Gå til innhold

Slankemat


Gullii

Anbefalte innlegg

Gjest Aina E

Det som ikke kan brytes ned, kan cellene jo heller ikke ta opp (cellene kan bare ta opp meget, meget små partikler), og det kan da ikke lagres i kroppen. Det går ut igjen som avføring bare.

Jeg har ikke sagt at cellene tar det opp. Jeg prøver å forklare at de legger seg utenpå cellene. Der de ikke skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ebbamor

    23

  • Gullii

    4

  • citygirl

    3

  • Ugga Bugga

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Aina E

Det som ikke kan brytes ned, kan cellene jo heller ikke ta opp (cellene kan bare ta opp meget, meget små partikler), og det kan da ikke lagres i kroppen. Det går ut igjen som avføring bare.

Du vet at utenpå cellene sitter det reseptorer som skal fange opp aminosyrene? Og at aminosyrene fraktes med bl.a. insulin. Hvis reseptorene er/blir ødelagte, eller man har lav insulinproduksjon, hvor tror du peptidene blir av da? De går ikke samme veien tilbake til tarmen igjen i hvertfall.

Jeg mener ikke at disse veier så mye at det i seg selv fører til vektøkning, men følgene av overbelastning i vevet kan gi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvor har du det fra

Jeg har ikke sagt at cellene tar det opp. Jeg prøver å forklare at de legger seg utenpå cellene. Der de ikke skal være.

Altså utenpå tarmcellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvor har du det fra

Det tok litt tid, men nå forstod jeg at du prøver å provosere frem en teit forklaring fra meg.

Du kan begynne med å lese her: http://www.nfhm.org/artikler/amino.html så kan du studere humanbiologi etterpå.

Jeg forsto ikke hva du mente. Men at noen er intolerante eller allergiske er jo en kjent sak. Men hva har det med overvekt og slanking å gjøre egentlig? Såvidt meg bekjent er ikke overvekt en vanlig allergisk reaksjon? Har du studert humanbiologi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, den dietten du foreskriver, inneholder nesten bare karbohydrater. Det er slett ikke verken sunt eller slankende! Du skal spise fett og proteiner til hvert måltid. Sunt fett er alt fett som ikke er bearbeidet; det vil si animalsk fett fra kjøtt og fisk og naturlig, vegetabilsk fett som ikke er kjemisk prosessert.

Det er en myte at animalsk fett er usunt. Kjøtt og fisk er gode proteinkilder. Hvorfor spiser du ikke det?

Man skal være svært kunnskapsrik og dyktig for å sette sammen en tilnærmet vegetabilsk diett slik at kroppen får alt den trenger av næringsstoffer. Dietten du beskrev i ditt første innlegg er ikke i nærheten av å inneholde alt du trenger.

Ernæring og vektreduksjon er langt mer komplisert enn å spise lite. Kan du ikke heller melde deg på et kurs hvor du lærer litt om mat? Libra eller Lindberg vil du helt sikkert ha stor nytte av. Ligg unna Grete Roede. Kaloritelling er meningsløst.

Ellers finnes det mye bra litteratur i bokhandlene, men det er lett å gå seg vill i jungelen. Mye mytebasert ukunnskap mellom permer, også, dessverre.

Bøkene til Lindberg er gode, selv om han etter min mening undervurderer nytten av animalsk fett i kosten.

"Bedre uten brød" er min favorittbok hva ernæring og helse angår. Den er skrevet av Christian B. Allan og Wolfgang Lutz. Boka forklarer hvorfor det å redusere karbohydratinntaket er noe av det viktigste du kan gjøre for å forbedre egen helse. Boka er vitenskapelig basert, og enkelte av kapitlene er relativt kompliserte. Likevel er det den beste boka om ernæring og helse jeg har vært borti. Anbefales varmt :-)

Men hva skal jeg spise da?Ok, jeg kan spise kjøtt eller fisk til middag,men hva med alle de andre måltidene? Hva skal jeg spise til de hvis jeg ikke skal spise så mye karbohydrater?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aina E

Jeg forsto ikke hva du mente. Men at noen er intolerante eller allergiske er jo en kjent sak. Men hva har det med overvekt og slanking å gjøre egentlig? Såvidt meg bekjent er ikke overvekt en vanlig allergisk reaksjon? Har du studert humanbiologi?

Jeg har studert biologisk immunterapi. Jo, det har en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvor har du det fra

Jeg har studert biologisk immunterapi. Jo, det har en sammenheng.

Det har jeg ikke hørt om. Hvor har de den utdannelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina E

Hmm. Jaja. Litt sånn alternativt altså. Sorry, men er ikke så "alternativ" av meg:)

Nei, det har jeg jo skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbodietter har ingen ting med mote å gjøre. Lavkarbokosthold er det som menneskene til alle tider har spist. Med unntak av de siste "sekundene" i menneskets utvikling - nemlig etter at moderne jordbruk bredde om seg.

Vi er rett og slett ikke skapt for å spise den maten vi finner mest av i butikkhyllene. Det MÅ jo gå galt når vi beveger oss så milevidt bort fra vår egen natur.

Men hva skal jeg spise da?Ok, jeg kan spise kjøtt eller fisk til middag,men hva med alle de andre måltidene? Hva skal jeg spise til de hvis jeg ikke skal spise så mye karbohydrater?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skal jeg spise da?Ok, jeg kan spise kjøtt eller fisk til middag,men hva med alle de andre måltidene? Hva skal jeg spise til de hvis jeg ikke skal spise så mye karbohydrater?!?

Jeg anbefaler at du spiser protein og fett og litt karbohydrater i form av grønnsaker til hvert måltid. Og så skal du spise til du er mett, verken mer eller mindre. Øv deg på å kjenne etter - kroppen sier fra hvis du gir den anledning over tid :-) Nyt maten!

Min typiske dagsmeny ser slik ut:

Frokost: Tre egg og fem baconskiver, litt grønnsaker (f.eks. tomat, agurk, paprika) stekt i meierismør.

Dette er en kraftig frokost, og holder meg gående i mange timer. Mengden egg og bacon kan du jo regulere ettersom hva slags program du har utover dagen og når du kommer til å spise igjen. For mitt vedkommende passer det godt med en kraftig frokost som varer i mange timer. Ikke alle greier en såpass "tung" start på dagen.

Lunsj: Kjøtt eller fisk, en klatt rømme eller creme fraiche, evt saus av stekesky og fløte, stekte grønnsaker (f.eks. squash, løk, paprika, asparges, brokkoli, spinat) eller en frisk salat med glade farger og en olje/sitron-dressing med hvitløk.

Middag: Det samme som lunsj. Varierer fra dag til dag ettersom hva jeg har lyst på.

Litt avhengig av dagsform, aktivitetsnivå og apetitt, spiser jeg også av og til kveldsmat eller en sjelden gang mellommåltider. Det består gjerne av litt fet ost, litt grønnsaker, nøtter, litt avocado eller liknende.

Jeg spiser for tiden overhodet ikke frukt, brød, poteter, ris, pasta og annet som inneholder sukker. Når jeg nærmer meg min naturlige vekt, kommer jeg til å introdusere litt naturris, frukt og muligens grovt rugbrød gradvis, og se om jeg tåler det uten å legge på meg igjen.

Jeg drikker 3-4 liter vann om dagen, og tar meg en kaffekopp når jeg har lyst på det. Vin er "lov", men jeg drikker det svært skjelden.

Jeg spiser alle typer kjøtt og fisk, og er det i utgangspunktet magre produkter, legger jeg til noe fett i form av olivenolje eller fete meieriprodukter.

Jeg trener styrke med personlig trener to ganger i uka. I tillegg går jeg i snitt 12 500 skritt hver dag (med skritt-teller; den beste treningspartneren jeg noen sinne har hatt :-)

Jeg har tatt et høykvalitets multivitamintilskudd og omega 3 daglig i mange år, og har valgt å fortsette med dette etter at jeg la om til lavkarbo. En grei "livsforsikring", synes jeg.

Vel ... dette er opplegget jeg følger. Det virker for meg. Jeg har aldri vært så frisk og opplagt, og jeg har aldri vært så tilfreds og tenkt så lite på mat :-) Og vekta går nedover i takt med at formen og humøret stiger. Blodtrykket er suverent, og blodprøver viser at alt som er mulig å måle, er helt optimalt. Kroppen min stortrives med denne maten!

Jeg har de siste månedene kommet i kontakt med veldig mange mennesker som har fått optimal helse og normal vekt ved å legge om til lavkarbokosthold. Jeg anbefaler derfor alle som skal ned (eller opp, faktisk!) i vekt å prøve selv og se hva som skjer. Virker det for oss som lever på denne måten - så kan det vel også virke for deg?

Lykke til, uansett hvilken metode du måtte bestemme deg for å velge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler at du spiser protein og fett og litt karbohydrater i form av grønnsaker til hvert måltid. Og så skal du spise til du er mett, verken mer eller mindre. Øv deg på å kjenne etter - kroppen sier fra hvis du gir den anledning over tid :-) Nyt maten!

Min typiske dagsmeny ser slik ut:

Frokost: Tre egg og fem baconskiver, litt grønnsaker (f.eks. tomat, agurk, paprika) stekt i meierismør.

Dette er en kraftig frokost, og holder meg gående i mange timer. Mengden egg og bacon kan du jo regulere ettersom hva slags program du har utover dagen og når du kommer til å spise igjen. For mitt vedkommende passer det godt med en kraftig frokost som varer i mange timer. Ikke alle greier en såpass "tung" start på dagen.

Lunsj: Kjøtt eller fisk, en klatt rømme eller creme fraiche, evt saus av stekesky og fløte, stekte grønnsaker (f.eks. squash, løk, paprika, asparges, brokkoli, spinat) eller en frisk salat med glade farger og en olje/sitron-dressing med hvitløk.

Middag: Det samme som lunsj. Varierer fra dag til dag ettersom hva jeg har lyst på.

Litt avhengig av dagsform, aktivitetsnivå og apetitt, spiser jeg også av og til kveldsmat eller en sjelden gang mellommåltider. Det består gjerne av litt fet ost, litt grønnsaker, nøtter, litt avocado eller liknende.

Jeg spiser for tiden overhodet ikke frukt, brød, poteter, ris, pasta og annet som inneholder sukker. Når jeg nærmer meg min naturlige vekt, kommer jeg til å introdusere litt naturris, frukt og muligens grovt rugbrød gradvis, og se om jeg tåler det uten å legge på meg igjen.

Jeg drikker 3-4 liter vann om dagen, og tar meg en kaffekopp når jeg har lyst på det. Vin er "lov", men jeg drikker det svært skjelden.

Jeg spiser alle typer kjøtt og fisk, og er det i utgangspunktet magre produkter, legger jeg til noe fett i form av olivenolje eller fete meieriprodukter.

Jeg trener styrke med personlig trener to ganger i uka. I tillegg går jeg i snitt 12 500 skritt hver dag (med skritt-teller; den beste treningspartneren jeg noen sinne har hatt :-)

Jeg har tatt et høykvalitets multivitamintilskudd og omega 3 daglig i mange år, og har valgt å fortsette med dette etter at jeg la om til lavkarbo. En grei "livsforsikring", synes jeg.

Vel ... dette er opplegget jeg følger. Det virker for meg. Jeg har aldri vært så frisk og opplagt, og jeg har aldri vært så tilfreds og tenkt så lite på mat :-) Og vekta går nedover i takt med at formen og humøret stiger. Blodtrykket er suverent, og blodprøver viser at alt som er mulig å måle, er helt optimalt. Kroppen min stortrives med denne maten!

Jeg har de siste månedene kommet i kontakt med veldig mange mennesker som har fått optimal helse og normal vekt ved å legge om til lavkarbokosthold. Jeg anbefaler derfor alle som skal ned (eller opp, faktisk!) i vekt å prøve selv og se hva som skjer. Virker det for oss som lever på denne måten - så kan det vel også virke for deg?

Lykke til, uansett hvilken metode du måtte bestemme deg for å velge :-)

Av nysgjerrighetsårsaker - hva er ditt kolesterol?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvor har du det fra

Jeg anbefaler at du spiser protein og fett og litt karbohydrater i form av grønnsaker til hvert måltid. Og så skal du spise til du er mett, verken mer eller mindre. Øv deg på å kjenne etter - kroppen sier fra hvis du gir den anledning over tid :-) Nyt maten!

Min typiske dagsmeny ser slik ut:

Frokost: Tre egg og fem baconskiver, litt grønnsaker (f.eks. tomat, agurk, paprika) stekt i meierismør.

Dette er en kraftig frokost, og holder meg gående i mange timer. Mengden egg og bacon kan du jo regulere ettersom hva slags program du har utover dagen og når du kommer til å spise igjen. For mitt vedkommende passer det godt med en kraftig frokost som varer i mange timer. Ikke alle greier en såpass "tung" start på dagen.

Lunsj: Kjøtt eller fisk, en klatt rømme eller creme fraiche, evt saus av stekesky og fløte, stekte grønnsaker (f.eks. squash, løk, paprika, asparges, brokkoli, spinat) eller en frisk salat med glade farger og en olje/sitron-dressing med hvitløk.

Middag: Det samme som lunsj. Varierer fra dag til dag ettersom hva jeg har lyst på.

Litt avhengig av dagsform, aktivitetsnivå og apetitt, spiser jeg også av og til kveldsmat eller en sjelden gang mellommåltider. Det består gjerne av litt fet ost, litt grønnsaker, nøtter, litt avocado eller liknende.

Jeg spiser for tiden overhodet ikke frukt, brød, poteter, ris, pasta og annet som inneholder sukker. Når jeg nærmer meg min naturlige vekt, kommer jeg til å introdusere litt naturris, frukt og muligens grovt rugbrød gradvis, og se om jeg tåler det uten å legge på meg igjen.

Jeg drikker 3-4 liter vann om dagen, og tar meg en kaffekopp når jeg har lyst på det. Vin er "lov", men jeg drikker det svært skjelden.

Jeg spiser alle typer kjøtt og fisk, og er det i utgangspunktet magre produkter, legger jeg til noe fett i form av olivenolje eller fete meieriprodukter.

Jeg trener styrke med personlig trener to ganger i uka. I tillegg går jeg i snitt 12 500 skritt hver dag (med skritt-teller; den beste treningspartneren jeg noen sinne har hatt :-)

Jeg har tatt et høykvalitets multivitamintilskudd og omega 3 daglig i mange år, og har valgt å fortsette med dette etter at jeg la om til lavkarbo. En grei "livsforsikring", synes jeg.

Vel ... dette er opplegget jeg følger. Det virker for meg. Jeg har aldri vært så frisk og opplagt, og jeg har aldri vært så tilfreds og tenkt så lite på mat :-) Og vekta går nedover i takt med at formen og humøret stiger. Blodtrykket er suverent, og blodprøver viser at alt som er mulig å måle, er helt optimalt. Kroppen min stortrives med denne maten!

Jeg har de siste månedene kommet i kontakt med veldig mange mennesker som har fått optimal helse og normal vekt ved å legge om til lavkarbokosthold. Jeg anbefaler derfor alle som skal ned (eller opp, faktisk!) i vekt å prøve selv og se hva som skjer. Virker det for oss som lever på denne måten - så kan det vel også virke for deg?

Lykke til, uansett hvilken metode du måtte bestemme deg for å velge :-)

Jeg har hørt at så lenge du fortsetter å gå ned i vekt, vil blodverdiene dine være fine. Men hvis du fortsetter på den dietten etter at du har stabilisert vekten din, risikerer du å få høyt kolesterol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighetsårsaker - hva er ditt kolesterol?

:-)

Både LDL og HDL ligger på rundt 2 mmol/l. Husker ikke helt nøyaktig.

Nå hører jeg riktignok til dem som tviler veldig på hvor mye kolesterolet faktisk har å si når det gjelder helse, men det er forsåvidt en helt annen debatt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at så lenge du fortsetter å gå ned i vekt, vil blodverdiene dine være fine. Men hvis du fortsetter på den dietten etter at du har stabilisert vekten din, risikerer du å få høyt kolesterol.

Den som lever, får se! Jeg bekymrer meg overhodet ikke om kolesterol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både LDL og HDL ligger på rundt 2 mmol/l. Husker ikke helt nøyaktig.

Nå hører jeg riktignok til dem som tviler veldig på hvor mye kolesterolet faktisk har å si når det gjelder helse, men det er forsåvidt en helt annen debatt :-)

Akkurat kolesterolverdier er svært godt utforsket mht risiko for utvikling av hjerte-karsykdom - så den debatten kan vi la ligge:-) Norge regnes som et høyrisikoland nettopp fordi vi spiser så mye animalsk fett. Italia = lavrisiko fordi de spiser olivenolje og masse grønnsaker.

Totalkolesterolet ditt da? Både LDL og HDL verdiene dine er faktisk normale. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kolesterolverdier er svært godt utforsket mht risiko for utvikling av hjerte-karsykdom - så den debatten kan vi la ligge:-) Norge regnes som et høyrisikoland nettopp fordi vi spiser så mye animalsk fett. Italia = lavrisiko fordi de spiser olivenolje og masse grønnsaker.

Totalkolesterolet ditt da? Både LDL og HDL verdiene dine er faktisk normale. :-)

Jeg går ikke rundt med disse tallene i hodet. Alt som er målbart, er som sagt fullstendig normalt, eller til og med særdeles bra.

Jeg debatterer ellers gjerne kolesterol og helse, men ikke her ... og ikke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke rundt med disse tallene i hodet. Alt som er målbart, er som sagt fullstendig normalt, eller til og med særdeles bra.

Jeg debatterer ellers gjerne kolesterol og helse, men ikke her ... og ikke i dag.

*setter strek*

Ha en fortsatt fin natt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...