Gå til innhold

Etter fødsel - renselse eller mens?


Zarine

Anbefalte innlegg

Håper legen kan svare meg på dette.

Eg fødte for første gong i april, og hadde rikeleg renselse og det føltes som om det varte i all æve, men det var vel berre fem veker til utfloden var blank. Etter seks veker og tre dagar fikk eg blødning som eg trudde var menstruasjon - det var like rikeleg, men det varte eit par dagar lenger enn vanleg menstruasjon. No har eg ikkje hatt noko meir blødning sidan da, og har i ettertid lest på at blødning før dag 56 etter fødselen ikkje "reknast med" i forhold til amming som prevensjon og det å få tilbake mensen.

Stemmer dette? Kan det ha vore ein del av renselsen sjølv om det tilsynelatande hadde avtatt etter dei fem første vekene? Kva kan det i så fall skuldast at ein plutseleg får blødning igjen? Er det relevant at eg ikkje hadde tiande-dags blødning etter fødselen? Før eg vart gravid hadde eg meir eller mindre regelmessig 35-dagars syklus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke så 'faste regler' for blødning, men jeg vil anta at det var 'siste renselse' du hadde omkring 1.juni, i og med at du ikke har fått mensen etter på og heller ikke er gravid igjen (?) Blødning kan komme og gå uten noe egentlig mønster. Det er ikke noe som heter '10-dags renselse', renselse kan komme på alle dager. Du må nok vente med regelmessige menstruasjoner hvis du fortsatt ammer.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...