Gå til innhold

Guttenavn - noen som har gode ideer? (styr unna dere som hater navnetråder)


Gemini

Anbefalte innlegg

Ja, med unntak av Isak og Vetle, så var lista di veldig ålreit den :)

Isak er for meg synonymt med en litt ufyselig kollega jeg hadde for mange år siden. Faktisk den eneste jeg har kjent eller hørt om (?) med det navnet. Og Vetle, nei, det faller ikke i smak hos meg...

Vel, er bare snaue 21 uker på vei, så det skal nok bli et navn på gutten her etter hvert, enten det blir klart før fødselen, eller om vi står igjen med noen få, og heller finner ut hvilket som passer etter at vi har fått hilse på ham :)

Rart med det med assosiasjoner...

Jeg har det samme med Daniel - som du jo hadde på lista. Jeg har enda ikke kjent noen hyggelig og trivelig Daniel, og liker derfor ikke navnet ;)

Dere finner garantert et navn en gang :) Selvom jeg spøkte med at om vi fikk en gutt, så ble det stakkars barnet navnløs så lenge til han klarte å velge navn selv *flire*. Eller at han evt. kom ut og det sto "Magnus" i panna på ham ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Gemini

    46

  • Sofline

    9

  • Velouria

    5

  • Piraye

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ulvinnen

Vegard, Brage, Nikolai og Loke heter mine. Så selvfølgelig synes jeg de har nydelige navn!:-)

Jeg ville slitt mer med å finne fire jentenavn tror jeg.

Nå måtte jeg sjekke på SSB sine sider om det virkelig er noen som heter Loke. Og jammen er er 93 som har det navnet.

Jeg forbinder det bare med den slemme norrøne guden, så jeg hadde ikke tenkt på at noen barn kunne ha det.

Håper du ikke tar det ille opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart med det med assosiasjoner...

Jeg har det samme med Daniel - som du jo hadde på lista. Jeg har enda ikke kjent noen hyggelig og trivelig Daniel, og liker derfor ikke navnet ;)

Dere finner garantert et navn en gang :) Selvom jeg spøkte med at om vi fikk en gutt, så ble det stakkars barnet navnløs så lenge til han klarte å velge navn selv *flire*. Eller at han evt. kom ut og det sto "Magnus" i panna på ham ;)

Håper ikke det står Magnus i panna på ham, det heter ene fetteren min, og jeg har mye kontakt med tanta mi... Men spøk til side, jeg skjønner poenget ditt.

Ellers fikk du meg til å komme på hva jeg egentlig forbinder med Daniel... Jeg hadde den tvilsomme gleden av å kjenne (rettere sagt kjenne til) Daniel Frank mange år før han ble snowboarder, og vel, det gir ikke egentlig positive assosiasjoner... hihi

Neida, jeg må kanskje fri meg litt fra sånne tanker, men vi klarer nok å finne et fint navn vi begge enes om og liker til slutt. Satser i alle fall på det. Foreldrene mine endte med å gi broren min to navn, fordi de ikke ble enige... (Mens jeg, som kom først, bare har et fornavn). Vi skal i alle fall ikke ha noe dobbelt fornavn (fornavn, mellomnavn), det blir langt nok med et fornavn og to etternavn synes vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksel

Ebbe

Heine

Harald

Andres (Blir jo uttalt forskjellig i landet, men Anndres er min måte, det ligger i slekta)

Alfred

Jack

Samuel

Rune

Magnar

Svein

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå måtte jeg sjekke på SSB sine sider om det virkelig er noen som heter Loke. Og jammen er er 93 som har det navnet.

Jeg forbinder det bare med den slemme norrøne guden, så jeg hadde ikke tenkt på at noen barn kunne ha det.

Håper du ikke tar det ille opp...

Hehe, tror du ikke på meg?;-)

Har fått noen reaksjoner på navnet ja. Men det fikk jeg også på Brage sitt navn da han var baby.

Noen spurte også om jeg hadde oppkalt Loke etter han i Hotell Cæsar (den seien ser jeg jo aldri på).

Men jeg liker navnene og det er det viktigste:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror du ikke på meg?;-)

Har fått noen reaksjoner på navnet ja. Men det fikk jeg også på Brage sitt navn da han var baby.

Noen spurte også om jeg hadde oppkalt Loke etter han i Hotell Cæsar (den seien ser jeg jo aldri på).

Men jeg liker navnene og det er det viktigste:-)

Loke er kjempefint syns jeg. Da vi skulle ha barn foreslo jeg at om det ble en sønn skulle han hete Balder og mannen ville ha Loke. Kanskje like greit at vi har to jenter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror du ikke på meg?;-)

Har fått noen reaksjoner på navnet ja. Men det fikk jeg også på Brage sitt navn da han var baby.

Noen spurte også om jeg hadde oppkalt Loke etter han i Hotell Cæsar (den seien ser jeg jo aldri på).

Men jeg liker navnene og det er det viktigste:-)

Loke og Brage er navn jeg har hørt om, men aldri truffet noen som heter det. Og ikke navn som er aktuelle etter min smak.

Men husker jeg var fascinert da jeg for en god del år siden ble kjent med et par av brødrene i flokken på 4, som het Trym, Tord, Gorm og Gard. Norrøne navn var mindre vanlig dengang enn nå (i alle fall såvidt jeg kjente til). Men Gard var en veldig kjekk fyr, så i alle fall det navnet ble jeg fort fortrolig med ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksel

Ebbe

Heine

Harald

Andres (Blir jo uttalt forskjellig i landet, men Anndres er min måte, det ligger i slekta)

Alfred

Jack

Samuel

Rune

Magnar

Svein

Lasse

Kom på et til Frede syns jeg er nydelig, fordi jeg forbinder det med en aldeles bedårnde liten gutt (som ikke er så liten lenger).

Fred er også kjempefint og ikke særlig mye brukt. Og jeg ville uttalt det som man ville uttale peace på norsk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på et til Frede syns jeg er nydelig, fordi jeg forbinder det med en aldeles bedårnde liten gutt (som ikke er så liten lenger).

Fred er også kjempefint og ikke særlig mye brukt. Og jeg ville uttalt det som man ville uttale peace på norsk ;)

Frede - tror det var navnet på en liten nabogutt der jeg bodde da jeg var liten (før skolealder). Det var et navn jeg helt har glemt. Vil tro mannen min ikke er med på den da...

Og Fred faller ikke i smak hos meg...

Har du sett lenger ned i tråden der jeg har lagt ut våre egne ideer (ref. endring i overskriften)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas og Sander er dessverre "oppbrukt" også... Men Sindre, Eirik og Sivert liker jeg, tror du er den her (av de som har svart) som har navnesmak mest lik min egen! :)

Jeg var avstandsforelska i en som het Sondre da jeg gikk på ungdomsskolen, og sa dengang at om jeg noengang fikk barn, og en gutt, så skulle han heter Sondre. Sondre var jo den nydeligste av alle! *ler* Dengang var det jo et ganske sjeldent navn, mens det nå er på navnetoppen. Ikke er jeg like opptatt av å bruke det heller, har på en måte mistet sin glans gjennom årene som har gått... Men jeg synes Sindre er en fin variant.

Og ja, jentenavn er mye enklere, det synes jeg også! Hadde et par jentenavn-forslag klart nesten før jeg testet positivt, i alle fall før vi visste kjønnet. Ikke at navn var noe vi brukte mye tid på da, men jeg lekte litt med tanken, og mannen min var enig i et par av forslagene. Vi har noen ideer nå også, men jeg lot være å nevne dem i hovedinnlegget her, fordi man gjerne får flere ideer når det står mer åpent!

Men her er noen navn vi har på blokka, alle er ikke nødvendigvis navn vi begge er enige om, og ikke listet i noen prioritert rekkefølge, men et lite utkast i alle fall:

Jakob/Jacob

Eirik

Sigve

Daniel

Victor/Viktor

Tobias (men mellomnavn-etternavnet begynner på S, så det blir kanskje tungt å uttale synes jeg)

Sindre

Erlend

Sivert

Skulle nok ha gått ut med dem i første omgang, men syntes som sagt det var mer morsomt å stille spørsmålet helt åpent.

Jakob/Jacob er kjempefint, en klassiker, jeg syns Jakob er finest.

Eirik - kjempefint, men jeg er innhabil siden min lille nevø som døde heter.

Sigve - uvant, jeg må bli vant med det, men jeg tror jeg liker det.

Daniel - dårlige assosiasjoner, (Daniel Franck er heller ikke en av mine favoritt personer.)

Victor/Viktor - fint og klassisk

Tobias (men mellomnavn-etternavnet begynner på S, så det blir kanskje tungt å uttale synes jeg)- om neste navn begynner på samme bokstav blir det litt tungt, det er jeg enig i. Også er jeg ikke noen stor fan av navnet i utgangspunktet.

Sindre - fint

Erlend - dårlige assosiasjoner

Sivert - fint navn, men det har blitt ganske poppis etter Bjørn Dæhlies sønn heter det og kanskje det får enda en topp nå etter Sivert i Madrugada?

Jeg syns du har fine navn på blokka Gemini og du finner helt sikkert et som passer helt perfekt. Min yngste fikk ikke navn før hun var noen måneder, men vi fant det perfekte etterhvert ;) Nå er mannen min minst like vanskelig på navn som meg, jeg foreslo og han forkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakob/Jacob er kjempefint, en klassiker, jeg syns Jakob er finest.

Eirik - kjempefint, men jeg er innhabil siden min lille nevø som døde heter.

Sigve - uvant, jeg må bli vant med det, men jeg tror jeg liker det.

Daniel - dårlige assosiasjoner, (Daniel Franck er heller ikke en av mine favoritt personer.)

Victor/Viktor - fint og klassisk

Tobias (men mellomnavn-etternavnet begynner på S, så det blir kanskje tungt å uttale synes jeg)- om neste navn begynner på samme bokstav blir det litt tungt, det er jeg enig i. Også er jeg ikke noen stor fan av navnet i utgangspunktet.

Sindre - fint

Erlend - dårlige assosiasjoner

Sivert - fint navn, men det har blitt ganske poppis etter Bjørn Dæhlies sønn heter det og kanskje det får enda en topp nå etter Sivert i Madrugada?

Jeg syns du har fine navn på blokka Gemini og du finner helt sikkert et som passer helt perfekt. Min yngste fikk ikke navn før hun var noen måneder, men vi fant det perfekte etterhvert ;) Nå er mannen min minst like vanskelig på navn som meg, jeg foreslo og han forkastet.

Sivert hadde jeg også trodd at var mer poppis, en det er ikke på topp 20, verken på landsbasis, i Buskerud (her vi bor), eller i Oslo, Akershus eller Bærum (noen enkeltkommuner er trukket ut). Tror navn på toppen i Bærum, Oslo (og til dels hele Akershus) er navn som kan være på vei opp i landet for øvrig også, så det er en viss pekepinn.

Og poenget mitt er ikke at navnet nødvendigvis må være sjeldent, men å prøve å unngå å få et navn som flere i barnehagen eller klassen heter, siden både mannen min og jeg opplevde akkurat det i alle år oppover. Ingen stor krise kanskje, men velger å vektlegge det litt.

Men man kan jo aldri være for sikker, bestemoren har to fornavn, og om ikke navnene dengang var sjeldne hver for seg, så var i alle fall kombinasjonen det. Allikevel endte hun i en klasse der en annen jente het akkurat det samme. Det viste seg at min oldemor hadde blitt stoppet på gaten av en fremmed ene og alene fordi de begge trillet små i vogn, og oldemoren min fikk da spørsmål om hva tulla het. Oldemor svarte villig vekk, og så viste det seg at denne andre moren rappet navnet, enda dette var på et såpass lite sted at det var stor sannsynlighet for at de ville komme på samme skole/klasse.

En liten avsporing det siste, men jeg synes historien er litt artig, sånn om hvor fantasiløse enkelte kan være... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thomas og Sander er dessverre "oppbrukt" også... Men Sindre, Eirik og Sivert liker jeg, tror du er den her (av de som har svart) som har navnesmak mest lik min egen! :)

Jeg var avstandsforelska i en som het Sondre da jeg gikk på ungdomsskolen, og sa dengang at om jeg noengang fikk barn, og en gutt, så skulle han heter Sondre. Sondre var jo den nydeligste av alle! *ler* Dengang var det jo et ganske sjeldent navn, mens det nå er på navnetoppen. Ikke er jeg like opptatt av å bruke det heller, har på en måte mistet sin glans gjennom årene som har gått... Men jeg synes Sindre er en fin variant.

Og ja, jentenavn er mye enklere, det synes jeg også! Hadde et par jentenavn-forslag klart nesten før jeg testet positivt, i alle fall før vi visste kjønnet. Ikke at navn var noe vi brukte mye tid på da, men jeg lekte litt med tanken, og mannen min var enig i et par av forslagene. Vi har noen ideer nå også, men jeg lot være å nevne dem i hovedinnlegget her, fordi man gjerne får flere ideer når det står mer åpent!

Men her er noen navn vi har på blokka, alle er ikke nødvendigvis navn vi begge er enige om, og ikke listet i noen prioritert rekkefølge, men et lite utkast i alle fall:

Jakob/Jacob

Eirik

Sigve

Daniel

Victor/Viktor

Tobias (men mellomnavn-etternavnet begynner på S, så det blir kanskje tungt å uttale synes jeg)

Sindre

Erlend

Sivert

Skulle nok ha gått ut med dem i første omgang, men syntes som sagt det var mer morsomt å stille spørsmålet helt åpent.

Fine navn!

Jeg liker også Simen, men det blir litt sært på engelsk, det må man bare ta i betraktning..

Og Simon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine navn!

Jeg liker også Simen, men det blir litt sært på engelsk, det må man bare ta i betraktning..

Og Simon.

Simon funker litt bedre enn Simen på engelsk ja... hehe

Simon har vi vel sånn halvveis med på lista også, men er ikke helt sikker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke er kjempefint syns jeg. Da vi skulle ha barn foreslo jeg at om det ble en sønn skulle han hete Balder og mannen ville ha Loke. Kanskje like greit at vi har to jenter. :)

Kanskje dere får gutt neste gang da:-)

Jeg synes det er godt gjort at jeg har fått fire gutter og ikke en eneste jente. Håpa de to siste gangene at det skulle bli jente, men neida...

Katarina er mitt favoritt jentenavn. Men nå er det jo slutt på produksjonen her i gården, så det blir ikke noen jente på oss.

Jeg liker veldig godt norrøne og russiske navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle svarene dine, så jeg vet ikke om det er nevnt, men her er min favoritt: Sigurd! Og det heter gullgutten min :) Hadde det ikke blitt det hadde han hett Simon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere får gutt neste gang da:-)

Jeg synes det er godt gjort at jeg har fått fire gutter og ikke en eneste jente. Håpa de to siste gangene at det skulle bli jente, men neida...

Katarina er mitt favoritt jentenavn. Men nå er det jo slutt på produksjonen her i gården, så det blir ikke noen jente på oss.

Jeg liker veldig godt norrøne og russiske navn.

Ja, om det blir flere her da. Mannen begynner å bli mer og mer fortrolig med at det holder med de to vi har. Jeg er mer usikker, en dag er jeg mer enn fornøyd med de vi har og andre dager er jeg helt syk etter et nytt barn.

Katarina er kjempefint, men desverre ikke noe vi "kan" bruke siden det finnes både små og store blandt venner og famlie som heter det. Og dette er det ene navnet jeg liker best med C og h, jeg syns det ser mye finere ut med Catharina enn Katarina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...