Gå til innhold

Gravid og sterkt allergisk


tillybitts

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg har stilt dette spørsmålet til jordmorforum, og ble "sendt videre" hit, fordi det involverer endel medisinbruk under graviditeten, som uroer meg, og det er ikke alltid like lett å komme seg til lege herfra. Jeg er nå 21 uker på vei ( nesten 22 ) i en alder av 43 - nifst i seg selv. Har bak meg flere sp.aborter samt en fødsel etter 27 uker, der barnet døde 3 t gammel. Dette som følge av placentaruptur.

Men så til problemet: Jeg har kraftig allergi,- har sk hyperallergiske reaksjoner på insektstikk og skalldyr, tre ganger har jeg blitt intubert som følge av åndedrettsstans.

Jeg kjenner at pollensesongen såvidt har begynt,- det er gåsunger utsprungne, bl.a. Og jeg reagerer sterkere iår enn ifjor på det. Jeg har et anafylaksiberedskaps-skrin inneholdende 2 stk. Epi-pen med adrenalin,- samt 250 mg solucortef, og et antihistamin. Nå er det ikke sommer og insekter ute ennå, men skalldyrsaft kan en støte på støtt og stadig, og kommer den i kontakt med f.eks. munnslimhinnen hos meg, er det gjort. Da har jeg etpar minutter på meg til å sette de tre preparatene. Det jeg for mitt bare liv ikke kan finne ut, og heller ikke finner fra sykepleier-bøkene fra studietiden, er emnet anafylaksi og graviditet. Hvordan vil barnet reagere på et allergisk sjokk hos meg ? Hvis jeg må sette adrenalin, vil barnet da tåle det ? Enn si Solucortef'ens 250 mg mot vanlige 100 mg ? Og hvordan reagerer livmoren på adrenalinet, f.eks ? Jeg har vent meg til å leve med anafylaksi-risikoen. Og jeg er ikke redd den. Det jeg ER redd for, er å skade et meget etterlengtet barn som mot alle odds fremdeles er der, og utvikles og vokser som han skal. Har tatt amniosyntese, og alt er ok. Det skal foretas sectio på RH i juli,- til tross for at jeg da bare er i 30 -32. uke,- man vil ikke risikere at placenta revner igjen. Og man vil også kunne forløse meg på et sted der man har ekspertise for premature barn, siden jeg også har utviklet svangerskapsdiabetes. Den er ikke så verst regulert, men en måling under UL viste allerede nå ( 20 uker) at barnet er ca 650 gram, og er redd det skal vokse for mye,- mitt SF-mål er også i aller høyeste grad i øvre normalområde allerede. Jeg er litt usikker på alt dette,- bør jeg kanskje kontakte legen på RH og gjøre ham oppmerksom på allergien min ?

Beklager lengden og antall spørsmål, men jeg er som sagt urolig.. Takknemlig for svar, og med hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du får blodtrykksfall over lengre tid kan det selvsagt skade blodgjennomstrømning i morkaken, men det tåler fosteret i all fall i noen minutter.

Barnet tåler adrenalin.

Det må være tidsnok å fortelle om allergien når du legges inn til fødsel.

Lykke til, det gå sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...