Gå til innhold

Belastningsskade i tåball/forfot


Baronessens

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å trene sept 2006 og har trent 3-5 økter i uken (Step/styrke i sal+ 8-9km jogging) siden da. Har gått ned 10 kg som jeg hadde lagt på meg etter 2 fødsler. Jeg er 30 år, 165 høy og veier nå 62 kg.

I 4-5 uker har jeg kjent en tiltagende smerte i venstre fot, fra tåballen og frem i leddet i stortåa. Første gang jeg kjente det var virkelig vondt, var på utfall, (som jeg har gjort i lange tider uten smerte), når den venstre foten er bakerst, og tærne naturlig blir veldig bøyd. Dette klarer jeg ikke lenger å gjøre på denne foten. Leddet kjennes nesten stivt når jeg prøver å bøye det så mye. Det er ubehagelig når jeg løper, litt vondt ved trening i sal (25 cm høy step) og en del ved feks hopping. Det gjør også litt vondt generelt når jeg går.

Jeg har prøvd å ta en Brexidol om dagen i 5 dager - det demper smerten litt de dagene.

Sist uke teipet jeg opp fot-buen og dette hjalp noe på step'en.

Det hjelper litt å ha sandaler på inne. Jeg har prøvd myke såler, men det var ikke så mye forandring.

Vurderer også å bytte sko, selv om jeg ikke tror det har noe å si.

Nå har jeg prøvd å ha tre dager treningsfri (med innlagt shoppingtur...) men har nesten enda vondere.

En fysioterapeut jeg snakket med mente det kunne være fotbuen som har sunket ned litt? Eller kan det være betennelse eller et lite brudd?

Jeg har virkelig ikke lyst på noe lang pause nå når jeg har kommet i så god form, men det begynner å bli virkelig plagsomt. Samtidig har jeg ikke tro på at fastlegen gjør annet enn å henvise meg til en fysioterapeut eller setter meg i en eller annen venteliste på røngten e.l.

Hvordan kan jeg selv finne ut hva dette er og hva kan jeg om mulig gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Du har vært flink til å prøve ut det som er riktig i enslik situasjon. Dvs. , avlaste, bruke myk såle, tape opp osv..

Når dette ikke duger, er det naturlig å tenke på en stress fraktur (tretthetsbrudd). For å avklare hva som har skjedd,. må du få henvisning til MR rtg. av fastlegen din.

Er dette diagnosen, så er behandlingen totalavlastning i 4 uker. Men du kan jo trene resten av kroppen, f.eks. armsykkel og styrketreningen av overkroppen. Lykke til.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...