Gå til innhold

Slankemat


Gullii

Anbefalte innlegg

Forresten skjønner jeg meg heller ikke på hvordan folk kan sette opp en dagsmeny, og så følge den hver dag. Det varierer jo fra dag til dag hva jeg spiser, og jeg spiser ikke nødvendigvis det samme f.eks. til lunsj hver dag.

Å skulle drikke en smoothie hver kveld f.eks høres litt stusselig ut, hender det ikke du får lyst på noe annet til kveldsmat en gang i blant?

Eller følger du ikke denne menyen så slavisk som det virker som?

Jeg tror variasjon er stikkordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ebbamor

    23

  • Gullii

    4

  • citygirl

    3

  • Ugga Bugga

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Aina E

Dette må jeg bare kommentere;

De fleste er ikke overvektige fordi de spiser feil.

De fleste som er overvektige er det fordi de spiser FOR MYE og RØRER SEG for lite.

Hilsen en som hverken er helseprofet eller guru - jeg er "kun" lege.

Er ikke det å spise feil, da? Når man overspiser?

Man må ikke bli bælfeit fordi man ikke trener heller, nemlig.

Du som er lege, bør jo kunne litt om hvordan fordøyelsen fungerer? Hvis et menneske spiser mat som kun delvis nedbrytes... Om morfinpeptider, forbrenning, metabolske typer og overvekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du egenerfaring, lest erfaring, eller erfaring med andre? Jeg har mange erfaringer og konkluderer med mye av det samme du skriver i trådene dine her ang. kosthold.

Min konklusjon er vel et den best sammensatte kosten, består av mye fiber/grønt, en like stor del lange karbohydrater (med lav GI), proteiner og til slutt fett.

Når man skal slanke seg, må man ha i seg like godt sammensatt kost, men kanskje bytte ut enkelte av de råvarene som skaper vektøkning.

De fleste som sliter med vekten sin, spiser feil mat. Enten har de intoleranser, bryter ikke ned den typen mat o.l., selv om det er såkalt "sunn mat" og slankemat. Bønner og linser hos en person som ikke greier å bryte det ned kan ha like vektøkende virkning som vektreduserende hos andre...!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jeg bare kommentere;

De fleste er ikke overvektige fordi de spiser feil.

De fleste som er overvektige er det fordi de spiser FOR MYE og RØRER SEG for lite.

Hilsen en som hverken er helseprofet eller guru - jeg er "kun" lege.

De fleste leger har lite kunnskap om ernæring og vekt. Kanskje du kunne bli en sånn lege som lærte deg litt (mye!) om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina E

Dette må jeg bare kommentere;

De fleste er ikke overvektige fordi de spiser feil.

De fleste som er overvektige er det fordi de spiser FOR MYE og RØRER SEG for lite.

Hilsen en som hverken er helseprofet eller guru - jeg er "kun" lege.

Og en ting til... Hvis jeg hadde sliti med vekta i 10 år og kom til deg som hadde sagt: "Spis mindre og begynn å tren!"

DA hadde jeg ikke giddi å betalt for konsultasjonen en gang.

For så enkelt gjør dere leger det. Kommer man med vondt i hodet, får man to ibux og beskjed om å legge seg.

Jeg ville sjekket blodsukker og spurt om personen kanskje hadde drukket litt mye kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Er ikke det å spise feil, da? Når man overspiser?

Man må ikke bli bælfeit fordi man ikke trener heller, nemlig.

Du som er lege, bør jo kunne litt om hvordan fordøyelsen fungerer? Hvis et menneske spiser mat som kun delvis nedbrytes... Om morfinpeptider, forbrenning, metabolske typer og overvekt?

Det som ikke blir fordøyd kommer jo ut igjen- ufordøyd.

:-)

Hva som er sunt og ikke sunt ser ut til å være motepreget som så mye annet. Nå er det sunt med lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må jeg bare kommentere;

De fleste er ikke overvektige fordi de spiser feil.

De fleste som er overvektige er det fordi de spiser FOR MYE og RØRER SEG for lite.

Hilsen en som hverken er helseprofet eller guru - jeg er "kun" lege.

Det er for øvrig en myte at alle overvektige mennesker spiser for mye. Overvekt er langt, langt mer komplisert enn de fleste aner. Skulle ønske vi aldri mer behøvde å bli servert lettvintheter som at det "bare" er å spise mindre og røre seg mer. Regnestykket er rett og slett ikke så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det er det

Det er for øvrig en myte at alle overvektige mennesker spiser for mye. Overvekt er langt, langt mer komplisert enn de fleste aner. Skulle ønske vi aldri mer behøvde å bli servert lettvintheter som at det "bare" er å spise mindre og røre seg mer. Regnestykket er rett og slett ikke så enkelt.

Så lenge du ikke har en eller annen sykdom, er det faktisk så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ikke blir fordøyd kommer jo ut igjen- ufordøyd.

:-)

Hva som er sunt og ikke sunt ser ut til å være motepreget som så mye annet. Nå er det sunt med lavkarbo.

Lavkarbodietter har ingen ting med mote å gjøre. Lavkarbokosthold er det som menneskene til alle tider har spist. Med unntak av de siste "sekundene" i menneskets utvikling - nemlig etter at moderne jordbruk bredde om seg.

Vi er rett og slett ikke skapt for å spise den maten vi finner mest av i butikkhyllene. Det MÅ jo gå galt når vi beveger oss så milevidt bort fra vår egen natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina E

Det som ikke blir fordøyd kommer jo ut igjen- ufordøyd.

:-)

Hva som er sunt og ikke sunt ser ut til å være motepreget som så mye annet. Nå er det sunt med lavkarbo.

Det kommer ikke ut igjen ufordøyd. Hvis du bæsjer hele erter f.eks., ville jeg anta at du har litt lite enzymer.

Proteinene som skulle bli til aminosyrer og dipeptider, blir i steden til morfinpeptider og nevrotransmittorer, som går i blodbanen, kleber seg til nerveceller, nervebaner, lager krøll i signaloverføringen og kan skape både irritasjon av immunsystemet, perforerte slimhinner, leddproblemer, eksem, allergi, hyperaktivitet o.l.

Maten består av mindre biter enn de du ser med det blotte øye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har en eller annen sykdom, er det faktisk så enkelt.

Dette har du åpenbart ikke greie på. Sett deg litt inn i problemstillingen før du uttaler deg så skråsikkert.

Overvekt har som oftest ingen ting med sykdom å gjøre. Like lite som det nødvendigvis har å gjøre med mengden mat man spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina E

Så lenge du ikke har en eller annen sykdom, er det faktisk så enkelt.

Eller for å si det på en annen måte: Hvis du ikke er i ferd med å FÅ en sykdom. Hva kom først liksom? Høna, eller egget?

"Hvis du ikke endrer kosthold", ville jeg sagt... "Da kan det hende du BLIR syk og aldri blir kvitt overvekten din".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jeg bare kommentere;

De fleste er ikke overvektige fordi de spiser feil.

De fleste som er overvektige er det fordi de spiser FOR MYE og RØRER SEG for lite.

Hilsen en som hverken er helseprofet eller guru - jeg er "kun" lege.

Tror du ikke det kan dreie seg om at de spiser for lite, feil og for sjelden? To store måltider f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Det kommer ikke ut igjen ufordøyd. Hvis du bæsjer hele erter f.eks., ville jeg anta at du har litt lite enzymer.

Proteinene som skulle bli til aminosyrer og dipeptider, blir i steden til morfinpeptider og nevrotransmittorer, som går i blodbanen, kleber seg til nerveceller, nervebaner, lager krøll i signaloverføringen og kan skape både irritasjon av immunsystemet, perforerte slimhinner, leddproblemer, eksem, allergi, hyperaktivitet o.l.

Maten består av mindre biter enn de du ser med det blotte øye.

Interessant.

Mener du at proteinene ikke brytes ned til aminosyrer før de blir absorbert opp av tarmslimhinna og går over i blodbanen? Hva er egentlig morfinpeptid for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det er det

Dette har du åpenbart ikke greie på. Sett deg litt inn i problemstillingen før du uttaler deg så skråsikkert.

Overvekt har som oftest ingen ting med sykdom å gjøre. Like lite som det nødvendigvis har å gjøre med mengden mat man spiser.

Hvis man er frisk på alle måter, men likevel overvektig, hva i alle dager har det da med å gjøre?

Man må forbrenne flere kalorier enn man får i seg. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dr fornuftig

Det som ikke blir fordøyd kommer jo ut igjen- ufordøyd.

:-)

Hva som er sunt og ikke sunt ser ut til å være motepreget som så mye annet. Nå er det sunt med lavkarbo.

Godt sagt!

Jeg har mange pasienter som er overvektige pga av sykdom eller som bivirkning av sine medisiner. Det er noe annet.

Derimot gjelder de aller fleste tilfeller av overvekt mangel på mosjon - kroppsarbeid og overdrevet matinntak. Dermed kan en hel industri av helseprofeter tjene seg rike på folk med sånt vas som serveres med lavkarbo og proteinrik kost etc etc.

Jeg er gammel nok til å huske at det var ganske sjeldent at folk var overvektige. Dette har da en sammenheng med at folk brukte kroppen sin hele dagen og spiste 4-5 ganger om dagen. Overvekt er våre nye folkesykdom og skyldes at vi adopterer mer og mer en amerikansk livsstil; vi har husholdninsapparater og biler og utstyr som tar fra oss vårt naturlige bruksmønster. Vi blir mer og mer stillesittende i våre yrker og dagligliv.

For å bekjempe denne utviklingen hadde det vært fint om flere kunne ha fokus på å få folk opp av sofaen og ut i fysisk aktivitet - få tilbake lørdagsgodteriet og fjernet alt det daglige godtet - og sist og ikke minst - slutte å utnytte folk som er helt fortvilet pga overvekt med alskens dyre kurer og oppskrytte bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dr fornuftig

Tror du ikke det kan dreie seg om at de spiser for lite, feil og for sjelden? To store måltider f.eks?

Det også. Et normalt spisemønster innebærer å spise 4-5 ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dr fornuftig

Dette har du åpenbart ikke greie på. Sett deg litt inn i problemstillingen før du uttaler deg så skråsikkert.

Overvekt har som oftest ingen ting med sykdom å gjøre. Like lite som det nødvendigvis har å gjøre med mengden mat man spiser.

Og dette skråsikre svaret ditt er faglig tungt basert, selvfølgelig???

Du er ufaglært og helt på jordet her, beklager.

Det finnes MANGE sykdommer som kan gi overvekt - i tillegg mange medisiner som har dette som en bivirkning.

Dog - for de aller fleste - skyldes overvekt et manglende samsvar mellom mengde mat inn og mengde energi forbrent. Med andre ord, man putter inn mer energi enn det man bruker opp til fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina E

Interessant.

Mener du at proteinene ikke brytes ned til aminosyrer før de blir absorbert opp av tarmslimhinna og går over i blodbanen? Hva er egentlig morfinpeptid for noe?

Ja, et morfinpeptid er et delvis nedbrutt protein, som består av fler molekyler i kjede, enn kroppen kan nyttegjøre seg. De minste bindingene består av to aminosyrer og de kalles dipeptider. Alt som er større enn to bindinger, får ikke cellene bruk for, for å si det på Norsk...

Forresten fant jeg noe om det her:

http://nn.wikipedia.org/wiki/Peptid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...