Gå til innhold

Endring i trygd


Dystonia

Anbefalte innlegg

Jeg har vært uføretrygdet i noen år nå, men fra 1.mai i år gikk jeg over i 25% fast stilling - ergo så ble trygda redusert til 75%.

Stemmer det at jeg nå ikke har lov til å tjene noe før 1.mai 2001? Hvorfor er det sånn? Finnes det noen unntak her?

Jeg har jo hatt lov til å tjene inntil 1G utenom trygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest IreneG

Ja, slik er det. Det har sammenheng med at friinntekten gjenspeiler grensen for når uføregraden skal revurderes.

Tjener du mer enn grensen fastsettes en ny uføregrad, hvor _hele_ inntekten din skal med i regnestykket:

uføregrad = ((inntekt nå - inntekt som frisk) / inntekt som frisk) x 100

for å unngå spekulasjon kan du først om et år tjene mer enn inntektsgrensen som blir fastsatt ved revurderingen.

Eksempel til ettertanke: Du kan kanskje ha 20% stilling ved siden av 100% uførepensjon pga denne bestemmelesen, mens hvis du går opp i 25% stilling tjener du for mye i forhold til 100% pensjon. Da blir uføregraden satt ned til 75%.

Og hvis du først har fått vedtak om 75% pensjon, så får du ikke 80% pensjon før inntekten er redusert til 20% - og det får du selvsagt ikke hvis du utnytter friinntekten.

Det gjelder altså å ha tunga beint i munnen - FØR man tjener for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...