Gå til innhold

Vogner


cecily

Anbefalte innlegg

Har den? Da blir det jo litt mer populært sikkert, ja.

Jepp. Brukstiden for dypvogn regnes for å være ett år eller knapt det.

Kombivognbager er som regel kortere, og har ikke plate. Så brukstiden er kortere, og man må over på sportsvogndelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cecily

    34

  • Åsemor

    15

  • annegunn

    11

  • carma

    10

Mest aktive i denne tråden

Jeg kommer aldri i verden til å kjøpe vogn uten roterende forhjul igjen, men hvis man ikke vet hvordan det er å trille det så vet man heller ikke hva man går glipp av. ;)

Hva med Bugaboo da?

Nå fant jeg siden.

Jeg tror nesten vi må se hva som er på markedet når den tid kommer. Det som er bombesikkert nå, er at enten vi kjøper dyp- eller kombivogn, så skal den byttes ut innen et år ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva het båten?

Roterende forhjul er supert, det er en av grunnene til at jeg i det hele tatt vurderer trehjuling (kjøpes ikke før om kanskje ett år...... *host*), men jeg kan ikke se for meg at en trehjuling er like stabil som en firehjuling. Det er enkel fysikk, fire punkter er mer stabilt enn tre.

Men sportsvognen skal ikke være en kombivogn eller en duovogn, for DET er for slitsomt å trille på, såpass erfaring har jeg ;-)

En bugaboo er den vogna som får nest mest skryt på barnevognforumet på NM. ;)

http://www.bugaboo.com/?ft=1

Du dåner sikkert litt av den de første 25 gangene du ser på bilder av den, men så blir den bare mer og mer fantastisk, genial og lekker ettersom du ser den flere ganger. Var nettopp ute og reiste i en by hvor det var mange, og den er bare helt utrolig lekker!!

Og det at den kom dårlig ut i test i F&B for kort tid siden var fordi de hadde brukt den FEIL, og alle som har den skjønner med en gang at det er helt idiotisk å bruke den sånn, i tillegg til at det står i bruksanvisningen. Så de fikk helt ufortjent kritikk.

Og ja, en 3-hjuling kan være ustabil. Min har tippet flere ganger, men den tipper ikke sånn som jeg hadde trodd den ville tippet, det er ikke pga hjula den tipper liksom, men fordi tyngdepunktet blir feil pga sitte/liggestilling i forhold til hvilken vei sittedelen er vendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bugaboo er den vogna som får nest mest skryt på barnevognforumet på NM. ;)

http://www.bugaboo.com/?ft=1

Du dåner sikkert litt av den de første 25 gangene du ser på bilder av den, men så blir den bare mer og mer fantastisk, genial og lekker ettersom du ser den flere ganger. Var nettopp ute og reiste i en by hvor det var mange, og den er bare helt utrolig lekker!!

Og det at den kom dårlig ut i test i F&B for kort tid siden var fordi de hadde brukt den FEIL, og alle som har den skjønner med en gang at det er helt idiotisk å bruke den sånn, i tillegg til at det står i bruksanvisningen. Så de fikk helt ufortjent kritikk.

Og ja, en 3-hjuling kan være ustabil. Min har tippet flere ganger, men den tipper ikke sånn som jeg hadde trodd den ville tippet, det er ikke pga hjula den tipper liksom, men fordi tyngdepunktet blir feil pga sitte/liggestilling i forhold til hvilken vei sittedelen er vendt.

Den du har tipper bakover? Har du comfort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville _aldri i verden_ funnet på å legge barnet mitt i bag med nett i bilen, så det er ikke et argument for min del ;-)

Nei, du sier noe. Jeg er jo motstander av det selv. Men..... æsj!

Er barneseter veldig lette å montere i hvilken som helst bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bugaboo er den vogna som får nest mest skryt på barnevognforumet på NM. ;)

http://www.bugaboo.com/?ft=1

Du dåner sikkert litt av den de første 25 gangene du ser på bilder av den, men så blir den bare mer og mer fantastisk, genial og lekker ettersom du ser den flere ganger. Var nettopp ute og reiste i en by hvor det var mange, og den er bare helt utrolig lekker!!

Og det at den kom dårlig ut i test i F&B for kort tid siden var fordi de hadde brukt den FEIL, og alle som har den skjønner med en gang at det er helt idiotisk å bruke den sånn, i tillegg til at det står i bruksanvisningen. Så de fikk helt ufortjent kritikk.

Og ja, en 3-hjuling kan være ustabil. Min har tippet flere ganger, men den tipper ikke sånn som jeg hadde trodd den ville tippet, det er ikke pga hjula den tipper liksom, men fordi tyngdepunktet blir feil pga sitte/liggestilling i forhold til hvilken vei sittedelen er vendt.

Har den tippet?!?!?! Og du anbefaler den likevel?

Hvordan tenkte du at den ville tippe? Jeg tenker bakover, som annegunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har dypvogn, ikke sant? Da må dere skifte ut når den blir upopulær og kjedelig.

Kjøper jeg en kombivogn, så haster det ikke så med å kjøpe sportsvogn, kanskje ikke før til våren igjen, dvs når minien er halvannet år. Men det blir sikkert kjøpt før i tilfelle, det er tungt å trille slike kenguruvogner i byen.

En annen ting jeg har tenkt på når det gjelder disse populære trehjulingene - det er at fotbrettene er skammelig smale. De ser såpass smale ut at jeg er overbevist om at det blir slitsomt for en liten en å holde beina på dem i lange perioder. Kan ikke variere sittestillingen i det hele tatt uten at beina nærmest må falle ut.

Se bare her på disse:

http://web5.vs163170.vserver.de/shared/prod_img/spirit_s3_06.jpg

http://www.quinny.nl/images/65800300.jpg

http://www.buggy.de/english/bilder/produkte/joggsterIII/head_cm.jpg

og så se på den klassiske gammaldagse firehjulingen:

http://194.103.47.10/CmsBrio/Common/ViewImage.aspx?filetype=bigimg&imageid=394

Det kommer jo også an på når på året man får barn.

Jeg får barn i mai og vil veldig gjerne slippe å måtte bytte til sportsvogn midt på vinteren. Kombivognene har ofte relativt små bager som ungene vokser fort ut av, mens dypvogna har stor bag som holder +/- et år.

Du får jo barn sent på høsten og det er sikkert mer naturlig for dere å gå over til sportsvogn når våren/sommeren kommer og du er da kanskje ikke så avhengig av en stor bagdel.

Men - det kan jo være fint å ha en bag som ungen kan sove ute i på sommeren/høsten også, og da har du plutselig for dårlig plass i en kombi-bag igjen ;-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du har tipper bakover? Har du comfort?

Den har tippet bakover når sittedelen er fremovervendt og helt lagt ned, og stelleveska var tungt lastet. Den tippet også en gang da den var fullt oppreist og bakovervendt mens hun prøvde å reise seg i vogna.

Men alt i alt så er jeg superfornøyd, og man holder jo alltid i vogna så det har ikke skjedd noe galt. Dessuten er det jo så lett å snu den at vi stort sett bruker den riktig i forhold til hvilke kombinasjoner som funker best med å sitte/ligge fremover/bakover og sånn.

Hvordan jeg trodde den kom til å tippe (nå husker jeg ikke hvilket innlegg jeg svarer til, men dette er til både annegunn og cecily); sånn omtrent sånn som en krakk med 3 ben ville tippet. ;) Altså nedover mot der det 4.hjulet eventuelt ville stått. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du sier noe. Jeg er jo motstander av det selv. Men..... æsj!

Er barneseter veldig lette å montere i hvilken som helst bil?

Så lenge du har bilbelte i bilen så er det ikke noe problem å montere bilsete i bilen.

Det finnes jo forskjellige løsninger på bilseter også - med og uten fast base, feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du sier noe. Jeg er jo motstander av det selv. Men..... æsj!

Er barneseter veldig lette å montere i hvilken som helst bil?

Babysetene er superenkle å feste i bilen. De for litt større unger kan være et prosjekt uten like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Vi er jo strålende enige.

Eneste jeg undrer på enda er om kombi- eller dypvogn er best. Vogna di er kjempefin! (annegunn sin også). Ikke noe å si på den. Var jo slik jeg tenkte vi skulle ha vi også. Flott at det er sånn overteppeting en kan knappe på over dyna, det har jo ikke kombivognene.

Når vokser en ut av en bagvogn egentlig, når de har sitteplate som annegunn sier.

Eneste jeg tenker på designmessig er at kombivognene kanskje ser mer spreke ut enn dypvognene, som er mer klassiske. Men så er kombivogna 4 kg tyngre også..... men bærebaken til en kombivogn kan brukes med nett til lange turer i bil. Selv om jeg er motstander av slike nett, så kan jeg ikke late som om vi ikke kommer til å kjøre turer på 5-6 timer opptil flere ganger det første halvåret. Stod ingenting på simosiden at dypvognen kunne brukes med nett i bil. Et viktig poeng der altså.

Og man får knappeteppeting til å kneppe på oppå kombivogner også altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har tippet bakover når sittedelen er fremovervendt og helt lagt ned, og stelleveska var tungt lastet. Den tippet også en gang da den var fullt oppreist og bakovervendt mens hun prøvde å reise seg i vogna.

Men alt i alt så er jeg superfornøyd, og man holder jo alltid i vogna så det har ikke skjedd noe galt. Dessuten er det jo så lett å snu den at vi stort sett bruker den riktig i forhold til hvilke kombinasjoner som funker best med å sitte/ligge fremover/bakover og sånn.

Hvordan jeg trodde den kom til å tippe (nå husker jeg ikke hvilket innlegg jeg svarer til, men dette er til både annegunn og cecily); sånn omtrent sånn som en krakk med 3 ben ville tippet. ;) Altså nedover mot der det 4.hjulet eventuelt ville stått. ;)

Du svarte ikke på om du har comfort :P

Jeg har nemlig sett den vogna tippe slik du beskriver - i liggestilling vendt forover, med en toåring oppi. Det var da vi fant ut at den vogna vil vi _ikke_ ha.

Andre tilsvarende trehjulinger har tyngdepunktet plassert lenger fram, eller kan ikke legges like flatt bakover. TFK'en feks. Den er vanskeligere å få til å tippe den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den har tippet bakover når sittedelen er fremovervendt og helt lagt ned, og stelleveska var tungt lastet. Den tippet også en gang da den var fullt oppreist og bakovervendt mens hun prøvde å reise seg i vogna.

Men alt i alt så er jeg superfornøyd, og man holder jo alltid i vogna så det har ikke skjedd noe galt. Dessuten er det jo så lett å snu den at vi stort sett bruker den riktig i forhold til hvilke kombinasjoner som funker best med å sitte/ligge fremover/bakover og sånn.

Hvordan jeg trodde den kom til å tippe (nå husker jeg ikke hvilket innlegg jeg svarer til, men dette er til både annegunn og cecily); sånn omtrent sånn som en krakk med 3 ben ville tippet. ;) Altså nedover mot der det 4.hjulet eventuelt ville stått. ;)

Hehe, jaja, men en krakk med tre bein ville ikke hatt et hull til det fjerde beinet. Derfor er framhjulet på vognene i midten og langt framme.

Jeg tenker at det blir for tungt bak og at framhjulet og det den bærer ikke har nok tyngde i seg til å holde vogna stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarte ikke på om du har comfort :P

Jeg har nemlig sett den vogna tippe slik du beskriver - i liggestilling vendt forover, med en toåring oppi. Det var da vi fant ut at den vogna vil vi _ikke_ ha.

Andre tilsvarende trehjulinger har tyngdepunktet plassert lenger fram, eller kan ikke legges like flatt bakover. TFK'en feks. Den er vanskeligere å få til å tippe den veien.

Ja, har comfort.

Man finner vel ikke mange tilsvarende trehjulinger, altså med full liggestilling og vendbar sittestilling.

Egentlig tror jeg at det blir bugaboo på oss neste gang. ;) Ellers sikler jeg svært så mye etter en OTH også, for nå er hun såpass stor at det ikke gjør noe om jeg ikke har øyekontakt hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har comfort.

Man finner vel ikke mange tilsvarende trehjulinger, altså med full liggestilling og vendbar sittestilling.

Egentlig tror jeg at det blir bugaboo på oss neste gang. ;) Ellers sikler jeg svært så mye etter en OTH også, for nå er hun såpass stor at det ikke gjør noe om jeg ikke har øyekontakt hele tida.

Ikke med vendbar topp, nei :(

Men OTH'en og TFK'en er fine, dah.... Når Lillevill vokser ut av dypvogna....

Det er forøvrig det som er hovedargumentet for å starte med dypvogn her i huset - de trehjulingene jeg liker har ikke vendbar topp, og egner seg ikke fra fødselen. Og bagene som hører til er så knøttsmå, så det blir håpløst den første vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo også an på når på året man får barn.

Jeg får barn i mai og vil veldig gjerne slippe å måtte bytte til sportsvogn midt på vinteren. Kombivognene har ofte relativt små bager som ungene vokser fort ut av, mens dypvogna har stor bag som holder +/- et år.

Du får jo barn sent på høsten og det er sikkert mer naturlig for dere å gå over til sportsvogn når våren/sommeren kommer og du er da kanskje ikke så avhengig av en stor bagdel.

Men - det kan jo være fint å ha en bag som ungen kan sove ute i på sommeren/høsten også, og da har du plutselig for dårlig plass i en kombi-bag igjen ;-p

Ja, det er sant. Derfor heller jeg til dypvogn. Men det er jo ikke krise om bagen til kombien skulle bli for liten før året - noe den sikkert blir, for andre folk bruker jo faktisk kombidelen også ;-)

Dersom vi kjøper sportsvogn allerede til sommeren, så må det være en som har regulerbart håndtak, slik at ungen kan sitte med ansiktet mot oss til det er mer spennende å følge med i kjøreretningen. Fordi en del trehjulinger ikke kan variere her, så er de uaktuelle før nærmere året. Trehjulinger er, som Åsemor selv har opplevd, mer ustabile og jeg vil ikke ha en vogn en må holde i for å være sikker på ikke velter. I butikker og slikt må en kunne gå to meter fra vogna uten å bli redd. Derfor ingen trehjuling som kan variere sitteretning.

Vi kan jo alltids bruke kombivogn til minien er halvannet år, da er det jo vår igjen og vi har hatt en vogn vi kan bruke inntil det. Eller vi kan kjøpe en dypvogn og bytte ut til neste november og håpe vogna er en god vintervogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man får knappeteppeting til å kneppe på oppå kombivogner også altså. :)

Er det sant?

Jippi! Det er jo ikke bilde av det, så da tror jo ikke jeg at det er. Min virkelighet er internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant. Derfor heller jeg til dypvogn. Men det er jo ikke krise om bagen til kombien skulle bli for liten før året - noe den sikkert blir, for andre folk bruker jo faktisk kombidelen også ;-)

Dersom vi kjøper sportsvogn allerede til sommeren, så må det være en som har regulerbart håndtak, slik at ungen kan sitte med ansiktet mot oss til det er mer spennende å følge med i kjøreretningen. Fordi en del trehjulinger ikke kan variere her, så er de uaktuelle før nærmere året. Trehjulinger er, som Åsemor selv har opplevd, mer ustabile og jeg vil ikke ha en vogn en må holde i for å være sikker på ikke velter. I butikker og slikt må en kunne gå to meter fra vogna uten å bli redd. Derfor ingen trehjuling som kan variere sitteretning.

Vi kan jo alltids bruke kombivogn til minien er halvannet år, da er det jo vår igjen og vi har hatt en vogn vi kan bruke inntil det. Eller vi kan kjøpe en dypvogn og bytte ut til neste november og håpe vogna er en god vintervogn.

Det er bare i to stillinger vogna kan tippe, og de brukes aldri av oss, så det er absolutt ikke noe problem altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babysetene er superenkle å feste i bilen. De for litt større unger kan være et prosjekt uten like.

Jeg tenkte at om vi ikke kjører, så måtte vi ha med et bilsete som vi kunne montere i den bilen som skulle hente oss. Etter hvert som minien vokser er jo problemet med lange bilturer mindre og vi kan kjøre egen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...