Gå til innhold

Vogner


cecily

Anbefalte innlegg

Jada, jada, jeg vet jeg er tidlig ute, men dette er bare så gøy.

c",)

Jeg har egentlig bestemt meg for at jeg har lyst på en dypvogn det første halvåret(ja, jeg har fått lov til å legge føringer ;-) ). Jeg syns trehjulingene med bag er supertøffe, men jeg klarer ikke legge fra meg at de ser utstabile og små ut. Dessuten har jeg lyst til å ha litt støtdemping i vognen, slik at en kan bysse småen i søvn med å rugge på vogna. Det går jo ikke med slike trehjulinger.

Jeg har heller ikke lyst på en sportsvogn med full liggestilling + babypose. Det bare rett og slett ser helt feil ut for meg. Dessuten kan en heller ikke med slike vogner bysse på den måten jeg mener.

Så kommer det store spørsmålet:

Jeg hadde i grunn tenkt å kjøpe dypvogn og så en sportsvogn når den første blir uaktuell. Men kanskje vi heller skulle kjøpe en kombivogn og bruke den det første året og først da investere i en skikkelig god sportsvogn. Da trenger jo ikke den nye vogna være bakovervendt eller være regulerbar. Småen ønsker seg sikkert en soveplass i vogna ganske lenge og med en kombivogn kan en jo variere kjapt.... hm... vanskelig. Kombivognene er jo tyngre enn dypvogner også.

Duovogn har jeg ikke lyst på, vil ha en sportsvogn som ikke har så mye fjæring i seg at en må slite i hver krappe sving eller opp på fortauskanter. Det første året derimot kan jeg fint gjøre det for babyens beste. Liker at det er fjæringer i babyvogner. Større barn trenger det ikke i samme grad.

Av samme grunn tenkte jeg at kombivogn var uaktuelt, men kanskje vi skulle hatt en slik det første året og ha planer om å skifte den ut etter ca et år.

Hva sier dere andre kloke damer om tankene mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cecily

    34

  • Åsemor

    15

  • annegunn

    11

  • carma

    10

Mest aktive i denne tråden

Jeg er ikke av de "urbane" damene som trenger det nyeste nye innen vognmote.

Vi kjøpte Simo kombivogn da vi ventet storesøster, og jeg ville ikke gjort noe anderledes nå. Lillebror bruker den vogna nå.

Den er solid og god for både barnet og for den som triller. I tillegg er den sikker.

Jeg brukte kombivogna til storesøster var 14 mnd, da kom lillesøster og vi byttet til Simo Tvillingvogn (som er nesten som kombivogna bare uten bag i).

Ulempen med kombivogna er at den er ganske stor når man legger den sammen. Men vi fikk plass til den i en Toyota Corolla vi hadde før. Nå har vi stasjonsvogn, og det er jo veldig kjekt...

Jeg synes det er viktig at barnet er vendt mot den som triller. Derfor liker jeg ikke mange av de nye vognene.

Vi er nå på jakt etter en mindre og lettere vogn å ha med til USA. Hadde vi ikke skullet dit hadde jeg nok bare fortsatt med Simo'en min som jeg er så glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke fan av disse 3-hjulingene. Jeg ønsket meg en vogn med 4 kraftige hjul og vi endte opp med Simo Duo. Jeg synes det var veldig kjekt at man får med et ekstra understell slik at man slipper å bytte vogn på en stund.

Jeg vet ikke helt forskjellen på kombi og duo, men jeg synes tankene dine var fine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg, men det vet du jo ;-)

Jeg gjorde mange av de samme valgene som du tenker på - av de samme grunnene.

Lykke til i jungelen ;-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke fan av disse 3-hjulingene. Jeg ønsket meg en vogn med 4 kraftige hjul og vi endte opp med Simo Duo. Jeg synes det var veldig kjekt at man får med et ekstra understell slik at man slipper å bytte vogn på en stund.

Jeg vet ikke helt forskjellen på kombi og duo, men jeg synes tankene dine var fine!

Kombi er en vogn, der en bruker samme toppen hele tiden, bare tar ut bærebagen etter hvert og bruker fotstøtten etter hvert som ungen vokser:

http://194.103.47.10/CmsBrio/Common/ViewImage.aspx?filetype=bigimg&imageid=367

Metalldelen under håndtaket er fotbrettet.

Han man en duovogn så bruker en samme understellet, men skifter selve vogndelen:

Dypvognsdelen:

http://194.103.47.10/CmsBrio/Common/ViewImage.aspx?filetype=bigimg&imageid=380

Sportsvogndelen:

http://194.103.47.10/CmsBrio/Common/ViewImage.aspx?filetype=bigimg&imageid=387

Duovogn er ikke aktuelt, for det er selve understellet jeg syns blir slitsom med all fjæring og støtdemping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

Vi har en Simo Kombi, og kunne ikke vært mer fornøyd. Brukes i skrivende stund til barn nr 3.

Jeg ser at du har lagt ut linker til Brio. De er kjent for langt dårligere kvalitet på tekstilene, enn Simo (enda det er slått sammen til samme konsern). Dårligere understell også. I Norge selges det 10 Simovogner, pr 1 Briovogn. Det var en litt rar setning, men du fortsto det, eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville funnet en billig brukt vogn først, og om det er duo, kombi eller dypvogn ville ikke vært viktig. Det er mange billige brukte å få, og absolutt ikke nødvendig å kjøpe ny når man selger den like fin til halve prisen etterpå.

Så en sprek 3-hjuling når ungen nærmet seg halvåret. ;)

Det var sånn vi gjorde det, og jeg er såpass fornøyd med det at jeg tror det blir sånn neste gang og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg, men det vet du jo ;-)

Jeg gjorde mange av de samme valgene som du tenker på - av de samme grunnene.

Lykke til i jungelen ;-p

Du har dypvogn, ikke sant? Da må dere skifte ut når den blir upopulær og kjedelig.

Kjøper jeg en kombivogn, så haster det ikke så med å kjøpe sportsvogn, kanskje ikke før til våren igjen, dvs når minien er halvannet år. Men det blir sikkert kjøpt før i tilfelle, det er tungt å trille slike kenguruvogner i byen.

En annen ting jeg har tenkt på når det gjelder disse populære trehjulingene - det er at fotbrettene er skammelig smale. De ser såpass smale ut at jeg er overbevist om at det blir slitsomt for en liten en å holde beina på dem i lange perioder. Kan ikke variere sittestillingen i det hele tatt uten at beina nærmest må falle ut.

Se bare her på disse:

http://web5.vs163170.vserver.de/shared/prod_img/spirit_s3_06.jpg

http://www.quinny.nl/images/65800300.jpg

http://www.buggy.de/english/bilder/produkte/joggsterIII/head_cm.jpg

og så se på den klassiske gammaldagse firehjulingen:

http://194.103.47.10/CmsBrio/Common/ViewImage.aspx?filetype=bigimg&imageid=394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Simo Kombi, og kunne ikke vært mer fornøyd. Brukes i skrivende stund til barn nr 3.

Jeg ser at du har lagt ut linker til Brio. De er kjent for langt dårligere kvalitet på tekstilene, enn Simo (enda det er slått sammen til samme konsern). Dårligere understell også. I Norge selges det 10 Simovogner, pr 1 Briovogn. Det var en litt rar setning, men du fortsto det, eller..?

Linkene er til simovogner alle tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville funnet en billig brukt vogn først, og om det er duo, kombi eller dypvogn ville ikke vært viktig. Det er mange billige brukte å få, og absolutt ikke nødvendig å kjøpe ny når man selger den like fin til halve prisen etterpå.

Så en sprek 3-hjuling når ungen nærmet seg halvåret. ;)

Det var sånn vi gjorde det, og jeg er såpass fornøyd med det at jeg tror det blir sånn neste gang og.

Det bor noen i dette huset som nekter å kjøpe brukt vogn.

Jeg går mer og mer bort fra tanken og lysten på en trehjuling, selv om de er populære for tiden. Kanskje en slik Teutonia som har sine to forhjul smalt sammen, slik at det i praksis ser ut som en trehjuling.

Jeg som var helt bestemt på at vi ikke skulle ha kombivogn, kanskje vi ender opp med en slik første året likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Simo Kombi, og kunne ikke vært mer fornøyd. Brukes i skrivende stund til barn nr 3.

Jeg ser at du har lagt ut linker til Brio. De er kjent for langt dårligere kvalitet på tekstilene, enn Simo (enda det er slått sammen til samme konsern). Dårligere understell også. I Norge selges det 10 Simovogner, pr 1 Briovogn. Det var en litt rar setning, men du fortsto det, eller..?

Her ser du en Briovogn:

http://194.103.47.10/CmsBrio/Common/ViewImage.aspx?filetype=bigimg&imageid=54

Du ser merkene på siden er ulikt. Det står sikkert brio i linken fordi de har slått seg sammen? Det er iallefall simovogner, mye mer klassiske i form og farge enn brio. Liker ikke brio sine vogner, litt for mye plastikkeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dypvogn, ikke sant? Da må dere skifte ut når den blir upopulær og kjedelig.

Kjøper jeg en kombivogn, så haster det ikke så med å kjøpe sportsvogn, kanskje ikke før til våren igjen, dvs når minien er halvannet år. Men det blir sikkert kjøpt før i tilfelle, det er tungt å trille slike kenguruvogner i byen.

En annen ting jeg har tenkt på når det gjelder disse populære trehjulingene - det er at fotbrettene er skammelig smale. De ser såpass smale ut at jeg er overbevist om at det blir slitsomt for en liten en å holde beina på dem i lange perioder. Kan ikke variere sittestillingen i det hele tatt uten at beina nærmest må falle ut.

Se bare her på disse:

http://web5.vs163170.vserver.de/shared/prod_img/spirit_s3_06.jpg

http://www.quinny.nl/images/65800300.jpg

http://www.buggy.de/english/bilder/produkte/joggsterIII/head_cm.jpg

og så se på den klassiske gammaldagse firehjulingen:

http://194.103.47.10/CmsBrio/Common/ViewImage.aspx?filetype=bigimg&imageid=394

Simo dypvogna har plate til å sette opp i ryggen - så den blir ikke kjedelig (for ungen ihvertfall) før den er for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dypvogn, ikke sant? Da må dere skifte ut når den blir upopulær og kjedelig.

Kjøper jeg en kombivogn, så haster det ikke så med å kjøpe sportsvogn, kanskje ikke før til våren igjen, dvs når minien er halvannet år. Men det blir sikkert kjøpt før i tilfelle, det er tungt å trille slike kenguruvogner i byen.

En annen ting jeg har tenkt på når det gjelder disse populære trehjulingene - det er at fotbrettene er skammelig smale. De ser såpass smale ut at jeg er overbevist om at det blir slitsomt for en liten en å holde beina på dem i lange perioder. Kan ikke variere sittestillingen i det hele tatt uten at beina nærmest må falle ut.

Se bare her på disse:

http://web5.vs163170.vserver.de/shared/prod_img/spirit_s3_06.jpg

http://www.quinny.nl/images/65800300.jpg

http://www.buggy.de/english/bilder/produkte/joggsterIII/head_cm.jpg

og så se på den klassiske gammaldagse firehjulingen:

http://194.103.47.10/CmsBrio/Common/ViewImage.aspx?filetype=bigimg&imageid=394

Vi har dypvogn, ja, og den er sikkert allerede upop og "kjedelig", men det var ikke moten som gjorde at vi valgte den :-p

Vi kjøpte brukt og billig dypvogn (jeg syns selv den er kjempefin, da). Bagen er så stor at vi ikke trenger å kjøpe sportsvogn før neste vår igjen. Da kan vesla ligge lunt og godt i bagen gjennom hele vinteren.

Dessuten gleder jeg meg til å kjøpe en splitter ny, sprek sportsvogn til neste vår i stedet for å bruke det samme understellet som man har trillet rundt på i ett år allerede. Er ganske sikker på at dersom vi hadde kjøpt kombivogn så hadde vi sikkert kjøpt nye sportsvogn når hun vokste ut av bagen uansett, fordi jeg ville hatt noe nytt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Simo dypvogna har plate til å sette opp i ryggen - så den blir ikke kjedelig (for ungen ihvertfall) før den er for liten.

Har den? Da blir det jo litt mer populært sikkert, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dypvogn, ja, og den er sikkert allerede upop og "kjedelig", men det var ikke moten som gjorde at vi valgte den :-p

Vi kjøpte brukt og billig dypvogn (jeg syns selv den er kjempefin, da). Bagen er så stor at vi ikke trenger å kjøpe sportsvogn før neste vår igjen. Da kan vesla ligge lunt og godt i bagen gjennom hele vinteren.

Dessuten gleder jeg meg til å kjøpe en splitter ny, sprek sportsvogn til neste vår i stedet for å bruke det samme understellet som man har trillet rundt på i ett år allerede. Er ganske sikker på at dersom vi hadde kjøpt kombivogn så hadde vi sikkert kjøpt nye sportsvogn når hun vokste ut av bagen uansett, fordi jeg ville hatt noe nytt ;-)

Tenkte kjedelig og upopulær for minien ;-)

*fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kjedelig og upopulær for minien ;-)

*fnis*

Ååh.. hehe :-p

Som annegunn sier så kan ryggen settes opp, så det blir nok ikke noe problem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bor noen i dette huset som nekter å kjøpe brukt vogn.

Jeg går mer og mer bort fra tanken og lysten på en trehjuling, selv om de er populære for tiden. Kanskje en slik Teutonia som har sine to forhjul smalt sammen, slik at det i praksis ser ut som en trehjuling.

Jeg som var helt bestemt på at vi ikke skulle ha kombivogn, kanskje vi ender opp med en slik første året likevel.

Jeg kommer aldri i verden til å kjøpe vogn uten roterende forhjul igjen, men hvis man ikke vet hvordan det er å trille det så vet man heller ikke hva man går glipp av. ;)

Hva med Bugaboo da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dypvogn, ja, og den er sikkert allerede upop og "kjedelig", men det var ikke moten som gjorde at vi valgte den :-p

Vi kjøpte brukt og billig dypvogn (jeg syns selv den er kjempefin, da). Bagen er så stor at vi ikke trenger å kjøpe sportsvogn før neste vår igjen. Da kan vesla ligge lunt og godt i bagen gjennom hele vinteren.

Dessuten gleder jeg meg til å kjøpe en splitter ny, sprek sportsvogn til neste vår i stedet for å bruke det samme understellet som man har trillet rundt på i ett år allerede. Er ganske sikker på at dersom vi hadde kjøpt kombivogn så hadde vi sikkert kjøpt nye sportsvogn når hun vokste ut av bagen uansett, fordi jeg ville hatt noe nytt ;-)

Akkurat! Vi er jo strålende enige.

Eneste jeg undrer på enda er om kombi- eller dypvogn er best. Vogna di er kjempefin! (annegunn sin også). Ikke noe å si på den. Var jo slik jeg tenkte vi skulle ha vi også. Flott at det er sånn overteppeting en kan knappe på over dyna, det har jo ikke kombivognene.

Når vokser en ut av en bagvogn egentlig, når de har sitteplate som annegunn sier.

Eneste jeg tenker på designmessig er at kombivognene kanskje ser mer spreke ut enn dypvognene, som er mer klassiske. Men så er kombivogna 4 kg tyngre også..... men bærebaken til en kombivogn kan brukes med nett til lange turer i bil. Selv om jeg er motstander av slike nett, så kan jeg ikke late som om vi ikke kommer til å kjøre turer på 5-6 timer opptil flere ganger det første halvåret. Stod ingenting på simosiden at dypvognen kunne brukes med nett i bil. Et viktig poeng der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri i verden til å kjøpe vogn uten roterende forhjul igjen, men hvis man ikke vet hvordan det er å trille det så vet man heller ikke hva man går glipp av. ;)

Hva med Bugaboo da?

Hva het båten?

Roterende forhjul er supert, det er en av grunnene til at jeg i det hele tatt vurderer trehjuling (kjøpes ikke før om kanskje ett år...... *host*), men jeg kan ikke se for meg at en trehjuling er like stabil som en firehjuling. Det er enkel fysikk, fire punkter er mer stabilt enn tre.

Men sportsvognen skal ikke være en kombivogn eller en duovogn, for DET er for slitsomt å trille på, såpass erfaring har jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Vi er jo strålende enige.

Eneste jeg undrer på enda er om kombi- eller dypvogn er best. Vogna di er kjempefin! (annegunn sin også). Ikke noe å si på den. Var jo slik jeg tenkte vi skulle ha vi også. Flott at det er sånn overteppeting en kan knappe på over dyna, det har jo ikke kombivognene.

Når vokser en ut av en bagvogn egentlig, når de har sitteplate som annegunn sier.

Eneste jeg tenker på designmessig er at kombivognene kanskje ser mer spreke ut enn dypvognene, som er mer klassiske. Men så er kombivogna 4 kg tyngre også..... men bærebaken til en kombivogn kan brukes med nett til lange turer i bil. Selv om jeg er motstander av slike nett, så kan jeg ikke late som om vi ikke kommer til å kjøre turer på 5-6 timer opptil flere ganger det første halvåret. Stod ingenting på simosiden at dypvognen kunne brukes med nett i bil. Et viktig poeng der altså.

Jeg ville _aldri i verden_ funnet på å legge barnet mitt i bag med nett i bilen, så det er ikke et argument for min del ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...