Gå til innhold

wow..gikk på vekten idag...


Gjest skal komme i form...NÅ!

Anbefalte innlegg

Gjest baremei

Er du overvektig og frisk ellers, så skyldes overvekt en av to (eller begge) ting.

Mangel på morsjon, og for stort inntak av kalorier.

Du behøver selvfølgelig ikke å kutte ut brød helt, om du da ønsker å gå ned i vekt.

Men å tro (som mange gjør) at brød da er spesielt gunstig å spise og bare å ta for seg av, er ikke riktig.

Ja, men så lenge inntak og forbruk står i fohold til hverandre, kan gjerne en del av energien komme fra brød(fullkorn/grovt). Som med alt annet, skal man heller ikke spise ubegrensede mengder brød om man vil ned i vekt. Jeg sier ikke at man skal hive i seg 5 skiver til hvert måltid, da har du misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    21

  • Piraye

    8

  • Babette

    5

  • snø

    2

Mest aktive i denne tråden

Jeg husker ikke detaljene her, men det var noen gode debattprogrammer om dette for noen måneder tilbake - og nei, det har intet med Atkins å gjøre:-)

Men det kom helt klart frem at hvis du er overvektig, så er brød svært uheldig å spise.

Er du innenfor normalvekten, så er brød en helt grei del av kosten.

Hadde jeg hatt tid så skulle jeg søkt frem noen av de artiklene som også stod om dette på nettet.

Vel, jeg har tatt av 8 kg siden jul. Jeg spiser brød til frokost, lunsj, mellommåltid og kvelds. Grovt brød, vel å merke. Metter lenge og får gang på magen.

Det eneste som hjelper for varig vekttap er å legge om kostholdet for godt. Og den enste måten å legge det om for godt på, er å ha et sunt, variert kosthold med helt vanlige matvarer i. Å tro at man skal orke å lage spreke salater og andre jummy ting til alle måltider er for optimistisk for de fleste av oss.

Nei, jeg sverger til at alt er tillatt, men ikke alltid. Og jeg spiste grovt brøv til mellommåltid i dag. Og har til og med hatt et lite stykke kake.

Det er fullt mulig at man går fortere ned i vekt om man holder seg unna brød. Men jeg tror ikke på slankekurer hvor man skal holde seg unna ting, så lenge man ikke har tenkt å fortsette med det resten av livet. Og hvem kan klare et liv uten brød? ;o)

Altså er jeg dypt uenig i at man skal holde seg unna brød når man slanker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har tatt av 8 kg siden jul. Jeg spiser brød til frokost, lunsj, mellommåltid og kvelds. Grovt brød, vel å merke. Metter lenge og får gang på magen.

Det eneste som hjelper for varig vekttap er å legge om kostholdet for godt. Og den enste måten å legge det om for godt på, er å ha et sunt, variert kosthold med helt vanlige matvarer i. Å tro at man skal orke å lage spreke salater og andre jummy ting til alle måltider er for optimistisk for de fleste av oss.

Nei, jeg sverger til at alt er tillatt, men ikke alltid. Og jeg spiste grovt brøv til mellommåltid i dag. Og har til og med hatt et lite stykke kake.

Det er fullt mulig at man går fortere ned i vekt om man holder seg unna brød. Men jeg tror ikke på slankekurer hvor man skal holde seg unna ting, så lenge man ikke har tenkt å fortsette med det resten av livet. Og hvem kan klare et liv uten brød? ;o)

Altså er jeg dypt uenig i at man skal holde seg unna brød når man slanker seg.

Jeg er enig i det du skriver, og ser at jeg kunne ha uttalt meg klarere i noen av innleggene her.

Grovt brød er helt OK å spise, selv om man ønsker å gå ned i vekt.

Et variert og sunt kosthold i passe mengde, ofte og i mindre porsjoner er det som gir resultater.

Men man må bare ikke tro at man kan spise så mye grovt brød man bare ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men så lenge inntak og forbruk står i fohold til hverandre, kan gjerne en del av energien komme fra brød(fullkorn/grovt). Som med alt annet, skal man heller ikke spise ubegrensede mengder brød om man vil ned i vekt. Jeg sier ikke at man skal hive i seg 5 skiver til hvert måltid, da har du misforstått.

Eller du har missforstått meg:-)

Tror egentlig at vi er forholdsvis enige jeg, for jeg mener ikke man skal kutte ut brød helt - men også være obs på hvor mye grovt brød man får i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun er overvektig har intet med alderen å gjøre, men er hun høyere enn 160 cm så er hun neppe overvektig.

Og det er overvektige jeg skrev om i innlegget til deg når det gjelder "slankekost". Hva jeg skrev til trådstarteren kan du selv lese.

For øvrig er jeg helt enig med deg hvis du i begrepet "slankekost" legger dietter og pulver - og for lavt kaloriinntak.

For meg er slankekost det du legger i begrepet variert og sunn kost, mens dietter og pulver ikke på noen måte passer inn i et slikt begrep - all den tid det bare vil virke mot sin hensikt over tid.

Men grovt brød er liksom ikke inkudert der???

65 kg er forresten SJELDEN overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men grovt brød er liksom ikke inkudert der???

65 kg er forresten SJELDEN overvekt.

Jeg har ikke ment at grovt brød ikke skal kunne inngå i et variert og sunt kosthold.

Men man skal være like oppmerksom på mengden man inntar av grovt brød, som mengden man inntar av alt annet energirik mat.

Hvor skjelden det er at noen som veier 65 kg er overvektig er proposjonalt likt med antall personer under 160 cm som veier 65 kg OG er dårlig trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke ment at grovt brød ikke skal kunne inngå i et variert og sunt kosthold.

Men man skal være like oppmerksom på mengden man inntar av grovt brød, som mengden man inntar av alt annet energirik mat.

Hvor skjelden det er at noen som veier 65 kg er overvektig er proposjonalt likt med antall personer under 160 cm som veier 65 kg OG er dårlig trent.

Men Goliath, ikke glem at du snakker om ei jente på 19 som opplever noe veldig vanlig etter at man har fått kvinnekropp og samtidig har sluttet å vokse.

Hun trenger da ikke annet enn å røre litt mer på seg! Jeg ser ingen grunn til at hun skal begynne å dille med kalorier eller karbohydrater eller noe som helst.

Hun bør nyte livet og bruke kroppen og spise vanlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Goliath, ikke glem at du snakker om ei jente på 19 som opplever noe veldig vanlig etter at man har fått kvinnekropp og samtidig har sluttet å vokse.

Hun trenger da ikke annet enn å røre litt mer på seg! Jeg ser ingen grunn til at hun skal begynne å dille med kalorier eller karbohydrater eller noe som helst.

Hun bør nyte livet og bruke kroppen og spise vanlig mat.

Det er vel omtrent det jeg skrev til trådstarteren.

Dog kunne jeg vært litt flinkere til å presisere at brød fremdeles er OK, men ikke i alle mulige mengder.....

Hvis man begynner å få skikkelige dårhåndtak når man er 19 år, og har lagt på seg 15 kilo på forholdsvis kort tid (og sansynligvis etter at høydeveksten er stoppet), så er det dumsnillt å si at "hun er jo bare 19 år - la henne få nyte livet".

Tar hun ikke tak i dette nå, og legger om kostholdet litt og starter med litt fysiske aktiviteter, så er det hun (og ikke du eller jeg) som kommer til å angre stort på det om en par tre år til.....

Det flyter over nå av lett (og kraftig) overvektig ungdom i alderen 17 og oppover. Og hvis de ikke griper tak i dette allerede da, så får de et vesentlig større problem når de blir litt eldre.

Vi tar så etter USA her at det er vondt å se på.

Hvordan tror du de har det når de når 30 og for lengst har passert 100 kg....?

Men jeg presiserer - jeg mener IKKE at hun skal slanke seg, men bare legge litt om på kostholdet og finne en fysisk treningsform som hun liker og trives med.

Det er alt som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Eller du har missforstått meg:-)

Tror egentlig at vi er forholdsvis enige jeg, for jeg mener ikke man skal kutte ut brød helt - men også være obs på hvor mye grovt brød man får i seg.

Kan hende jeg har misforstått. Jeg synes bare det er feil å peke ut en såpass sunn matvare som brød til syndebukk.

Siterer deg: "Brød er ikke en god ting å bruke som erstatning. brød er noe av det mest energirike (og fetende) du kan spise - og nei, det er ikke tull."

Det du skriver der ER tull, fordi brød ikke er noe av det mest fetende og energirike du kan spise. Det finnes mange MYE værre ting, og bytter man ut snop på kvelden med noen skiver grovbrød(med fornuftig pålegg), da kommer man langt, mener nå jeg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det du skriver, og ser at jeg kunne ha uttalt meg klarere i noen av innleggene her.

Grovt brød er helt OK å spise, selv om man ønsker å gå ned i vekt.

Et variert og sunt kosthold i passe mengde, ofte og i mindre porsjoner er det som gir resultater.

Men man må bare ikke tro at man kan spise så mye grovt brød man bare ønsker.

Nei, man kan selvfølgelig ikke spise noe som helst (muligens med unntak av agurk ;o) ) i ubegrensende mengder.

Man kan spise x antall kalorier uten å legge på seg, og det man spiser over det legger seg akkurat der det ikke skal. Men om man trener, kan man spise mer enn om man ikke trener. Og så lenge det totale antallet kalorier ikke overstiges kan man spise kaker, sjokolade og drikke vin, om man vil det.

Jeg spiser og drikker akkurat det samme jeg spiste og drakk tidligere. Men i atskillig mindre mengder enn før, og kanskje ikke like ofte.

Du kan godt si at jeg har sett lyset ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det du skriver, og ser at jeg kunne ha uttalt meg klarere i noen av innleggene her.

Grovt brød er helt OK å spise, selv om man ønsker å gå ned i vekt.

Et variert og sunt kosthold i passe mengde, ofte og i mindre porsjoner er det som gir resultater.

Men man må bare ikke tro at man kan spise så mye grovt brød man bare ønsker.

De fleste som skal ned i vekt vet nok at det ikke er bare å spise ubegrensede mengder av noe som helst hvis man vil ned i vekt, kanskje med unntak av en del grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel omtrent det jeg skrev til trådstarteren.

Dog kunne jeg vært litt flinkere til å presisere at brød fremdeles er OK, men ikke i alle mulige mengder.....

Hvis man begynner å få skikkelige dårhåndtak når man er 19 år, og har lagt på seg 15 kilo på forholdsvis kort tid (og sansynligvis etter at høydeveksten er stoppet), så er det dumsnillt å si at "hun er jo bare 19 år - la henne få nyte livet".

Tar hun ikke tak i dette nå, og legger om kostholdet litt og starter med litt fysiske aktiviteter, så er det hun (og ikke du eller jeg) som kommer til å angre stort på det om en par tre år til.....

Det flyter over nå av lett (og kraftig) overvektig ungdom i alderen 17 og oppover. Og hvis de ikke griper tak i dette allerede da, så får de et vesentlig større problem når de blir litt eldre.

Vi tar så etter USA her at det er vondt å se på.

Hvordan tror du de har det når de når 30 og for lengst har passert 100 kg....?

Men jeg presiserer - jeg mener IKKE at hun skal slanke seg, men bare legge litt om på kostholdet og finne en fysisk treningsform som hun liker og trives med.

Det er alt som skal til.

Jeg tror nok også at jeg gikk opp ca. 10 kg fra 14 til 19 år, fra spiker til normal, fra barn til voksen, fra guttesmal til kvinne.

Hun sier ingenting om høyden sin, og hun sier ikke at hun vil ned igjen til 50 kg.

Jeg mener fortsatt at hun bør nyte livet, men begynne å trene. Det samme ville jeg ha sagt om hun veide 50 kg i dag. Trening er bra for alle.

Det er helt normalt med litt håndtak i den alderen.Og ingen grumm til å tro at hun skal fortsette å legge på seg med samme hastighet de neste 5 årene.

Samtidig: Med trening kan hun forhindre nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan selvfølgelig ikke spise noe som helst (muligens med unntak av agurk ;o) ) i ubegrensende mengder.

Man kan spise x antall kalorier uten å legge på seg, og det man spiser over det legger seg akkurat der det ikke skal. Men om man trener, kan man spise mer enn om man ikke trener. Og så lenge det totale antallet kalorier ikke overstiges kan man spise kaker, sjokolade og drikke vin, om man vil det.

Jeg spiser og drikker akkurat det samme jeg spiste og drakk tidligere. Men i atskillig mindre mengder enn før, og kanskje ikke like ofte.

Du kan godt si at jeg har sett lyset ;o)

Vi er nok ikke så uenige.

Men jeg tror at veldig mange enten ikke tenker på eller velger å la være å tenke på, at brød også er energirik mat.

Og da er det lett å tro at (eller velge å tenke at) et par grovbrødskiver til gjør vel ikke noe - fordi det er jo bare sunt.....-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hende jeg har misforstått. Jeg synes bare det er feil å peke ut en såpass sunn matvare som brød til syndebukk.

Siterer deg: "Brød er ikke en god ting å bruke som erstatning. brød er noe av det mest energirike (og fetende) du kan spise - og nei, det er ikke tull."

Det du skriver der ER tull, fordi brød ikke er noe av det mest fetende og energirike du kan spise. Det finnes mange MYE værre ting, og bytter man ut snop på kvelden med noen skiver grovbrød(med fornuftig pålegg), da kommer man langt, mener nå jeg.

:)

Den var nok litt uheldig - det innrømmer jeg.

Å bytte ut snop med brød er bra - så lenge du ikke bytter ut litt snop med masse brød:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok også at jeg gikk opp ca. 10 kg fra 14 til 19 år, fra spiker til normal, fra barn til voksen, fra guttesmal til kvinne.

Hun sier ingenting om høyden sin, og hun sier ikke at hun vil ned igjen til 50 kg.

Jeg mener fortsatt at hun bør nyte livet, men begynne å trene. Det samme ville jeg ha sagt om hun veide 50 kg i dag. Trening er bra for alle.

Det er helt normalt med litt håndtak i den alderen.Og ingen grumm til å tro at hun skal fortsette å legge på seg med samme hastighet de neste 5 årene.

Samtidig: Med trening kan hun forhindre nettopp det.

For veldig mange i den alderen så hadde kun litt trening vært alt som skal til - og den burde begynt vesentlig tidligere, men da som en form for lek.

Nå er det nesten ingen fysiske aktiviteter igjen på skolen, og da lærer man helelr ikke dette gjennom oppveksten.

Ikke like lett å starte med trening som 18-19.åring, hvis du bare har vært vant til å sitte på baken dine første 18-19 leveår.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Den var nok litt uheldig - det innrømmer jeg.

Å bytte ut snop med brød er bra - så lenge du ikke bytter ut litt snop med masse brød:-)

Okey, der er vi mer enige, ja:) Bra diskusjon, hehe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, der er vi mer enige, ja:) Bra diskusjon, hehe;)

Det sier dere alltid når motparten må komme med innrømmelser...

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ment at grovt brød ikke skal kunne inngå i et variert og sunt kosthold.

Men man skal være like oppmerksom på mengden man inntar av grovt brød, som mengden man inntar av alt annet energirik mat.

Hvor skjelden det er at noen som veier 65 kg er overvektig er proposjonalt likt med antall personer under 160 cm som veier 65 kg OG er dårlig trent.

Eh.....okey?

Uansett. Man må ha et kosthold uten for mye sukker og ugunstig fett, men man TRENGER fett!!! Bare det at man trenger det gunstige fettet. Så jeg synes bare din anbefaling om å kutte en så viktig næringskilde som korn er helt vill! For kroppen TRENGER det og dessuten er kornprodukter godt for fordøyelse og forbrenning(og det var vel økt forbrenning vi ville ha her??)

Poenget mitt er at trening er nøkkelen til mindre fettprosent og fastere kropp, og for å klare å trene og å nytte treningen på best mulig måte må man ha et sunt og fornuftig kosthold, med ALT kroppen trenger, også energi.... Man får ikke overdrevet mye energi av pasta osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For veldig mange i den alderen så hadde kun litt trening vært alt som skal til - og den burde begynt vesentlig tidligere, men da som en form for lek.

Nå er det nesten ingen fysiske aktiviteter igjen på skolen, og da lærer man helelr ikke dette gjennom oppveksten.

Ikke like lett å starte med trening som 18-19.åring, hvis du bare har vært vant til å sitte på baken dine første 18-19 leveår.....

Har de ikke gym på skolen? Eller mener du at de gjør for lite ut av det?

Jeg er helt enig i at unger beveger seg altfor lite, og at den frie leken er altfor stillesittende.

Mange foreldre gjør så godt de kan med å ta med ungene på tur og aktivisere dem, men det sier seg selv at voksne ikke har tid til å bli med på balløkka flere timer om ettermiddagen.

Voksne kan ikke fullt ut leve barnas liv, derfor har denne passiviteten mye av sitt opphav i at unger ikke lenger klarer seg selv utendørs slik som vi gjorde i min oppvekst.

Pluss at vi brukte kroppen som framkomstmiddel: syklet, sparket og gikk lange veier i stedet for å bli kjørt osv.

Det var jo et forslag på trappene om minst en times daglig fysisk aktivitet i løpet av skoledagen (ikke økt tradisjonell gym, men gå tur, bruke fysisk aktivitet som pedagogisk metode i småskolen osv.), men jeg vet ikke helt hva det ble til. Kanskje ble forslaget oppslukt av kunskapsløftet.

Men det er aldri for sent å begynne å trene. Det er aldri for sent å endre livsstilen.

Jeg synes for øvrig du tolker litt mer inn i jentas innlegg enn hva hun sier. Hun sier da ikke at hun har sittet på ræva i alle år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ikke gym på skolen? Eller mener du at de gjør for lite ut av det?

Jeg er helt enig i at unger beveger seg altfor lite, og at den frie leken er altfor stillesittende.

Mange foreldre gjør så godt de kan med å ta med ungene på tur og aktivisere dem, men det sier seg selv at voksne ikke har tid til å bli med på balløkka flere timer om ettermiddagen.

Voksne kan ikke fullt ut leve barnas liv, derfor har denne passiviteten mye av sitt opphav i at unger ikke lenger klarer seg selv utendørs slik som vi gjorde i min oppvekst.

Pluss at vi brukte kroppen som framkomstmiddel: syklet, sparket og gikk lange veier i stedet for å bli kjørt osv.

Det var jo et forslag på trappene om minst en times daglig fysisk aktivitet i løpet av skoledagen (ikke økt tradisjonell gym, men gå tur, bruke fysisk aktivitet som pedagogisk metode i småskolen osv.), men jeg vet ikke helt hva det ble til. Kanskje ble forslaget oppslukt av kunskapsløftet.

Men det er aldri for sent å begynne å trene. Det er aldri for sent å endre livsstilen.

Jeg synes for øvrig du tolker litt mer inn i jentas innlegg enn hva hun sier. Hun sier da ikke at hun har sittet på ræva i alle år?

Nå snakket jeg generelt, og det gjelder ikke nødvendigvis for denne jenta her.

Og ja - det er alt for lite gym i norske skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...