Gå til innhold

Høyt stoffskiftet


Gjest stoffskiftulf

Anbefalte innlegg

Gjest stoffskiftulf

jeg var hos legen i dag og tidligere har jeg fått tatt en blodprøve for stoffskifte.

Legen min sa i dag at det var for høye verdier av TSH men at det kunne være forbigårnde for høyt stoffskiftet pga svangerskapet for 10mnd siden og han tok en ny prøve.

Nå blir jeg litt redd Hva om det ikke er forbigående(jeg er veldig irritabel det er jo et symtom) Er det farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Paal Sand,allmenlege

Høyt stoffskiftet

Kjære stoffskiftulf.

Jeg tror det må foreligge en misforståelse.Hvis TSH er høy så er stoffskifte lavt(Hypothyreose).

Et lavt stoffskifte kjennetegnes ved at pasienten er tung og treg.Alt går langsomt.Pasienten legger lett på seg.Stemmen kan bli mørkere.Huden kan bli tykkere.Pasienten blir sliten og

energiløs.TSH er høy og fritt T4 er lavt(primær Hypothyreose).

Et høyt stoffskifte derimot kjennetegnes av at alt går fort. Pasienten er svært aktiv.Snakker gjerne raskt.Plages gjerne med hjertebank,svetting og skjelving.Han el.hun kan spise mye uten at de legger på seg. TSH er lav,mens fritt T4 er høy.

Dette er selvfølgelig forenklet og satt på spissen.Det er imidlertid riktig at høyt stoffskifte(Hyperthyreose)kan debutere under,men kanskje først og fremst etter svangerskap.Jeg synes i første omgang at vi må avvente de nye prøvene som er blitt tatt av deg.Hvis det skulle vise seg at du har et høyt stoffskifte,så lar det seg som regel ganske enkelt behandle i første omgang med medisiner.

For en sikker vurdering av problemstillingen(e) du tar opp i

innlegget, må du eventuelt rådføre deg med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...