etter cipralex er jeg blitt så redd for flere panikkanfall, at jeg velger å stort sett være hjemme.

Driver nå og seponerer, og gjør det mega langsomt, da jeg merker hver smule jeg minsker på akkurat samme måte som da jeg gikk oppover.

Så de som har GAD... pass dere for cipralex. Brøv noe mildere. De er veldig potente, og omtrent umulig å få delt på. Vet det finnes flytende, sikkert ikke uten grunn. Slik at en kan komme ned på null nivå,og hjernen får omstillt seg.

Og legen og NHD vil sikkert si at dette er bare innbilte symptomer, men det er det ikke, såpass kjenner jeg min egen kropp etter å ha slitt med kroppslige symptomer i årevis.

Noe annet er dersom man er svært deprimert. Da kan det kanskje være verdt et forsøk. Vet mange har fått hjelp, men de er svært individuelle, og det må man være klar over.

Gir også et avhengighetsproblem. Abstineser som strømstøt i hodet og økt angst er de mest vanlige. jfr RL psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stillheten

Jeg har i grunnen bare positiv opplevelse. Går på 15 mg og det fungerer bra. Angsten er nesten borte og min sosial fobi er blitt bedre. Det eneste jeg kan nevne er at jeg har fått litt vannansamling i kroppen, men positiv opplevelse veier opp for det. Det er vert og prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har positive erfaringer med cipralex. Den virker mot både angst og depresjon. Hvor snart virkningen setter inn er helt individuelt. Noen merker det etter ei uke, andre opp mot en måned kanskje. Spørs også litt hvor fort du kan trappe opp i forhold til eventuelle startbivirkninger. Selv går jeg på 15 mg.

Nei. Jeg har ikke positive erfaringer med cipralex.

De følelsene jeg sliter med ble pakket inn og følelsesmessig ble jeg avflatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig gode erfaringer:)

Svært lite bivirkninger:)

Føler ikke at jeg er "pakket inn", føler både glede og sorg. Klarer å gråte om jeg er lei meg.

men angst, panikkanfall og tvangstanker er bort/iallefall dempet mye.

Jeg bruker 20 mg.

Lykke til!

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på 20 mg cipralex i over ett år pga depresjon, angst/sosialangst og tvangstanker.

Merket ganske fort noe bedring, men først etter 2-3 mndr kom virkningen for fullt.

Jeg ble bedre fra tvangstankene, er ikke plaget av sosialangst lenger og depresjonen slapp taket.

Av bivirkninger har jeg merket lite, nesten ingenting. Jeg har lagt på meg mye, men det er annen medisin sin feil. Har helt mistet sexlyst, men er ikke flat i humøret ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vifårsedavel

Jeg vil absolutt ikke anbefale noe som helst av lykkepiller. Jeg gikk selv på cipralex i 8 mnd og det ødela nesten forholdet til samboeren min, jeg svettet hele dagen, ble helt flat i følelsene, akkurat som å leve i en boble, nedsatt sexlyst, la på meg 10 kg, bestemte meg for å slutte og har ikke tatt på over fire mnd nå og har fremdeles litt ubehag. Spesielt når jeg blinker rskt med øynene så blir jeg svillem og litt kvalm. Akkurat som det var da jeg gikk på medisinen.

Jeg tok jo medisinen fordi jeg følte jeg trengte den og det er absolutt ingen innbillning at jeg hadde og har bivirkninger enda.

Angrer sveldig på at jeg tok cipralex.

Nå tar jeg heller en sobril en til to ganger pr uke og det er MYE bedre enn de lykkepillene!

Leger sier at det bare er innbilning at det gir så mye bivirkninger, men der tar de jammen det feil!

Jeg er ikke alene om å påstå dette!

Styer unna dette. Det er mitt beste råd!

Tror ikke det er så lurt å begynne å ta sobril for depresjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Tror ikke det er så lurt å begynne å ta sobril for depresjon..

Kan jeg spørre hva sobril er for egentlig. Jeg fikk det av en lege for kvalme og svimmelhet og når jeg kom tilbake til fastlegen sa hun at det syns hun ikke jeg burde ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre hva sobril er for egentlig. Jeg fikk det av en lege for kvalme og svimmelhet og når jeg kom tilbake til fastlegen sa hun at det syns hun ikke jeg burde ta.

Det er beroligende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Det er beroligende

Ja, han forbanna legen hadde bestemt meg for at jeg ikke var fysisk syk, men psykisk syk. Det er forsåvidt greit nok det, men jeg visste at jeg var fysisk syk.

Fikk også en alvorlig diagnose en måned etterpå. Tok ikke mange av Sobrilene siden jeg syns jeg var like kvalm når jeg tok dem og fastlegen sa at dette var litt lettvindt av han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunnen bare positiv opplevelse. Går på 15 mg og det fungerer bra. Angsten er nesten borte og min sosial fobi er blitt bedre. Det eneste jeg kan nevne er at jeg har fått litt vannansamling i kroppen, men positiv opplevelse veier opp for det. Det er vert og prøve

Får du noe fra legen din hvis vannansamlingen blir for plagsom? Jeg har Furosemid liggende som jeg tar hvis jeg kjenner jeg har mye vannansamling i kroppen. Da letter trykket for jeg får lett hodepine av for mye vann.

Bruker det av og til under mensen også.

bare et lite tips.

Vh

Har dog ikke noe stort forbruk. Men det er godt å ha i hus enkelte ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hverken negative eller positive erfaringer med cipralex, jeg er nå inne i min sjette uke på 10mg, og merker ingen forskjell over hodet. Dette kan godt være fordi man visstnok må vente en tre månders tid før noe som helst av AD har virkning, men jeg gikk på Zoloft i et halvår, og merket ikke noe til den heller.

Mitt råd er at du prøver å gå opp i dose. 10 mg er alt for lite for svært mange. Snakk med legen din og gå opp til først 15 mg, og ligg der en stund. Eventuelt gå senere opp til 20 mg og se hva som er best.

Det var et hav av forskjell for meg fra 10 til 15 mg cipralex. Så ikke gi opp medisinen før du har prøvd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva sobril er for egentlig. Jeg fikk det av en lege for kvalme og svimmelhet og når jeg kom tilbake til fastlegen sa hun at det syns hun ikke jeg burde ta.

Legen din har nok tenkt at du ble svimmel og kvalm av angst, og dermed gitt deg sobril som er angstdempende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Legen din har nok tenkt at du ble svimmel og kvalm av angst, og dermed gitt deg sobril som er angstdempende.

Ja, men jeg hadde jo fått dem for kvalme da.

Han legen (ørelege) hadde bestemt seg for at jeg ikke var fysisk syk på forhånd. Det hører med til historien at jeg fikk en ganske alvorlig nevrologisk diagnose på Rikshospitalet en måned senere.

Møkkalege! Skulle ha tatt han for meg, men nå er det liksom litt for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg hadde jo fått dem for kvalme da.

Han legen (ørelege) hadde bestemt seg for at jeg ikke var fysisk syk på forhånd. Det hører med til historien at jeg fikk en ganske alvorlig nevrologisk diagnose på Rikshospitalet en måned senere.

Møkkalege! Skulle ha tatt han for meg, men nå er det liksom litt for sent.

Kjenner følelsen du. Leger som ikke lytter, og som hører det de vil høre. Har møtt min del av dem.

En lang historie, men; Jeg gikk lenge med angst for MS, pga at legen min ikke kunne ta meg på mitt ord om at de anfallene jeg hadde hatt og beskrevet var angstanfall. Han hørte det han ville høre, og det falt så gått sammen med de andre nevrologiske symptomene de fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...