Gå til innhold

Baby som rister


bamsemums1

Anbefalte innlegg

Jeg har en 6mnd gammel baby, som er en sterk og aktiv gutt. Ved tre anledninger den siste mnd har jeg sett hele han riste. Det ser ut som at han er helt uanfektet av det hele- at han ikke merker det i det hele tatt. Ristingen varer i ca 10-15sekunder. Han er helt vanlig etterpå, om helt vanlig når det pågår. Dette har skjedd en gang mens han satt våken i bilen, to ganger mens han har holdt på å sovne inn, med flaske i munnen. Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Det hender av og til at spedbarn rister over hele kroppen uten at det betyr noe. Det har sammenheng med et umodent nervesystem, der den overordnede kontrollen enda ikke er fullt utviklet. Spesielt er det typisk i nyfødtperioden, der barnet får skjelvinger som et ledd i temperaturreguleringen. Når det så skjer senere i spedbarnsalderen er det naturlig å lete etter en annen årsak til at barnet rister.

Det første som er viktig å utelukke er at det kan dreie seg om epilepsi. En form for epilepsi kan være ristinger i hele eller deler av kroppen i kortere eller lengre tid, men samtidig med ristingen vil barnet virke fjernt eller miste kontakten helt, og når ristingen er over vil det være preget av situasjonen og gjerne gråte, eller på annen måte vise at det føler seg uvel. Du forteller at barnet ditt er helt ubesværet både under og etter ristingen, slik at det ikke passer med epilepsi. På den annen side har han fått ristingen 2 ganger under innsovning. Det er ganske mange epileptiske anfall som opptrer når barnet sovner inn, slik at den opplysningen kan tale for at han bør undersøkes nærmere med tanke på en slik årsak.

I tillegg til nevromuskulær umodenhet er det mange medisinske årsaker til risting og kramper i spedbarnsalderen. Det kan dreie seg om lave blodsukker, eller andre stoffskifteforandringer. Det typiske ved disse tilstandene er imidleritd at barnet er preget av tilstanden, og ikke er frisk og aktiv og uanfektet som du beskriver din gutt er.

Min anbefaling er at du tar gutten din med til fastlegen dersom han fortsatt får flere lignende episoder. Ut fra det du beskriver tror jeg det kan dreie seg om en umodenhet, men om det fortsetter er dette ikke forklaringen. I så fall bør han henvises til en barneavdeling for å få en grundig undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
7 timer siden, Habakk skrev:

Hvordan gikk det med gutten din💙 Har en babygutt på 5 mnd med samme riste-anfall som du beskriver..

Denne tråden er 10 år gammel så det er slett ikke sikkert at brukeren eksisterer lenger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Lillemus skrev:

Denne tråden er 10 år gammel så det er slett ikke sikkert at brukeren eksisterer lenger. :) 

Nesten litt rart at noen oppretter en ny bruker for å svare på en ti år gammel tråd.

Man kan mistenke både det ene og det andre.

Så sånn er det.

Anonymkode: be141...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nesten litt rart at noen oppretter en ny bruker for å svare på en ti år gammel tråd.

Man kan mistenke både det ene og det andre.

Anonymkode: be141...c7b

Det er jo en som har en baby med det samme problemet, hun har sikkert søkt på det og funnet fagsvaret.  Så i akkurat dette tilfellet synes jeg ikke det er noe mistenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 6.11.2016 den 9.38, AnonymBruker skrev:

Nesten litt rart at noen oppretter en ny bruker for å svare på en ti år gammel tråd.

Man kan mistenke både det ene og det andre.

Så sånn er det.

Anonymkode: be141...c7b

Jøss finn dere noe annet nyttig å kommentere på! Æ valgte å prøve å få kontakt med trådstarter fordi æ e en bekymret mor som får lite hjelp i helsevesnet som ikke kan finne grunn til min sønns risteanfall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Habakk skrev:

Jøss finn dere noe annet nyttig å kommentere på! Æ valgte å prøve å få kontakt med trådstarter fordi æ e en bekymret mor som får lite hjelp i helsevesenet som ikke kan finne grunn til min sønns risteanfall! 

Det er dessverre lite sannsynlig at brukeren er her lenger.  Kanskje hun også havnet her tilfeldig ved å søke og aldri ble noen gjenganger her.

Du fikk bare én negativ kommentar - ikke bry deg om den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...