Gå til innhold

stakkars


Gjest pekka

Anbefalte innlegg

Slikt er særdeles provoserende og kan skape enorme problemer og skader for uskyldige trediepersoner.

Tenk om dere ikke hadde hatt penger til å hente ut bilen...

mvh

Ja, ikke sant. Måtte ikke betale hele verkstedregninga da, men flere tusen.

Enda godt jeg klarte å holde hodet kaldt i den situasjonen, når fyren foresøkte å stikke av, og lure meg på andre måter da vi skulle skrive skademelding. Jeg var ung, og han hadde nok vært borti et par smeller før, men visste jo at bilen ikke var forsikra, og ville sno seg, så han påsto hardnakket at vi kunne fylle ut hvert vårt skademeldingsskjema... Yeah right! Han så jo jeg var ung og en smule oppskaket av hele situasjonen (fikk trøkt inn hele vestresida på bilen av lastebilen hans) så han så sitt snitt til å prøve seg.

Hadde han lyktes i å lure meg, hadde jeg virkelig sittet igjen med skjegget i postkassa og med en feit regning som takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 363
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    51

  • PieLill

    32

  • mumitrollet

    29

  • nanna

    14

Mest aktive i denne tråden

Det er den, men det finnes også et helt annet veinett der. Poenget her var vel i hovedsak at det er krise og hovedoppslag i nyhetene når det kommer et lite melisdryss i Oslo, mens resten av landet kan snø ned uten at noen gidder å nevne det.

Jo, men det kan vel ikke vanlige Oslofolk noe for?

Jeg synes også det er tåpelig når det hyles om at idag regner (evt. snør) det forferdelig, på riksnettet. Det er jo sjelden samme været i hele landet, så sånt passer i distriktsnyhetene. Spesielt i agurktiden om sommeren synes jeg det er mye gnål om været, siden det ikke skjer så mye.

Men jeg har jo liten innflytelse på NRK-medarbeiderne (og minst halvparten av dem er innflyttere til Oslo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de skjønner. Men det vi (jeg er forresten bosatt i Oslo) ikke skjønner, er hvorfor det blir hovedsak på nyhetene. I kveld ble det nevnt foran fugleinfluensaen f.eks. Latterlig.

I andre deler av landet er veier stengt i flere dager av gangen pga. snø og uvær, men det blir ikke nevnt i det hele tatt.

Jo, men det kan vel ikke vanlige Oslofolk noe for?

Jeg synes også det er tåpelig når det hyles om at idag regner (evt. snør) det forferdelig, på riksnettet. Det er jo sjelden samme været i hele landet, så sånt passer i distriktsnyhetene. Spesielt i agurktiden om sommeren synes jeg det er mye gnål om været, siden det ikke skjer så mye.

Men jeg har jo liten innflytelse på NRK-medarbeiderne (og minst halvparten av dem er innflyttere til Oslo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den, men det finnes også et helt annet veinett der. Poenget her var vel i hovedsak at det er krise og hovedoppslag i nyhetene når det kommer et lite melisdryss i Oslo, mens resten av landet kan snø ned uten at noen gidder å nevne det.

"...et lite melisdryss i Oslo"

Jeg mener at jeg hørte at det ikke hadde vært så mye snø i Oslo på 37 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

79 cm snø?! Vi hadde mer enn det i hagen for noen år siden! Oslofolk ass.

Hadde det enda blitt brøytet skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Og her sitter vi i strålende sol og like mye snø på bakken i Nord-Norge og koser oss over været. Det er ikke noe snø i lufta, og det er ikke meldt mer snø den nærmeste uka. Bilene kjører pent og fredelig rundt uten problemer.

Og får høre at det er trafikk-kaos og stor nedbørsmengde i HELE LANDET og at det bare kommer mer og mer snø i HELE LANDET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Flystripa

Jeg må le litt hver gang det er sol i Bergen også. Det kommer garantert på tv2-nyhetene. :)

Jepp, på TV2 ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

Ja, og så har dere vel samme tetthet av antall biler per km vei tenker jeg? ;-)

Det er vel den eneste forskjellen. Men som motstykke har Oslofolk er meget bra utbygd kollektivnett. Det har ikke Vi. Her finnes èn trikkelinje (som i Kardemomme by), og intet t-banetilbud. Bussen går ofte i min bydel, men slett ikke alltid dit man har tenkt seg ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

Vi har vinterdekk i Oslo også ;) Men vogntogene som passerer Oslo ser ikke ut til å ha verken vinterdekk eller kjettinger. Det er dem som gjerne steller i stand trafikkork.

Sånn er det i Midt-Norge også. Særlig Estland-trailere som krysser grensa v/Storlien/Meråker og ordner et helvete langs veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det utenlandske trailere som skaper problemene, ofte, også forplanter det seg.

Og jo - det selges vinterdekk, men som kjent kjører oslo-folk piggfritt av miljøhensyn. Og det er ikke godt egnet på sånt vintervær som vi har nå, nysnø på holke...

Mannen min er nordfra, og kjenner meget godt til vær- og føreforhold der. Han var like arrogant som deg før han flyttet sørover, blitt litt klokere nå.

Når skal folk rundt i landet begripe og akseptere at 1/4 av norges befolknning bor i oslo-området - 1 million mennesker, på ikke spesielt stort område...

Ja, huff så merkelig at det blir kaos. Og huff så ekkelt at det blir nyhetssak av at tusenvis av mennesker bruker 3 timer hjem på 15 km. vei...

Ja, det er nesten litt patetisk hvordan man på landsbygda ynder å godte seg over at så mange Oslo-folk/Østlendinger rammes av at noen relativt få kjører seg fast i snøen.

Hilsen en som er født og oppvokst på landsbygda i et skikkelig "snøhøl", men med adskillig færre biler per kilometer vei! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel den eneste forskjellen. Men som motstykke har Oslofolk er meget bra utbygd kollektivnett. Det har ikke Vi. Her finnes èn trikkelinje (som i Kardemomme by), og intet t-banetilbud. Bussen går ofte i min bydel, men slett ikke alltid dit man har tenkt seg ;o)

I den saken som hovedinnlegget visewr til var det heller ikke mulig å komme fram med buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre gud, hvor mye snø har dere da? Høres ut som det har kommet 10 meter på 2 timer... Ærlig talt!

Saken handler ikke om hvor mye eller lite snø man har, men at to digre kjøretøy hadde kjørt seg fast og dermed sperret veien for utrolig mange mennesker slik at de ble sittende 3 timer i bilkø.

Kan man ikke ha det minste medfølelse med dem som blir rammet av andres dumhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på en hel del Oslofolk og folk i mer værharde strøk i landet, er at ute i periferien tar man høyde for at alt ikke alltid går på skinner. Har bodd på de fleste kanter av landet og observert det.

Særlig i Oslo og på Østlandsområdet tror folk at man med det klimaet og den trafikktettheten man har, skal man likevel kunne fungere like punktlig alle dager av året. Hvert år punkterer teorien.

Andre steder klarer folk mye raskere å omstille seg til at i dag går de fleste planer i vasken og ting tar mer tid. Man får bare innrette seg.

Tre kvarter for sent på jobben er ingen ting å skryte av. Jeg har opplevd å ikke komme meg på jobben pga vær, vind og temperatur.

Påfallende er at når flyet fra Tenerif blir 4 timer forsinket, klager generelt Oslofolk som bare kommer fire timer senere hjem, mer enn Finnmarkinger som ikke kommer seg hjem før dagen etterpå.

Så jo, jeg synes mange Oslofolk syter unødig mye over vær, vind og føre.

mvh

Ja, det er ingen i Norge som har så fint og stabilt klima som østlendinger, og ingen som klager så mye heller! :-)

DET er jeg helt enig i.

Men denne saken i ho vedinnlegget dreier seg altså ikke om at man beklager seg over mer snø, men de _konsekvensene_ som det medfører, og da er det ille at noen sitter i 3-4 timer i bil med små barn og alt fordi noen få duster har kjørt seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det burde bli lovhjemmel for å inndra med last alle trailere på sommerdekk. Det bør bli høyst økonomisk ulønnsomt og risikabelt å kjøre slik.

En slik trailer på tverra innebærer enorme utgifter for enkeltpersoner og samfunnet.

mvh

Godt forslag! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også alltid på de stakkars ungene i sånne situasjoner. Sultne, trøtte, må på DO osv.

Men noe annet: Hva hvis foreldrene ikke kommer FREM til barnehagen da? Hva skjer med ungene da?

de ansatte må jo bare fortsette å passe på barnet, eventuelt kontakte barnevernsvakta i kommunen.

Selv tror jeg at jeg hadde ringt og spurt om barnet kunne bli med noen andre hjem den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abrahamsen

Sånn er det i Midt-Norge også. Særlig Estland-trailere som krysser grensa v/Storlien/Meråker og ordner et helvete langs veiene.

Jupps, her på nordvest landet står trailere fast på paddeflate øyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den saken som hovedinnlegget visewr til var det heller ikke mulig å komme fram med buss.

Men t-banen blir vel ikke hindret av snø? Jeg er klar over at alle ikke kan ta t-banen, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...