Gå til innhold

Gulfeber vaksine, til Brasil i des -06, vente med å bli gravid?


tattien

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er litt usikker på all den infoen som florere her og får spørre konkret om hva jeg lurer på: Tok gulfebervaksine 13 sept, skal reise til Brasil 6 des og slutter på p-plaster i slutten av sept mnd. Hva bør jeg gjøre/ikke gjøre? Vi skal bo i leilighet til en kompis av meg så det blir lite el ikke noe spising ute og vi har fått vite hva vi bør holde oss unna av mat osv når vi vaksinerte oss.

Turen er betalt og vi vil så gjerne starte familieforøkelsen nå!! Håper en lege kan svare meg:-)

Hilsen Tattien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ville jeg gjort

Hvis du ønsker svar fra lege, må du legge inn spørsmålet ditt på et annet forum, feks gynekologi. Huk av for at du ønsker svar fra lege.

Hvis det var meg som skulle reise, ville jeg sluttet med plasteret som planlagt, men brukt kondom frem til dere reiste. Da er sjansen for at hormonene fra plasteret er ute av kroppen og du er tilbake i normal syklus under / etter reisen, samtidig som du slipper å tenke på at du kanskje er dårlig pga begynnende graviditet under reisen, og du slipper å tenke på listeria, toksoplasmose, annen smitte osv som du måtte passet godt på hvis du var nygravid under reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker svar fra lege, må du legge inn spørsmålet ditt på et annet forum, feks gynekologi. Huk av for at du ønsker svar fra lege.

Hvis det var meg som skulle reise, ville jeg sluttet med plasteret som planlagt, men brukt kondom frem til dere reiste. Da er sjansen for at hormonene fra plasteret er ute av kroppen og du er tilbake i normal syklus under / etter reisen, samtidig som du slipper å tenke på at du kanskje er dårlig pga begynnende graviditet under reisen, og du slipper å tenke på listeria, toksoplasmose, annen smitte osv som du måtte passet godt på hvis du var nygravid under reisen.

Blæh! SÅ ikke det jeg og så må jeg betale igjen?? Kjipt a gitt, får håpe noen kommer med noe bra info da:) Takker for tipset ditt, tror nok at det blir noe sånt vi gjør ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ville jeg gjort

Blæh! SÅ ikke det jeg og så må jeg betale igjen?? Kjipt a gitt, får håpe noen kommer med noe bra info da:) Takker for tipset ditt, tror nok at det blir noe sånt vi gjør ja!

Hvis du har betalt, ville jeg sendt en e-post eller innlegg til webmaster og best om at de flyttet innlegget ditt til gyn-forum gratis. Det går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har betalt, ville jeg sendt en e-post eller innlegg til webmaster og best om at de flyttet innlegget ditt til gyn-forum gratis. Det går nok bra.

takk og takk for tips:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det største problemet med å bli gravid i utlandet er hvis det oppstår problemer, f.eks, at du aborterer (og det gjør 15% av alle gravide i løpet av de første tre måneder) og du må på sykehus. I verste fall kan det være graviditet utenfor livmoren (ca 1%) som krever operasjon. Hvis du blir veldig kvalm er det ikke stas å være et fremmed sted. Hvordan blir dine menstruasjoner uten p-plaster? Sterkere og smertefulle? Det er mine hovedinnvendinger. Du forteller ikke hvor gammel du er og om du tidligere har vært gravid og dermed vet hvordan du har det under tidlig graviditet. Er du sikker på at reiseforsikringen dekker ev. graviditet? Ellers er Brasil jo et sivilisert land med et godt helevesen, så det er ikke det verste du kan reise til.

Med hensyn til hvor lenge gullfebervaksisnen kan være ’aktiv’ vet jeg ikke, men det har du vel spurt om da du ble vaksinert?

Du spiser folat 400 mikrog før ev graviditet?

Jeg vet ikke om det var det du spurte om, men legg tilleggsspørsmål inn på vanlig forum, så skal jeg supplere.

Lykke til

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med å bli gravid i utlandet er hvis det oppstår problemer, f.eks, at du aborterer (og det gjør 15% av alle gravide i løpet av de første tre måneder) og du må på sykehus. I verste fall kan det være graviditet utenfor livmoren (ca 1%) som krever operasjon. Hvis du blir veldig kvalm er det ikke stas å være et fremmed sted. Hvordan blir dine menstruasjoner uten p-plaster? Sterkere og smertefulle? Det er mine hovedinnvendinger. Du forteller ikke hvor gammel du er og om du tidligere har vært gravid og dermed vet hvordan du har det under tidlig graviditet. Er du sikker på at reiseforsikringen dekker ev. graviditet? Ellers er Brasil jo et sivilisert land med et godt helevesen, så det er ikke det verste du kan reise til.

Med hensyn til hvor lenge gullfebervaksisnen kan være ’aktiv’ vet jeg ikke, men det har du vel spurt om da du ble vaksinert?

Du spiser folat 400 mikrog før ev graviditet?

Jeg vet ikke om det var det du spurte om, men legg tilleggsspørsmål inn på vanlig forum, så skal jeg supplere.

Lykke til

Vennlig hilsen Mette H Moen

Takker for svar!

Jeg har ingen ekstra smerter uten p-plaster under menstruasjon og har ikke vært gravid før, 29 år. Jeg starter med folat/vitaminer, som er i en pille kjøpt på apoteket kalt gravid, neste uke og er i fin form ellers. Har hørt på noen tilsvarende innlegg her og der har det vært nevnt at man bør vente i 3 mnd etter tatt vaksine, da de ikke har noen bevis på om det kan skade fosteret el ikke. Det var vel egentlig det jeg lurte på, om gulfeber vaksinen kan være skadelig el ikke..

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...