Gå til innhold

adhd ??


Gjest naiv mamma med to barn uten diagnose?

Anbefalte innlegg

Gjest naiv mamma med to barn uten diagnose?

Har annet hvert skolebarn diagnose adhd for tiden?

Er målet at alle barn skal være A4, og de som beveger seg ørlite utenfor gjennomsnittet får en diagnose.

Hvorfor blir det sett på som unormalt at noen barn er hissige, noen er aktive, noen er enkle (og får ikke diagnise?), noen er sprudlende, noen er kranglete.....

Personlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest naiv mamma med to barn uten diagnose?

Adhd har ikke bare med hvordan barnet oppfører seg å gjøre!

Nei, selvsakt ikke...

Men hvorfor får så mange diagnosen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsakt ikke...

Men hvorfor får så mange diagnosen???

Tidligere ble jo mange med ADHD stemplet som problembarn, mens de nå får muligheten til å bli utredet og evt bli medisinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Nei, selvsakt ikke...

Men hvorfor får så mange diagnosen???

Akkurat det skjønner ikke jeg heller.

Gutten her måtte gjennom utrolig mange tester og samtaler før han fikk diagnose så jeg synes det er rart hvis de ikke har klart å utelukke mange underveis i disse testene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor til  to adhdbarn

Det er helt tydelig at du i hvert fall ikke har barn med adhd, for da hadde du visst at denne diagnosen er langt mer enn det å være litt bråkete og urolig..... Det er ca 5% av befolkningen regner ekspertene, så da er det jo 1-2 i hver klasse/gruppe. Det verste er om de er umedisinerte, for da ødelegger de jo så fryktelig mye for både seg selv og omgivelsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, selvsakt ikke...

Men hvorfor får så mange diagnosen???

Hvorfor så mange får diagnosen?

Kanskje fordi det er så mange som har ADHD? At annen hvert skolebarn har fått en ADHD-diagnose tviler jeg sterkt på. Tror du tok litt i :)

Omsorgssvikt kan gi symtomer som kan være til forveksling lik en del av symptomene ved ADHD, og dette er da også en av de tingene som skal utelukkes under utredningen. Det stoler jeg faktisk også på blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grønn tulipan

Jeg er helt enig med deg.

Mange foreldre orker ikke ta tak om det er vanskeligheter, de velger enkleste vei, å få medisinering.

Tror mange er vanlig urolige barn, og at det er en overdiagnostisering.

Selvsagt er det noen som har behov for medisiner, men mange trenger kanskje litt mer oppfølging. Alle barn er ikke like "enkle", det må vi akseptere uten å dope de ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Jeg er helt enig med deg.

Mange foreldre orker ikke ta tak om det er vanskeligheter, de velger enkleste vei, å få medisinering.

Tror mange er vanlig urolige barn, og at det er en overdiagnostisering.

Selvsagt er det noen som har behov for medisiner, men mange trenger kanskje litt mer oppfølging. Alle barn er ikke like "enkle", det må vi akseptere uten å dope de ned.

Hos oss var det ikke først og fremst uro som gjorde at vi søkte hjelp.

Hvorfor forbinder alle adhd med bare uro?

adhd har en rekke andre problem der uro er bare en liten del av diagnosen.

Det er en helt vanlig normal diagnose å få og det som gjør at det har blitt flere som får diagnosen betyr at folk er mere våken idag og vet at det finnes hjelp sånn at barnet slipper å vente til det selv blir voksen for å få behandling.

Se bare på hvor mange voksne i dag som endelig får en etterlengtet diagnose og svar på hvorfor ting var sånn og sånn i barndommen sin!

Her i huset er det struktur og godt planlagt alt vi skal og gutten er medisinert, ellers hadde hans sosiale liv blitt forringet kraftig.

Han får den hjelpen han trenger og vi har fått en mye mer positiv gutt.

Ikke alt kan gjøres bedre med medisiner men det hjelper utrolig.

Har du diabetes, hjertesykdom,migrene osv medisineres du også så at adhd barn/voksne får medisiner er egentlig helt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grønn tulipan

Hos oss var det ikke først og fremst uro som gjorde at vi søkte hjelp.

Hvorfor forbinder alle adhd med bare uro?

adhd har en rekke andre problem der uro er bare en liten del av diagnosen.

Det er en helt vanlig normal diagnose å få og det som gjør at det har blitt flere som får diagnosen betyr at folk er mere våken idag og vet at det finnes hjelp sånn at barnet slipper å vente til det selv blir voksen for å få behandling.

Se bare på hvor mange voksne i dag som endelig får en etterlengtet diagnose og svar på hvorfor ting var sånn og sånn i barndommen sin!

Her i huset er det struktur og godt planlagt alt vi skal og gutten er medisinert, ellers hadde hans sosiale liv blitt forringet kraftig.

Han får den hjelpen han trenger og vi har fått en mye mer positiv gutt.

Ikke alt kan gjøres bedre med medisiner men det hjelper utrolig.

Har du diabetes, hjertesykdom,migrene osv medisineres du også så at adhd barn/voksne får medisiner er egentlig helt det samme.

Ok. Mye jeg ikke vet om dette. Og helt sikkert mange som har adhd med rette.

Men, jeg ser flere eksempler her på slappe/uengasjerte foreldre som ønsker å få/har fått diagnose på barna sine, og da gjerne for flere av barna sine. Og de sier at det er blitt såååå mye enklere og roligere å ha med å gjøre.

Og jeg synes mange får diagnosen for lett, kanskje det i enkelte tilfeller burde vært satt inn støttetiltak fra barnevært eller andre instanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Ok. Mye jeg ikke vet om dette. Og helt sikkert mange som har adhd med rette.

Men, jeg ser flere eksempler her på slappe/uengasjerte foreldre som ønsker å få/har fått diagnose på barna sine, og da gjerne for flere av barna sine. Og de sier at det er blitt såååå mye enklere og roligere å ha med å gjøre.

Og jeg synes mange får diagnosen for lett, kanskje det i enkelte tilfeller burde vært satt inn støttetiltak fra barnevært eller andre instanser.

for å si det sånn, hva med dem som ikke søker hjelp?

Er det sånn å forstå at det i de familiene ikke eksisterer noe problem?

De som søker hjelp har ihvertfall vett og forstand til å ta tak i problemene noe ikke alle familier har.

Skrekk og gru det finnes sikkert mye rart rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grønn tulipan

for å si det sånn, hva med dem som ikke søker hjelp?

Er det sånn å forstå at det i de familiene ikke eksisterer noe problem?

De som søker hjelp har ihvertfall vett og forstand til å ta tak i problemene noe ikke alle familier har.

Skrekk og gru det finnes sikkert mye rart rundt omkring.

Du har sikket rett i det du skriver.

Men mange tror at det skal være så lettvindt å ha barn. At det skal gå på skinner hele veien. Og det gjør det ikke! Noen ganger krever det mye av de voksne, og jeg tror at for noen, er det en enkel løsning å skylde på adhd.

Synes derfor det er rart at så mange får diagnosen og medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nurse Novel

Før i tiden var det ingen som fikk penicillin ved bakterielle infeksjoner, enda man var kommet så langt at man visste det dreide seg om bakterier. Så kom penicillinen.

Og da kan man jo spørre seg; hvorfor er det så mange i dag som får penicillin når de har en alvorlig bakteriell infeksjon?

*Lurer* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mamma til ni

Ok. Mye jeg ikke vet om dette. Og helt sikkert mange som har adhd med rette.

Men, jeg ser flere eksempler her på slappe/uengasjerte foreldre som ønsker å få/har fått diagnose på barna sine, og da gjerne for flere av barna sine. Og de sier at det er blitt såååå mye enklere og roligere å ha med å gjøre.

Og jeg synes mange får diagnosen for lett, kanskje det i enkelte tilfeller burde vært satt inn støttetiltak fra barnevært eller andre instanser.

Hos oss tok det 1 1/2 år for å få satt Asperger diagnose på vårt barn. Vi ville bruke lang tid for at alle aspekt skulle kome fram.

Det var vanskeleg for lærere og andre å skjøne at han hadde så store problem som han hadde. Han skjulte problemet på skulen, men heime kom frustrasjonane fram. Der var han trygg.

Både han og eg er glad for å få diagnose. Han er den same uansett, men no veit vi kva som gjer at han reagerer litt annaleis enn andre. Og vi/skulen kan møte han på hans premisser, og ikkje forvente at han skal "bli som oss"

Eg har ei jente også som eg mistenker har ADD. Eg har valgt å vente litt med utredninga, for det er ein så tøff prosess å gå igjennom. Ho slit med lekser og skulefaga, men fordi ho ikkje har diagnose får ho ikkje hjelp. Eg har redusert jobben for å ta meg meir av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nurse Novel

Ok. Mye jeg ikke vet om dette. Og helt sikkert mange som har adhd med rette.

Men, jeg ser flere eksempler her på slappe/uengasjerte foreldre som ønsker å få/har fått diagnose på barna sine, og da gjerne for flere av barna sine. Og de sier at det er blitt såååå mye enklere og roligere å ha med å gjøre.

Og jeg synes mange får diagnosen for lett, kanskje det i enkelte tilfeller burde vært satt inn støttetiltak fra barnevært eller andre instanser.

Det er alt annet enn LETT å få diagnosen adhd. Det tar svært lang tid, noe som fordrer mye energi og oppfølging fra foreldrene, og også fra gjeldende barn. Dette er ikke noe ENHVER forelder gjør fordi de har så lyst. Dette er noe foreldre gjør, fordi de har prøvd alt annet, og fordi de elsker barnet sitt over alt på jord - de gjør dette fordi de ser at barnet har det vondt - de gjør det fordi de lider med barnet sitt - de gjør det fordi de ønsker barnet sitt det aller beste her i livet.

De foreldrene som får barnet sitt utredet for adhd/add er oppegående foreldre, som har lest mye på forhånd, som hom kanskje har famlet lenge og følt at noe var "galt". Dette er foreldre som SER barnet sitt. Foreldre som ikke ser barnet sitt går heller ikke til det skritt å få det utredet. Da er det ofte skole eller barnevern som gjør tiltak for at foreldrene skal se hvor vondt barnet har det.

Jeg syns det er trist at du er så bastant i dine uttalelser, for så etterpå si at "mulig jeg ikke vet nok". Jeg hadde blitt veldig glad om du heller bestemte deg for å undre deg litt mer. Det er bare å spørre skjønner du:) Vi er mange med erfaring er:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nurse Novel

Det er helt tydelig at du i hvert fall ikke har barn med adhd, for da hadde du visst at denne diagnosen er langt mer enn det å være litt bråkete og urolig..... Det er ca 5% av befolkningen regner ekspertene, så da er det jo 1-2 i hver klasse/gruppe. Det verste er om de er umedisinerte, for da ødelegger de jo så fryktelig mye for både seg selv og omgivelsene!

Jeg vil bare støtte deg her:) Hvis en forelder har adhd, er det i hvert fall 53% sjanse for at barna arver dette. Har begge foreldrene adhd/add er det jo garantert at barna får det.

Nå har det seg likevel slik at mange av foreldrene ikke fikk en diagnose som barn - mulig heller ikke som voksen. Som voksen har du etter hvert lært deg måter å mestre ting på evt man unngår de ting som man ikke takler. Mange av foreldrene til adhd-barn valgte bort utdannelser som fordret mye lesing, rett og slett fordi konsentrasjonen på det punktet ikke var til stede. Og liknende. Mange voksne med adhd er god på idrett eller håndverksfag. Ikke alle, men svært mange.

Det er også en stor overvekt av rusmisbruk hos barn og voksne med adhd/add. Dette er ikke en ENKEL diagnose å få. Dette er ikke en enkel diagnose å leve med, det vet vi alt om vi som har barn med adhd/add. Hverdagen er utfordrende og svært krevende når barnet ikke bruker medisiner. MED medisiner går ting litt lettere for barnet. Konsentrasjonen øker, livsgnisten kommer sakte, tankespinn og usikkerhet blir mindre, barnet klarer å få på seg klærne rette veien osv:)

Barnet er aldri dopet på noe vis. Da hadde ikke barnet fått disse medisinene. Og ingen foreldre vil dope barnet sitt daglig, slikt gjør man da ikke:)

(Nå ble dette i lengste laget, og det ble mer generelt informativt... Det skulle bli en støtteerklæring - men det ble litt mer). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nurse Novel

Nei, selvsakt ikke...

Men hvorfor får så mange diagnosen???

Det at "så mange" får diagnosen i dag i forhold til for 100 år siden er takket være de som forsket på dette og som ikke ga opp. Nye diagnoser kommer, eller det blir satt andre navn på dem enn det var før. Nye medisiner kommer, eller man oppdager "bivirkninger" ved noen medisiner som viser seg å bli nyttig for andre lidelser enn de opprinnelig var laget for.

En annen ting er: hva vet vi idag om ÅRSAKEN til adhd/add? Mulig mange fler får denne diagnosen idag. Hvorfor det? Kan maten vi spiser ha vært en årsak? Kan miljøgifter de siste år ha skapt større disposisjon for denne sykdommen? Jeg vet ikke. Men jeg syns vi skal tenke litt lengre enn det noen har for vane å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grønn tulipan

Det er alt annet enn LETT å få diagnosen adhd. Det tar svært lang tid, noe som fordrer mye energi og oppfølging fra foreldrene, og også fra gjeldende barn. Dette er ikke noe ENHVER forelder gjør fordi de har så lyst. Dette er noe foreldre gjør, fordi de har prøvd alt annet, og fordi de elsker barnet sitt over alt på jord - de gjør dette fordi de ser at barnet har det vondt - de gjør det fordi de lider med barnet sitt - de gjør det fordi de ønsker barnet sitt det aller beste her i livet.

De foreldrene som får barnet sitt utredet for adhd/add er oppegående foreldre, som har lest mye på forhånd, som hom kanskje har famlet lenge og følt at noe var "galt". Dette er foreldre som SER barnet sitt. Foreldre som ikke ser barnet sitt går heller ikke til det skritt å få det utredet. Da er det ofte skole eller barnevern som gjør tiltak for at foreldrene skal se hvor vondt barnet har det.

Jeg syns det er trist at du er så bastant i dine uttalelser, for så etterpå si at "mulig jeg ikke vet nok". Jeg hadde blitt veldig glad om du heller bestemte deg for å undre deg litt mer. Det er bare å spørre skjønner du:) Vi er mange med erfaring er:)

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1951477.ece

Det er flere som hevder at adhd kan være overdiagnostisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zhahara

Det at "så mange" får diagnosen i dag i forhold til for 100 år siden er takket være de som forsket på dette og som ikke ga opp. Nye diagnoser kommer, eller det blir satt andre navn på dem enn det var før. Nye medisiner kommer, eller man oppdager "bivirkninger" ved noen medisiner som viser seg å bli nyttig for andre lidelser enn de opprinnelig var laget for.

En annen ting er: hva vet vi idag om ÅRSAKEN til adhd/add? Mulig mange fler får denne diagnosen idag. Hvorfor det? Kan maten vi spiser ha vært en årsak? Kan miljøgifter de siste år ha skapt større disposisjon for denne sykdommen? Jeg vet ikke. Men jeg syns vi skal tenke litt lengre enn det noen har for vane å gjøre.

En av de viktigste årsakene er bruk av alkohol i svangerskapet, noe som er veldig vanlig. Selv så små mengder som 2 glass vin kan gi fosteret skader som er forenelige med adhd-diagnosen. Så det at alkoholbruken øker eksplosivt hos unge jenter helt ned til 14-15 år er veldig bekymringsfullt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nurse Novel

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1951477.ece

Det er flere som hevder at adhd kan være overdiagnostisert.

Dette er urovekkende lesing. Det jeg finner rart, er at artikkelen ikke sier noe om at barn som får medisiner for angivelig adhd, reagerer anderledes på medisinen enn barn med "ekte" adhd.

Barn som ikke har adhd, og som får slik medisin, vil man jo ikke merke bedring på. Tvert i mot: de vil bli mer aktive enn de i utgangspunktet var. Jeg finner det rart at behandlende barnepsykiater ikke da fanger opp dette.

Jeg kjenner til et barn som fikk medisiner for adhd uten å ha dette. Medisineringen ble satt i gang på grunnlag av "mistanke" om adhd. Barnet fikk det ikke bedre, tvert imot, men mor mente det var rett å fortsette behandling siden lege hadde foreskrevet preparat. Mor ville ikke høre på omgivelsenes opplevelse av barnet. Selv sa hun til legen at medisin virket utmerket. Etter 1 år ble barnevern koplet inn og fakta kom for dagen. Det viste seg videre at mor ga barnet noe av medisinen men tok resten selv. Pga blodprøver som skulle vise konsentrasjon av medisin i blodet på barnet, opprettholdt hun medisineringen noe, for selv å skaffe seg mer medisiner.

I dag har barnet en _helt_ annen diagnose enn adhd. Han får annen hjelp. Det får mor også.

Det er klart det finnes feildiagnostiseringer på denne diagnosen, som det også gjør på andre diagnoser. Men generelt tror jeg likevel det vil bli fanget opp etter hvert hvis barn uten adhd får Concerta/Ritalin. Barn som får denne typen medisiner uten å ha adhd blir hyperaktive i følge boka, noe jeg bestemt mener foreldre og skole vil oppdage. Jeg håper i hvert fall det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...