Gå til innhold

Ribbeinsbrist/brudd


DarkPink

Anbefalte innlegg

Myalgi tror jeg mye mer på.

Dessuten er det mange snodige hinner, muskler og fester inni der som kan få seg en betennelse eller en strekk eller begge deler.

Kjære deg, man hoster ikke på seg myalgi, like lite som brudd og andre elendigheter...

Men å være lemster er ille nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • citygirl

    12

  • hidi

    12

  • DarkPink

    10

  • Lillemus

    3

Mest aktive i denne tråden

Det er du som har tabbet deg ut ikke jeg..

Jeg kjeder meg - ellers hadde jeg neppe kastet bort mere tid på deg.

Tabbet ut - hvordan det?

Jeg har hatt flere pasienter (flest gamle beinskjøre - men også en del unge pas) som har hatt ribbeinsbrudd pga kraftig hoste.

Behandling; smertestillende. Ved den minste tvil om komplikasjoner (lungebetennelse pga nedsatt hostekraft, punktering av lungesekk el.l) henviser jeg alltid videre til rtg/sykehus.

Kan du forklare meg på hvilken måte jeg tabber meg ut - siden du påberoper deg kunnskap utover det som kreves for en som har dette som jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, man hoster ikke på seg myalgi, like lite som brudd og andre elendigheter...

Men å være lemster er ille nok..

Myalgi = muskelsmerter.

Og muskelsmerter kan ha uendelige mange årsaker. F.eks langavrig hoste.

På tide å rulle inn snart????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk da heller ikke på morfin, det var da voldsomt. Har man pusteproblemer fra før er morfin døden...

Jeg jobba i stallen etterpå jeg da. Med diger hestebandasje stramt rundt brystkassa gikk det greit når jeg ikke løfta. Slapp å være med å ta inn høyet et par uker. Det gikk jo ikke så fort da. Men men. Grodde gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myalgi = muskelsmerter.

Og muskelsmerter kan ha uendelige mange årsaker. F.eks langavrig hoste.

På tide å rulle inn snart????

Hva vet du om meg og min utdannelse...

Myalgi blir kun diagnotisert etter mange års problemer. Det er egentlig ikke en diagnose fordi man ikke finner forandringer hverken på CT eller MR.

Så myalgi etter en tids hosting er utelukket.

Du skal være forsiktig med å stille alvorlige diagnoser uten at lege blir kontaktet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger trodd jeg har hosta på brist i ribbeinet, men det går så plutselig over at det må være noe annet.

Tror det skal godt gjøres at folk uten beinskjørhet brister-/knekker ribbein.

Tja... Jeg har et søskenbarn som en gang brakk et ribbein da hun snudde seg litt brått i senga mens hun sov. Hun er ikke benskjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.legevakten.oslo.kommune.no/

gode_rad/generelt/article54059-17166.html

hidi kan jo spesielt merke seg setningen i begynnelsen:

"Ribbena kan briste eller brekke når en slår seg i brystkassen. Iblant kan en få en brist på grunn av kraftig hoste." Dette er informasjon fra legevakten i Oslo kommune. Får håpe hidi ringer dem og oppklarer misforståelsen slik at de kan fjerne denne setningen snarest! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om meg og min utdannelse...

Myalgi blir kun diagnotisert etter mange års problemer. Det er egentlig ikke en diagnose fordi man ikke finner forandringer hverken på CT eller MR.

Så myalgi etter en tids hosting er utelukket.

Du skal være forsiktig med å stille alvorlige diagnoser uten at lege blir kontaktet....

Dette blir for kjedelig å prøve og forklare deg. Jeg har overhodet ikke lurt på eller spekulert over hvilken utdannelse du har - ei heller kommet med sterke påstander.

Det samme kan man ikke si om deg.

Dette blir mitt siste innlegg til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.legevakten.oslo.kommune.no/

gode_rad/generelt/article54059-17166.html

hidi kan jo spesielt merke seg setningen i begynnelsen:

"Ribbena kan briste eller brekke når en slår seg i brystkassen. Iblant kan en få en brist på grunn av kraftig hoste." Dette er informasjon fra legevakten i Oslo kommune. Får håpe hidi ringer dem og oppklarer misforståelsen slik at de kan fjerne denne setningen snarest! ;-)

*flirer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om meg og min utdannelse...

Myalgi blir kun diagnotisert etter mange års problemer. Det er egentlig ikke en diagnose fordi man ikke finner forandringer hverken på CT eller MR.

Så myalgi etter en tids hosting er utelukket.

Du skal være forsiktig med å stille alvorlige diagnoser uten at lege blir kontaktet....

*LOL*

http://www.lommelegen.no/svar/

svar7966.asp

Håper ikke legen bruker flere år på å stille diagnosen

"smerter i muskler"....

Og hvis du fortsatt skulle være i tvil:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_rd_glossary&task=view&Itemid=171&id=689http://www.helsenett.no/index.php?option=com_rd_glossary&task=view&Itemid=171&id=689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg har et søskenbarn som en gang brakk et ribbein da hun snudde seg litt brått i senga mens hun sov. Hun er ikke benskjør.

Du sier så, men jeg finner det vanskelig å tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja... Jeg har et søskenbarn som en gang brakk et ribbein da hun snudde seg litt brått i senga mens hun sov. Hun er ikke benskjør.

Åh, gikk hun til legen og fikk det bekreftet? For jeg ligger alltid i de merkligste stillinger når jeg sover, og hvis jeg da i tillegg plutselig får _det_ hosteanfallet (de er _kraftige_ når de står på!) så ser jeg ikek bort fra at jeg kan ha revet skikkelig til.

Men jeg har egentlig ikke peiling, og en muskelstrekk e.l. kan man vel få på samme måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, gikk hun til legen og fikk det bekreftet? For jeg ligger alltid i de merkligste stillinger når jeg sover, og hvis jeg da i tillegg plutselig får _det_ hosteanfallet (de er _kraftige_ når de står på!) så ser jeg ikek bort fra at jeg kan ha revet skikkelig til.

Men jeg har egentlig ikke peiling, og en muskelstrekk e.l. kan man vel få på samme måten.

Ja, hun var hos lege etterpå og fikk det bekreftet ja. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier så, men jeg finner det vanskelig å tro!

Joda, hun var hos legen og fikk det bekreftet etterpå.

Søstra hennes er her inne av og til og jeg skulle gjerne hatt henne til å bekrefte historien min her, men jeg tror ikke hun er her akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.legevakten.oslo.kommune.no/

gode_rad/generelt/article54059-17166.html

hidi kan jo spesielt merke seg setningen i begynnelsen:

"Ribbena kan briste eller brekke når en slår seg i brystkassen. Iblant kan en få en brist på grunn av kraftig hoste." Dette er informasjon fra legevakten i Oslo kommune. Får håpe hidi ringer dem og oppklarer misforståelsen slik at de kan fjerne denne setningen snarest! ;-)

Takk for nyttig link!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er ribbeinsbrist vil smertene øke på i løpet av de nærmeste dagene, for så å avta igjen gradvis. Det sies at det er vanlig med smerter i 4-6 uker etterpå.

Vet du ikke er så interessert i å gå til lege og sånn, men du burde få ordnet deg en skikkelig hostesaft. De som du kjøper reseptfritt funker veldig dårlig. Og du trenger tydeligvis noe som virker!

God bedring, syns virkelig synd på deg som har gått syk så lenge nå! Slitsomt å gå sånn så lenge :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er ribbeinsbrist vil smertene øke på i løpet av de nærmeste dagene, for så å avta igjen gradvis. Det sies at det er vanlig med smerter i 4-6 uker etterpå.

Vet du ikke er så interessert i å gå til lege og sånn, men du burde få ordnet deg en skikkelig hostesaft. De som du kjøper reseptfritt funker veldig dårlig. Og du trenger tydeligvis noe som virker!

God bedring, syns virkelig synd på deg som har gått syk så lenge nå! Slitsomt å gå sånn så lenge :o(

Takk, vurderer å gå til lege nå etterhvert, kroppen min er helt gåen fra topp til tå, føler meg som en skjør gammel dame =)

Koselig å bli synes litt synd på da ;) Forresten så var jeg på fylla i går, så det er antageligvis ikke kyssesyken ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, vurderer å gå til lege nå etterhvert, kroppen min er helt gåen fra topp til tå, føler meg som en skjør gammel dame =)

Koselig å bli synes litt synd på da ;) Forresten så var jeg på fylla i går, så det er antageligvis ikke kyssesyken ;p

Men har du fortsatt feber og vondt i halsen, og er lymfekjertlene hovne ennå?

Hør på kaffepiken og gå til legen. Om ikke annet for å hente hostesaft. Det er en gyldig grunn til å oppsøke legen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...