Gå til innhold

Magesmerter med diare og kløe..?


tieli

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ikke den som løper ned legen med spørsmål, så jeg prøver meg her:)

Jeg har for andre gang på en periode over en fire mnd el så opplevd dette:

Jeg har våknet midt på natten av sterke, virkelige vonde magesmerter, og har ilt til doen, hvor det har kommet suppelignende avføring, den første gangen kastet jeg opp, mens andre gangen klarte jeg å holde meg og det var kun suppeavføring.

Mens jeg nå sitter der, så begynner hender og føtter å bli knallrøde og klør ganske ille, så ille at jeg sitter å gnir hårbørsten på dem, for å kunne stilne kløen. Jeg ser også endel røde prikker som kommer på ulike steder på kroppen(legger, lår, armer, brystkasse, disse klødde også)

Første gang dette skjedde, var smertene og kløen over noen timer etterpå. Men andre gangen ville ikke magesmertene gi seg(kløen ga seg etter første gangs avføring). Magesmertene kom da i en og en halv dag med jevne mellomrom, ganske langt nede i magen, under navlen, de varte kanskje 30 sekunder og kunne komme med ca 20 min til 1 times mellomrom. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg fikk nå for meg at jeg måtte se på papiret etter avføring, etter å ha vært på do et par ganger, og papiret var da fullt av friskt blod og slim, null avføring å spore. Dette holdt på i en dag, før jeg obsteperte, og ikke kom på do på ca tre dager, da var det kun litt blod i avføring, nå er det ikke blod å spore. Siste gangen dette skjedde er ca 4 uker siden.

Jeg har sjekka nettet litt, og matintoleranse ser ut som noe som ligner i symptomene, høres jo ut som en allergisk reaksjon, det skal sies at jeg ene kvelden før hadde spist en ribbebit(ganske stor) fra butikk, og andre gangen hadde jeg spist to wienerpølser(jeg lurer nemlig på om svinekjøtt er hva jeg ikke tåler, da jeg iblant, men slettes ikke alltid, har hatt problemer etter å ha spist det)

Men den blodige avføringen skremte meg litt da. Lurer litt på om det finnes en grei og ufarlig forklaring?:)

Håper jeg har forklart dette godt nok.

Jeg vil og legge til at jeg for tida(jobber på sykehus og har tilgang til pleiere som tar bt på meg) går rundt med et bt på rundt 165/105, ikke at jeg tror det har en sammenheng, men jeg nevner det lell. Min alder er 31.

Vennlig hilsen meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest min tanke

Av det du skriver så foreslår jeg at du tar turen til legen å får ordnet en sjekk i tarmsystemet. Jeg funderer på om det helst ligger problem i tynntarmen....Blodtrykket er ganske høyt også... Men du trenger fakta, ikke gjettinger, så bestill time å finn ut av det! Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det du skriver så foreslår jeg at du tar turen til legen å får ordnet en sjekk i tarmsystemet. Jeg funderer på om det helst ligger problem i tynntarmen....Blodtrykket er ganske høyt også... Men du trenger fakta, ikke gjettinger, så bestill time å finn ut av det! Lykke til

Takk for at du ville svare:).. men sist jeg var hos legen for å sjekke det høye blodtrykket, var det nede i 140/90..og da sa hun det var bare litt høyere pga stress med å være hos henne. Så jeg følte meg ganske dum når jeg gikk ut(hadde hatt ganske høyt bt på jobb dagene før, så var jo typisk at det var ganske normalt der.) Følte hun ikke tok meg så alvorlig.. og da føler jeg heller ikke for å gå og fortelle om magen min.. men, vi får se:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest min tanke

Takk for at du ville svare:).. men sist jeg var hos legen for å sjekke det høye blodtrykket, var det nede i 140/90..og da sa hun det var bare litt høyere pga stress med å være hos henne. Så jeg følte meg ganske dum når jeg gikk ut(hadde hatt ganske høyt bt på jobb dagene før, så var jo typisk at det var ganske normalt der.) Følte hun ikke tok meg så alvorlig.. og da føler jeg heller ikke for å gå og fortelle om magen min.. men, vi får se:)

Hm, jeg synes legene rundt omkring er noe overfladiske. Jeg vil ikke si at 90 er så fint trykk..Du får finne en annen lege kanskje som du føler at følger med. Evt der du jobber, har de bedriftshelsetjeneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Kanhende er det helt vanlig omgangssyke du beskriver. En virus-infeksjon som hovedsaklig angriper tarmene; som gir kvalme og/eller diare. vanlig at det gåt over til forstoppelse en kort periode noen dager etterpå, fordi man har hatt et væsketap, og fordi tarmen blir "litt lammet". Litt friskt blor på toalettpapiret kan også komme etter kraftig diare ( eller forstoppelse). kan skyldes hemorider som det blir trykk på, eller små-rifter i huden. jeg kan ikke forklare kløen, men høres ikke ut som allergi eller mat-intoleranse; da ville du hatt et mer vedvarende problem, medmindre det var noe helt spesielt du spiste rett forut for de to episodene. Men synes for sikkerhets skyld du skal kontakte fastlegen din for en vanlig sjekk. Det bør taes vanlige blodprøver, og legen bør sjekke på blod i avføringen. Dersom det er tarmsykdom eller tarmkreft i familien din kan røntgenbilde av tarmen bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...