Gå til innhold

Slankemat


Gullii

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Godt sagt!

Jeg har mange pasienter som er overvektige pga av sykdom eller som bivirkning av sine medisiner. Det er noe annet.

Derimot gjelder de aller fleste tilfeller av overvekt mangel på mosjon - kroppsarbeid og overdrevet matinntak. Dermed kan en hel industri av helseprofeter tjene seg rike på folk med sånt vas som serveres med lavkarbo og proteinrik kost etc etc.

Jeg er gammel nok til å huske at det var ganske sjeldent at folk var overvektige. Dette har da en sammenheng med at folk brukte kroppen sin hele dagen og spiste 4-5 ganger om dagen. Overvekt er våre nye folkesykdom og skyldes at vi adopterer mer og mer en amerikansk livsstil; vi har husholdninsapparater og biler og utstyr som tar fra oss vårt naturlige bruksmønster. Vi blir mer og mer stillesittende i våre yrker og dagligliv.

For å bekjempe denne utviklingen hadde det vært fint om flere kunne ha fokus på å få folk opp av sofaen og ut i fysisk aktivitet - få tilbake lørdagsgodteriet og fjernet alt det daglige godtet - og sist og ikke minst - slutte å utnytte folk som er helt fortvilet pga overvekt med alskens dyre kurer og oppskrytte bøker.

Ja.

Og pga folks fortvilelse over vektproblemer så får jo noen tjent noen kroner på sine bøker.

Blir matt av all denne plutselige selvfølgelige "viten" om hva som er bra og ikke.

Denne "viten" som plutselig snur opp ned på det de par siste generasjoner er oppdratt til.

Jeg skal med en gang si at jeg ikke vet hva som er RETT.

Syns bare at dette "rette" er motepreget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ebbamor

    23

  • Gullii

    4

  • citygirl

    3

  • Ugga Bugga

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna

Ja, et morfinpeptid er et delvis nedbrutt protein, som består av fler molekyler i kjede, enn kroppen kan nyttegjøre seg. De minste bindingene består av to aminosyrer og de kalles dipeptider. Alt som er større enn to bindinger, får ikke cellene bruk for, for å si det på Norsk...

Forresten fant jeg noe om det her:

http://nn.wikipedia.org/wiki/Peptid

OK

SÅ alt som er større enn dipeptid får ikke cella bruk for.

Men morfin peptid da? Hvor stor er det? Om det peptidet består av mer enn to aminosyrer så er det vel ikke problem?

Jeg vet ikke. Har bare aldri hørt om morfinpeptid før, og var nysgjerrig på hvor det kom ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette skråsikre svaret ditt er faglig tungt basert, selvfølgelig???

Du er ufaglært og helt på jordet her, beklager.

Det finnes MANGE sykdommer som kan gi overvekt - i tillegg mange medisiner som har dette som en bivirkning.

Dog - for de aller fleste - skyldes overvekt et manglende samsvar mellom mengde mat inn og mengde energi forbrent. Med andre ord, man putter inn mer energi enn det man bruker opp til fysisk aktivitet.

Les innlegget mitt en gang til du, herr doktor-vet-alt.

Jeg er ikke legeutdannet, men det kan jo hende jeg har mer realkompetanse på overvekt enn det du har, likevel?

Det er først i moderne tid at 4-5 måltider om dagen er ansett som "normalt". Framsatt av kostholdsguruer som fant ut at man måtte spise såpass ofte for å holde blodsukkeret nogen lunde stabilt HØYT.

Dersom man spiser lavkarbomat, holdes blodsukkeret stabilt NORMALT, og man er mett mye lengre perioder om gangen.

Et kosthold basert på ekte steinalderkost gjør at ca 3 måltider om dagen er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det er det

Hvor har du det fra?

Hæ? Du tuller nå? SELVSAGT må man forbrenne mer enn man inntar.

DET er et enkelt regnestykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dr fornuftig

Ja.

Og pga folks fortvilelse over vektproblemer så får jo noen tjent noen kroner på sine bøker.

Blir matt av all denne plutselige selvfølgelige "viten" om hva som er bra og ikke.

Denne "viten" som plutselig snur opp ned på det de par siste generasjoner er oppdratt til.

Jeg skal med en gang si at jeg ikke vet hva som er RETT.

Syns bare at dette "rette" er motepreget.

Det er helt klart motepreget. Og folk uten ernærings- eller helsebakgrunn påberoper seg eneretten på kunnskap om kosthold. Kommer det folk som sliter til gode?

Jeg tror ikke det. Andelen overvektige mennesker øker nemlig hele tiden, til tross for at noen tjener seg SVÆRT rike på motedietter.

Jeg har behandlet en del overvektige med svært gode resultater ved hjelp av treningsgrupper m/fysioterapeut, ernæringsfysiolog og lege. Dette er et tilbud alle overvektige burde få tilbud om, men det finnes dessverre ikke overalt.

Overvekt er helt klart et komplisert problem, men fundamentalistister innen kosthold vil ikke kunne redde landet vårt fra denne epidemien.

Hva er riktig og hva er galt? En eneste ting er helt sikkert; dietter som krever at man totalt legger om kostholdet sitt krever så mye av folk at sjansen for tilbakefall er relativt stor. Derimot er en livvstilsendring med fokus på fysisk aktivitet og hyppige måltider faktisk vanedannende. :-)

Sistnevnte uttalelse har jeg fra en av mine fornøyde pasienter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Og pga folks fortvilelse over vektproblemer så får jo noen tjent noen kroner på sine bøker.

Blir matt av all denne plutselige selvfølgelige "viten" om hva som er bra og ikke.

Denne "viten" som plutselig snur opp ned på det de par siste generasjoner er oppdratt til.

Jeg skal med en gang si at jeg ikke vet hva som er RETT.

Syns bare at dette "rette" er motepreget.

Du er inne ved sakens kjerne når du sier:

"Denne "viten" som plutselig snur opp ned på det de par siste generasjoner er oppdratt til."

Vi er nemlig oppdratt helt feil de siste par generasjoner!

Hvor lang tid tror du menneskene trenger på å tilpasse seg et moderne kosthold? To generasjoner?

Begriper ikke at legeutdannede mennesker (og andre tenkende, kostintersserte) skjønner at vi spiser oss til døde fordi vi velger mat vi ikke er skapt til? Hva med å lese litt om evolusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aina E

OK

SÅ alt som er større enn dipeptid får ikke cella bruk for.

Men morfin peptid da? Hvor stor er det? Om det peptidet består av mer enn to aminosyrer så er det vel ikke problem?

Jeg vet ikke. Har bare aldri hørt om morfinpeptid før, og var nysgjerrig på hvor det kom ifra.

Problemet er de peptidene som består av fler enn to aminosyrer. Proteinene kan bestå av alt fra 50 til 70-80.000 aminosyrer.

Alle i forskjellig kombinasjon. Jeg er ikke mikrobiolog, eller sånt, så jeg vet desverre ikke antallet aminosyrer i et morfinpeptid.

Jeg vet bare at de må alle spaltes ned til to, eller mindre molekyler. Jeg tror morfinpeptidene består av 3-8 aminosyrer. Jeg har det skrevet et sted, men ikke her.

"Rekkefølgen av aminosyrer i et protein er bestemt ved rekkefølgen av baser i genet som koder for proteinet."

Det eneste jeg fant på nett om morfinpeptider, er på islandsk. Du kan søke selv på kvasir, så kan du se om du skjønner noe av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dr fornuftig

Les innlegget mitt en gang til du, herr doktor-vet-alt.

Jeg er ikke legeutdannet, men det kan jo hende jeg har mer realkompetanse på overvekt enn det du har, likevel?

Det er først i moderne tid at 4-5 måltider om dagen er ansett som "normalt". Framsatt av kostholdsguruer som fant ut at man måtte spise såpass ofte for å holde blodsukkeret nogen lunde stabilt HØYT.

Dersom man spiser lavkarbomat, holdes blodsukkeret stabilt NORMALT, og man er mett mye lengre perioder om gangen.

Et kosthold basert på ekte steinalderkost gjør at ca 3 måltider om dagen er nok.

Man kommer sjelden noen vei med å diskutere med en fundamentalist - enten det nå gjelder religion eller kosthold.

Velger derfor å trekke meg ut nå;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Du tuller nå? SELVSAGT må man forbrenne mer enn man inntar.

DET er et enkelt regnestykke.

Nei, jeg tuller ikke. Det handler selvfølgelig om forbrenning. Men hvis man forbrenner ALT man spiser, legger man jo ikke på seg? Problemet med overvektige kropper, er at de slutter å forbrenne "normalt". For å si det veldig enkelt. Dette er veldig, veldig mye mer komplisert enn det som går an å få fram på få linjer her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina E

Man kommer sjelden noen vei med å diskutere med en fundamentalist - enten det nå gjelder religion eller kosthold.

Velger derfor å trekke meg ut nå;-)

Det var kanskje fornuftig? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer sjelden noen vei med å diskutere med en fundamentalist - enten det nå gjelder religion eller kosthold.

Velger derfor å trekke meg ut nå;-)

Sånn snakker en som oppriktig tar sin legegjerning alvorlig, og er ydmyk for at andre kan hente kunnskaper andre steder enn i legeutdanningen :-) Tjobing! Glad du ikke er min lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det er det

Nei, jeg tuller ikke. Det handler selvfølgelig om forbrenning. Men hvis man forbrenner ALT man spiser, legger man jo ikke på seg? Problemet med overvektige kropper, er at de slutter å forbrenne "normalt". For å si det veldig enkelt. Dette er veldig, veldig mye mer komplisert enn det som går an å få fram på få linjer her inne.

Javel, om man har/får lav forbrenning, må man selvsagt tilpasse kaloriinntaket eller begynne å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Du er inne ved sakens kjerne når du sier:

"Denne "viten" som plutselig snur opp ned på det de par siste generasjoner er oppdratt til."

Vi er nemlig oppdratt helt feil de siste par generasjoner!

Hvor lang tid tror du menneskene trenger på å tilpasse seg et moderne kosthold? To generasjoner?

Begriper ikke at legeutdannede mennesker (og andre tenkende, kostintersserte) skjønner at vi spiser oss til døde fordi vi velger mat vi ikke er skapt til? Hva med å lese litt om evolusjon?

"Vi er nemlig oppdratt helt feil de siste par generasjoner!"

Ja vel.

Men før disse to generasjonene var FETT bra. Man måtte spise mye fett. For da ble man sterk, og dette var altså så bra.

Fint det- når det var kroppsarbeidet. Men så ble det mer stillesittende arbeid. Lønna gikk opp, og mer fettrik mat kom på bordet.

Vel, en god del av disse menneskene ble jo fete jo.

Så husker jeg karbohydrat-snakket kom. Grovt brød, poteter og sånn i bunnen av en matpyramide. Deretter grønnsaker etc, og kjøtt og fisk øvrest i pyramiden.

Nei, jeg har ikke tro på alle de her kostholdsguruene.

Jeg tror helst på naturlig god kost, basert på korn (havre, hvete, rug mm), grønnskaker, frukt, og med kjøtt og fisk på toppen av en slik pyramide.

Og så tror jeg absolutt dr fornuftig er inne på noe vesentlig. Nemlig at mye av overvektsproblemet vårt skyldes vår rolige livsstil.

Tror ikke vi kan spise "så mye vi vil" av lavkarbo eller andre motedietter uten å samtidig ha passende dose mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt klart motepreget. Og folk uten ernærings- eller helsebakgrunn påberoper seg eneretten på kunnskap om kosthold. Kommer det folk som sliter til gode?

Jeg tror ikke det. Andelen overvektige mennesker øker nemlig hele tiden, til tross for at noen tjener seg SVÆRT rike på motedietter.

Jeg har behandlet en del overvektige med svært gode resultater ved hjelp av treningsgrupper m/fysioterapeut, ernæringsfysiolog og lege. Dette er et tilbud alle overvektige burde få tilbud om, men det finnes dessverre ikke overalt.

Overvekt er helt klart et komplisert problem, men fundamentalistister innen kosthold vil ikke kunne redde landet vårt fra denne epidemien.

Hva er riktig og hva er galt? En eneste ting er helt sikkert; dietter som krever at man totalt legger om kostholdet sitt krever så mye av folk at sjansen for tilbakefall er relativt stor. Derimot er en livvstilsendring med fokus på fysisk aktivitet og hyppige måltider faktisk vanedannende. :-)

Sistnevnte uttalelse har jeg fra en av mine fornøyde pasienter:-)

Lavkarbomat har ingen ting med mote å gjøre. Det er slik urmenneskene spiste, og heldigvis er det folk (jada, de er utdannet) som har hentet fram den gamle kunnskapen igjen, på tross av den overveldende motkraften ernæringsmyndighetene driver med.

Og ja - dette kommer definitivt mennesker som sliter til gode!

Som du ganske riktig sier, øker andelen overvektige mennesker over hele kloden i takt med at slankeklubbene aldri har hatt flere medlemmer.

"Oppskriften" i moderne tid har vært mindre fett, mindre fett, mindre fett. Ringer det ingen bjeller når vi likevel legger på oss på tross av at fettinntaket er gått dramatisk ned?

Det er aldeles strålende dersom en del overvektige pasienter har fått gode resultater ved tiltak du har iverksatt. Tenk hvor mange flere du kunne hjelpe hvis du tenkte "gammeldags"?

Når man legger om dietten til lavkarbo, slutter man relativt raskt å savne sukker og stivelse. Karbohydrater er nemlig det mest vanedannende vi kan spise, og når de fjernes, blir suget etter dem også borte :-)

Jeg har fått et nytt liv etter at jeg la om til karbofattig kost. Hvorfor er det så vanskelig for deg som lege å være LITT interessert i hvordan det har påvirket min vekt og helse i riktig retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Dette kostholdet høres både ensidig og knapt ut. Hvorfor skal du spise så mye allbran? Om du ønsker kornprodukter har jeg mye større tro på Firkorn eller andre usøtede produkter med hele korn.

Det verste ved planen er imidlertid mangelen på kjøtt og fisk. Vet det tildels kan kompenseres ved om man er bevisst ved hva man spiser ellers, men det synes ikke som du er tilstrekkelig opplyst her.

For øvrig har jeg liten tro på å slanke seg ved å spise så lite. Forbrenningen vil gå ned, og om du etterhvert begynner å spise mer, vil du legge på deg igjen.

Som flere andre her, ville jeg heller anbefale kurs hos Lindberg, et Atkins-kurs eller til og med et Grethe Roede-kurs.

Og glem ikke mosjonen! Det er vel så viktig å bevege seg mye som å spise mindre, om man ønsker å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, om man har/får lav forbrenning, må man selvsagt tilpasse kaloriinntaket eller begynne å trene.

Det er her du bommer. Når et menneske legger på seg av 750 kalorier om dagen ... hvor mye mindre er det meningen at hun eller han til slutt skal spise?

Det å trene seg til normalvekt, krever vanvittig mye trening. Har man mye overvekt å kvitte seg med, er det et tilnærmet umulig prosjekt.

Mange overvektige mennesker spiser altfor LITE mat. Og feil mat: nemlig karbohydrater.

Det er insulinet som får oss til å lagre fett på kroppen. Når vi spiser mat som ikke trigger insulinproduksjonen (som fett, proteiner og grønnsaker med lav GI), kan vi spise MER mat enn hvis hovednæringskilden er karbohydrater.

Poenget er: overvektige må spise mat de forbrenner, ikke slik mat kroppen velger å lagre. Dermed er ikke regnestykket så "enkelt" likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dr fornuftig

Lavkarbomat har ingen ting med mote å gjøre. Det er slik urmenneskene spiste, og heldigvis er det folk (jada, de er utdannet) som har hentet fram den gamle kunnskapen igjen, på tross av den overveldende motkraften ernæringsmyndighetene driver med.

Og ja - dette kommer definitivt mennesker som sliter til gode!

Som du ganske riktig sier, øker andelen overvektige mennesker over hele kloden i takt med at slankeklubbene aldri har hatt flere medlemmer.

"Oppskriften" i moderne tid har vært mindre fett, mindre fett, mindre fett. Ringer det ingen bjeller når vi likevel legger på oss på tross av at fettinntaket er gått dramatisk ned?

Det er aldeles strålende dersom en del overvektige pasienter har fått gode resultater ved tiltak du har iverksatt. Tenk hvor mange flere du kunne hjelpe hvis du tenkte "gammeldags"?

Når man legger om dietten til lavkarbo, slutter man relativt raskt å savne sukker og stivelse. Karbohydrater er nemlig det mest vanedannende vi kan spise, og når de fjernes, blir suget etter dem også borte :-)

Jeg har fått et nytt liv etter at jeg la om til karbofattig kost. Hvorfor er det så vanskelig for deg som lege å være LITT interessert i hvordan det har påvirket min vekt og helse i riktig retning?

Fordi jeg har en faglig bakgrunn som gjør at jeg vet en del om skadevirkningene ved slike dietter. Og det jeg kan oppsummere er; lavkarbo + høyproteindietter _kan_ være nyttig ved metabolsk syndrom, men kan være skadelig/ikke spesielt nyttig for andre (ellers "friske") overvektige.

Jeg er derfor svært uenig når du fremstiller ditt kosthold / dine råd som "the one way to heaven".

Du fremstiller det også som en forklaring på at du har rett og alle andre etablerte kostholdsekspter tar feil det at vi aldri har spist mindre fett. Dette stiller jeg spørmål om. Alle vet hva kostrådene fra det gode gamle skolekjøkkenet går ut på, ja - men vi spiser fortsatt svært feit mat. Tross de gode rådene.

Det aller største problemet er med andre ord kanskje ikke rådene som gis - men at vi ikke følger dem. Du kan ikke dermed dra konklusjonene at rådene er feil.

Jeg er absolutt åpen for løsninger av andre "kulturer" enn den jeg er oppdratt i - utdannet innen. Jeg benytter derfor hele tiden andre tverrfaglige instanser til det beste for mine pasienter. Det er en styrke å innrømme at man ikke vet alt og henvise folk videre - men det er jeg noe usikker på om du kan innrømme?

Hadde egentlig trukket med stille ut her - så dette får bli min siste tråd i sakens anledning.

Ha en god kveld alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvor har du det fra

Mener du egenerfaring, lest erfaring, eller erfaring med andre? Jeg har mange erfaringer og konkluderer med mye av det samme du skriver i trådene dine her ang. kosthold.

Min konklusjon er vel et den best sammensatte kosten, består av mye fiber/grønt, en like stor del lange karbohydrater (med lav GI), proteiner og til slutt fett.

Når man skal slanke seg, må man ha i seg like godt sammensatt kost, men kanskje bytte ut enkelte av de råvarene som skaper vektøkning.

De fleste som sliter med vekten sin, spiser feil mat. Enten har de intoleranser, bryter ikke ned den typen mat o.l., selv om det er såkalt "sunn mat" og slankemat. Bønner og linser hos en person som ikke greier å bryte det ned kan ha like vektøkende virkning som vektreduserende hos andre...!

"Bønner og linser hos en person som ikke greier å bryte det ned kan ha like vektøkende virkning som vektreduserende hos andre...!"

Hva mener du her?

Mat som ikke brytes ned i kroppen, gir jo ingen energi. Dermed kan du ikke gå opp i vekt av det!!(bare mens det ennå ligger i magen, kanskje?)Kostfiber fungerer på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina E

"Bønner og linser hos en person som ikke greier å bryte det ned kan ha like vektøkende virkning som vektreduserende hos andre...!"

Hva mener du her?

Mat som ikke brytes ned i kroppen, gir jo ingen energi. Dermed kan du ikke gå opp i vekt av det!!(bare mens det ennå ligger i magen, kanskje?)Kostfiber fungerer på den måten.

Det lagres jo i kroppen allikevel. Det er energien cellene bruker som kalles forbrenning. Det de da ikke forbrenner, lagres jo andre steder. (Eller kommer ut som avføring)... Ellers er det ganske mange mennesker som samler vann, fordi nyrene er overbelastet pga feilernæring. Dette vannet står for en diger del av vekttapet til de fleste.

Min erfaring viser at de som begynner å spise mat kroppen deres er skapt for, går enten ned i vekt hvis de er overvektige, eller opp i vekt hvis de er undervektige.

Det hele er snakk om balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvor har du det fra

Det lagres jo i kroppen allikevel. Det er energien cellene bruker som kalles forbrenning. Det de da ikke forbrenner, lagres jo andre steder. (Eller kommer ut som avføring)... Ellers er det ganske mange mennesker som samler vann, fordi nyrene er overbelastet pga feilernæring. Dette vannet står for en diger del av vekttapet til de fleste.

Min erfaring viser at de som begynner å spise mat kroppen deres er skapt for, går enten ned i vekt hvis de er overvektige, eller opp i vekt hvis de er undervektige.

Det hele er snakk om balanse.

Det som ikke kan brytes ned, kan cellene jo heller ikke ta opp (cellene kan bare ta opp meget, meget små partikler), og det kan da ikke lagres i kroppen. Det går ut igjen som avføring bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...