Gå til innhold

Finger klemt i en bildør....


Heidi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg håper dere vil gi meg noen synspunkter ang en episode vi hadde i helgen.

Vår sønn på 6 år var uheldig da han skulle lukke igjen bildøren på sin side. "Ringfingeren" hans på høyre hånd kom i klem, og det var veldig smertefullt og han gråt naturligvis. Han klarte såvidt å bevege fingrene, og det blødde og var kommet en del "daublod" under neglen.

Vi som foreldre endte opp i en diskusjon om vi skulle reise til lege eller ikke. Jeg synes det var ingen tvil om at det burde sjekkes. Han mente jeg var hysterisk og overreagerte.

Det hele endte med at jeg skjærte igjennom og reiste til lege. Der fant legen heldigvis ikke tegn til noe brudd e.l., men en "godt klemt" finger.

Hva synes dere? Eller hva hadde dere gjort i tilsvarende situasjon. Søkt lege, eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest borre hull i negelen

Auuu det er vondt, har gjort det flere ganger selv.

Det viktigste er vel egentlig å få hull på negelen, slik at blodet kommer ut. Vi hadde et tynt tynt lite borr som pappa skrudde forsiktig forsiktig til han kom gjennom. Det gjorde ikke vondt lenger så lenge trykket i negelen ble borte. Mistet etterhvert negelen, ellers gikk det bra.

Tja, i dette tilfellet hadde jeg kanskje heller gjort som pappa gjorde på meg, prøvd det først.

Syns det er dårlig av mannen din å kalle deg hysterisk selv om du dro til legen, for det er du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot være å dra til lege, da min datters finger ble klemt. Tenkte at det ville være "hysterisk". Først da barnehagen etter flere dager sa til meg at jeg burde oppsøke lege med barnet, gjorde jeg det.

I vårt tilfelle burde fingertuppen vært sydd, fordi det var et sår som blødde mye, og nå blir det et stygt arr.

Legen til meg sa man burde dra på legesjekk med en gang når et barn har klemt en finger. Det kan være brudd, knusing, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde nok tatt en tur til legen ja. Om det skulle vise seg å være brudd eller brister kan disse gro galt og forårsake problemer, er min begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lillefinger som jeg ikke kan rette ut mer enn ca 60 grader. Dette skyldes antakelig at jeg har brukket fingeren da jeg var veldig liten, for beinet grodd sammen slik. Å få dette rettet ut er en svær prosess, og det gidder jeg ikke.

JA, få slikt sjekket av lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok vi hadde avventet med legebesøket.

Her i huset hadde vi pøst på med Arnica. Hadde fingeren vært veldig øm og ikke til å bevege dagen etter, hadde i kontaktet legen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hare1365380455

Tror nok vi hadde avventet med legebesøket.

Her i huset hadde vi pøst på med Arnica. Hadde fingeren vært veldig øm og ikke til å bevege dagen etter, hadde i kontaktet legen da.

Hva er arnica?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 6-åring gjorde akkurat det samme... Skikkelig vondt for han, men det gikk over, så derfor gikk vi ikke til lege. Men det varierer jo fra episode til episode. Tror foreldre ofte kan stole på magefølelsen, og det er vel bedre å dra en gang for masse enn en gang for lite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro til legevakten med en forstuet finger (altså min sønns,- hadde det vært min egen. hadde jeg ikke giddet).

Legen sa at det var veldig dumt å droppe å sjekke det, med forstuelser burde man få det bandasjert og stivet av, ellers ville det ta veldig mye lenger tid å få det i orden igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde med meg (på bursdagen min, til og med) da jeg var unhge. På en parkeringsplass - jeg husker jeg sprang hylende rundt blandt bilene etterpå - du dundrande dei hvor vondt det var! Mistet negelen etter et par uker, ellers ikke skadet.

Vi dro ikke til doktoren da, men litt senere på dagen, da jeg falt i bekken og tok meg for på en merkelig måte (fordi jeg hadde vondt i fingeren) - og forstuet armen kraftig.

Morsom bursdag ....

Husker jeg fikk noen kraftige smertestillende for å få sove den natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Jeg hadde sikkert sett det an litt, men du gjorde jo ikke noe galt ved å dra til legen da.

Vil ikke si det var hysterisk.

Uansett synes jeg det var en bagatellmessig diskusjon som jeg ikke ville ha tenkt mer på.

Nå har du jo vært til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hare1365380455

homeopatisk legemiddel mot klemskader, blåmerker, hevelser osv. Kan tas som tabletter, tinktur, krem eller dråper.

Takk for svar. Det har jeg ikke hørt om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fingre kan være skadet uten at vi vanlige folk kan se noe. Jeg ville dratt til lege hvis det skjedde i noe så tungt som en bildør.

I den forbindelse kan jeg si at en klemt underarm er det desidert mest skumle; muskelen kan hovne opp og stenge blodtilførsel og ungen kan miste armen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min var 3 år da hans far slo igjen bil døra over alle fingrene hans.(døra helt igjen med fingrene klemt inni)

De ble blåe. Di dro til legen (jeg jobbet) de fikk røntgenrekvisisjon og skulle bruke den hvis fingrene hovnet opp.

Det gikk bra og vi dro ikke på røntgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er arnica?

En urt som tas homeopatisk. Arnica Montana. Kjøpes på apoteket. Vidundermiddel når man har slått seg (barna har slått seg). Tar vekk smerte + blåmerker på no time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

En urt som tas homeopatisk. Arnica Montana. Kjøpes på apoteket. Vidundermiddel når man har slått seg (barna har slått seg). Tar vekk smerte + blåmerker på no time.

Jeg hadde ikke hørt om det før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...