Gå til innhold

Ribbeinsbrist/brudd


DarkPink

Anbefalte innlegg

Er det noen som har hatt dette som kan forklare hvordan det kjennes ut? Er det vits å gå til lege eller gror det av seg selv? Er det mulig å få det bare av å hoste ekstremt mye, kanskje i en litt fordreid sovestilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • citygirl

    12

  • hidi

    12

  • DarkPink

    10

  • Lillemus

    3

Mest aktive i denne tråden

Ja - det kan du "hoste på deg". Oftest gjelder dette da eldre med beinskjørhet.

Hvorvidt du vil gå til lege må man vurdere mht smertenivå. Hvis smertene er akseptable, se det an. Det gror sammen av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det kan du "hoste på deg". Oftest gjelder dette da eldre med beinskjørhet.

Hvorvidt du vil gå til lege må man vurdere mht smertenivå. Hvis smertene er akseptable, se det an. Det gror sammen av seg selv.

Jøss, kan man det altså? Jeg pleier ikke brekke noe, tror ikke jeg er så skjør, men jeg har hostet helt ekstremt mye og "hardt" veldig lenge, spesielt i søvne, og da ligger jeg ofte litt snålt.

Smertene hadde vert overkommelige hvis det ikke var for at jeg hoster så mye, det holder meg våken om nettene at det er såpass smertefullt å hoste. Hva gjør han hvis jeg går til legen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, et ungt menneske kan ikke hoste på seg brudd.

Jeg klarte å brekke to ribbein etter et fall. Jeg kunne nesten ikke puste, ikke le, måtte snakke forsiktig og sov elendig....

Det var skikkelig ille og legene gjør ikke noe med det. Holde seg rolig og noe smertestillende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, kan man det altså? Jeg pleier ikke brekke noe, tror ikke jeg er så skjør, men jeg har hostet helt ekstremt mye og "hardt" veldig lenge, spesielt i søvne, og da ligger jeg ofte litt snålt.

Smertene hadde vert overkommelige hvis det ikke var for at jeg hoster så mye, det holder meg våken om nettene at det er såpass smertefullt å hoste. Hva gjør han hvis jeg går til legen da?

Tror egentlig bare at du er lemster....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, kan man det altså? Jeg pleier ikke brekke noe, tror ikke jeg er så skjør, men jeg har hostet helt ekstremt mye og "hardt" veldig lenge, spesielt i søvne, og da ligger jeg ofte litt snålt.

Smertene hadde vert overkommelige hvis det ikke var for at jeg hoster så mye, det holder meg våken om nettene at det er såpass smertefullt å hoste. Hva gjør han hvis jeg går til legen da?

Fint lite - det er derfor man kan se det an. Hvis du har så sterke smerter at du hemmes i din hoste kan du bruke paracet (panodil eller andre paracetamolprep) + ibux, napren eller andre NSAIDs.

Hvis du har så sterke smerter at du ikke føler du får puste skikkelig - vurder tur til legen for vurdering av evt sterkere smertestillende. Det finnes ellers ingen behandling for enkle ribbeinsbrudd, det må bare gro av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror egentlig bare at du er lemster....

Hm, det høres ikke så ille ut som det du beskriver, men jeg kjenner det veldig godt når jeg hoster og ler osv, men det er ikke uutholdelig vondt. Greide ikke å skyve en tung dør med bare den hånda som er på smertesiden.

Tenkte først at det bare måtte være en strekk eller gangsperr, men det har blitt vondere, og ligner ikke lenger på gangsperr, og så er det så rart at jeg skulle være så utrolig lemster på et spesielt punkt, og bare "litt lemster" resten av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint lite - det er derfor man kan se det an. Hvis du har så sterke smerter at du hemmes i din hoste kan du bruke paracet (panodil eller andre paracetamolprep) + ibux, napren eller andre NSAIDs.

Hvis du har så sterke smerter at du ikke føler du får puste skikkelig - vurder tur til legen for vurdering av evt sterkere smertestillende. Det finnes ellers ingen behandling for enkle ribbeinsbrudd, det må bare gro av seg selv.

Det du skriver er helt feil! Unge mennesker hoster ikke på seg ribbensbrudd.

Er det mistanke om brudd skal lege alltid kontaktes pga lungene.

Et brudd er så smertefullt at medisiner er nødvendig...

Farlig å gi råd man ikke har peilibg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, et ungt menneske kan ikke hoste på seg brudd.

Jeg klarte å brekke to ribbein etter et fall. Jeg kunne nesten ikke puste, ikke le, måtte snakke forsiktig og sov elendig....

Det var skikkelig ille og legene gjør ikke noe med det. Holde seg rolig og noe smertestillende...

Jeg har hostet så mye at jeg bristet et ribbein. Det ble ikke brudd, men var ille nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det høres ikke så ille ut som det du beskriver, men jeg kjenner det veldig godt når jeg hoster og ler osv, men det er ikke uutholdelig vondt. Greide ikke å skyve en tung dør med bare den hånda som er på smertesiden.

Tenkte først at det bare måtte være en strekk eller gangsperr, men det har blitt vondere, og ligner ikke lenger på gangsperr, og så er det så rart at jeg skulle være så utrolig lemster på et spesielt punkt, og bare "litt lemster" resten av kroppen.

Helt vanlig ved langvarig hoste...

Men mistenker du noe annet så oppsøk lege. Men brukkent ribben er det ikke.

Smertene er helt forferdelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver er helt feil! Unge mennesker hoster ikke på seg ribbensbrudd.

Er det mistanke om brudd skal lege alltid kontaktes pga lungene.

Et brudd er så smertefullt at medisiner er nødvendig...

Farlig å gi råd man ikke har peilibg på...

Men siden det jeg har høres ut som en mildere versjon av det du hadde, er det kanskje et brist istedenfor et brudd¨, og et brist kan man kanskje hoste på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver er helt feil! Unge mennesker hoster ikke på seg ribbensbrudd.

Er det mistanke om brudd skal lege alltid kontaktes pga lungene.

Et brudd er så smertefullt at medisiner er nødvendig...

Farlig å gi råd man ikke har peilibg på...

Det er helt riktig - og du bør kanskje senke hodet ditt litt!

Dette er jobben min - jeg er faktisk faglært.

Har hatt flere pas med spontane ribbeinsbrudd - og de aller aller fleste leges spontant. Det er ikke dermed sagt at det er det som feiler dark pink - det er antagelig bare muskel/bindevevssmerter. Men jeg svarte henne på det hun lurte på.

Rtg kontroll av ferske ribbeinsbrudd vil oftest være normalt, bruddene synes ikke før det har gått en tid og de begynner å gro.

Pneumothorax (punktert lunge) er svært sjelden forårsaket av spontane ribbeinsfrakturer.

Fei foran din egen dør først du:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig - og du bør kanskje senke hodet ditt litt!

Dette er jobben min - jeg er faktisk faglært.

Har hatt flere pas med spontane ribbeinsbrudd - og de aller aller fleste leges spontant. Det er ikke dermed sagt at det er det som feiler dark pink - det er antagelig bare muskel/bindevevssmerter. Men jeg svarte henne på det hun lurte på.

Rtg kontroll av ferske ribbeinsbrudd vil oftest være normalt, bruddene synes ikke før det har gått en tid og de begynner å gro.

Pneumothorax (punktert lunge) er svært sjelden forårsaket av spontane ribbeinsfrakturer.

Fei foran din egen dør først du:-)

Da synes jeg at du burde kunne jobben din bedre. I stedet for å skremme livet av en stakkars...

Det blir for dumt.

Tror ikke du vet mer enn jeg til tross for latin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da synes jeg at du burde kunne jobben din bedre. I stedet for å skremme livet av en stakkars...

Det blir for dumt.

Tror ikke du vet mer enn jeg til tross for latin....

Tror du burde finne på noe bedre enn å slenge dritt her, jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden det jeg har høres ut som en mildere versjon av det du hadde, er det kanskje et brist istedenfor et brudd¨, og et brist kan man kanskje hoste på seg?

Jeg har flere ganger trodd jeg har hosta på brist i ribbeinet, men det går så plutselig over at det må være noe annet.

Tror det skal godt gjøres at folk uten beinskjørhet brister-/knekker ribbein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig ved langvarig hoste...

Men mistenker du noe annet så oppsøk lege. Men brukkent ribben er det ikke.

Smertene er helt forferdelig...

Smerteterskel og -opplevelse er vel forskjellig fra person til person. Jeg har hatt brist og brudd etter å ha blitt tråkka på av en hest (!), og det var dritvondt, men ikke uutholdelig. Jeg gikk da på mine egne ben etterpå, og brukte ikke morfin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger trodd jeg har hosta på brist i ribbeinet, men det går så plutselig over at det må være noe annet.

Tror det skal godt gjøres at folk uten beinskjørhet brister-/knekker ribbein.

Det er umulig! Tro meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myalgi tror jeg mye mer på.

Dessuten er det mange snodige hinner, muskler og fester inni der som kan få seg en betennelse eller en strekk eller begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerteterskel og -opplevelse er vel forskjellig fra person til person. Jeg har hatt brist og brudd etter å ha blitt tråkka på av en hest (!), og det var dritvondt, men ikke uutholdelig. Jeg gikk da på mine egne ben etterpå, og brukte ikke morfin....

Jeg gikk da heller ikke på morfin, det var da voldsomt. Har man pusteproblemer fra før er morfin døden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...