Gå til innhold

Kan jeg spise... (fort)


DarkPink

Anbefalte innlegg

en uåpnet fjordlands rømmegrøt som har stått ute siden i går kveld? Så ikke at den skulle oppbevares i kjøleskap før nå.

Den egentlige datoen er langt frem i tid, men det består jo nesten bare av rømme og melk, som vel ikke tåler et døgn ute...?

Og jeg er _ikke_ en sånn "jaujau, nokre dagar frå eller te" person, så jeg trenger minst 7 pålitelige kilder som sier det er greit før jeg tør!

Og NÅ, for jeg er sulten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest been there,too

jeg ville tatt sjansen!du kjenner på smaken om d er noe galt med den.men farlig er d ikke, omden ikke smaker helt som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville tatt sjansen!du kjenner på smaken om d er noe galt med den.men farlig er d ikke, omden ikke smaker helt som den skal.

Uh, men jeg liker ikke det derre.. det e rjo ikke _farlig_. Drakk rett fra en kartong en gang som bare hadde en klump og litt melkevann igjen, og siden har jeg hatt helt skumlis for sånt.

Men jeg kjenner det/lukter detser det hvis den ikke er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du sikkert trygt spise, det er vel såpass høyt fettinhold i rømmegrøt at det ikke er noen fare:)

Har det noe å si med fettinnholdet, altså?

Når det er så mye melk og rømme i, vil ikke det tilsi at den skulle bli dårlig temmelig fort da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest been there,too

Uh, men jeg liker ikke det derre.. det e rjo ikke _farlig_. Drakk rett fra en kartong en gang som bare hadde en klump og litt melkevann igjen, og siden har jeg hatt helt skumlis for sånt.

Men jeg kjenner det/lukter detser det hvis den ikke er ok?

ja,du lukter/smaker om d er noe galt.det gjelder ogsp mat ellers.husk,før hadde vi ikke datostempling,og folk måtte stole på lukt-og snmakssansen-det er vel derfor vi har den:)mat kan også ha ligget varmt på vei til butikk,uten at vi vet d. nei,stol på sansene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nei ikke jeg

Ville aldri spist sånne fjordlandgreier om de ikke hadde stått kaldt, det er nok bakterier i de i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe å si med fettinnholdet, altså?

Når det er så mye melk og rømme i, vil ikke det tilsi at den skulle bli dårlig temmelig fort da?

Beklager, så ikke svaret ditt før nå:)

Jeg vil påstå det er riktig at fettrike melkeprodukter har bedre holdbarhet, ser bare forskjell på f.eks skummet melk og H-melk..... sjelden skummet melk er drikkende over holdbarhetsdato, mens h-melk og ekte rømme kan brukes endel over dato...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, så ikke svaret ditt før nå:)

Jeg vil påstå det er riktig at fettrike melkeprodukter har bedre holdbarhet, ser bare forskjell på f.eks skummet melk og H-melk..... sjelden skummet melk er drikkende over holdbarhetsdato, mens h-melk og ekte rømme kan brukes endel over dato...

Min erfaring er helt motsatt. Jo mindre fett det er i melken, desto lenger over holdbarhetsdato er den brukbar.

Det gjelder frysevarer også. Magre produkter som vilt kan lagres i årevis, mens svinekjøtt bør spises i løpet av seks måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh, men jeg liker ikke det derre.. det e rjo ikke _farlig_. Drakk rett fra en kartong en gang som bare hadde en klump og litt melkevann igjen, og siden har jeg hatt helt skumlis for sånt.

Men jeg kjenner det/lukter detser det hvis den ikke er ok?

Det er helt annerledes med melk enn med rømmegrøt. Du varmer opp grøten til en temperatur som tar knekken på bakterier. Melken drikker du som regel uten å varmebehandle den. Dersom grøten lukter ok så er det ikke farlig å spise den bare du får den skikkelig gjennomvarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er helt motsatt. Jo mindre fett det er i melken, desto lenger over holdbarhetsdato er den brukbar.

Det gjelder frysevarer også. Magre produkter som vilt kan lagres i årevis, mens svinekjøtt bør spises i løpet av seks måneder.

Det er forskjell på melkeprodukter og kjøttprodukter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Gikk det bra å spise den grøten? 😂

11 år senere står jeg over det samme problemet 😂 glemte seff å ta den i kjøleskapet da jeg kom hjem i går kveld! 

Noen fler som har gjort seg denne erfaringen? Plis svar fort, jeg er suuulten og vil ha grøt 😇

Anonymkode: 11c7b...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...

Hehe, gammelt.. jeg vet. Ville bare si at jeg spiste en Fjordland rømmegrøt til kvelds igår som hadde stått utenfor kjøleskap noen timer, og idag sitter jeg med løs mage og sliter med å holde på mat og væske. Så mitt råd er å IKKE spise den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...