Gå til innhold

Endometriose/graviditet


Gjest Lich

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei jente på 31 år som har hatt store menstruasjonsplager i mange år. Jeg er gift, og vi har to flotte gutter. ( en på normal måte og en etter prøverør). Men nå begynner jeg å bli mer og mer sikker på at jeg har endometriose. Jeg har en syklus på 31 dager. Jeg starter med menstrusjon i opp til 7-8 dager. De første tre dagene varierer mye. Alt fra store blødninger, til så store blødninger at jeg fyller et stort bind på 30 minutter. Jeg har veldig vondt under menstruasjon og får som oftest migrene hodepine. Når menstruasjon avtar er jeg helt fin i nesten 1 uke. Da fra 4 mens dag til 12. Så begynner eggstokkene å bli ømme og murrer. Dette går helt frem til dag 18-20, jeg får også små menstruasjonssmerter i slutten av denne perioden, dag 21/22. Deretter kan jeg ha noen dager uten smerter, så føler jeg at jeg går på en eggløsning til, med ømme/vonde eggstrokker og små menstruasjossmerter. Ømme bryster. og ofte oppblåst. Får ofte vondt i rygg, hofter og nedover i bena, verking, men det er noe jeg har blitt vant med å bare måtte leve med. Dette er da rundt dag 24/25 og utover. Stopper etter en tre dager ca, så er alt rolig til blødningene starter opp igjen. Sånn er det hver måned. Jeg har blodtrykk på 65/80 ( eller er det motsatt), sist jeg var hos legen. Jeg er mye sliten og svimmel. Er først i storform, så bare helt tom. Men sånn er det så jeg takler det på best mulig måte. Jeg har ikke mye humørsvigninger, men har ofte forstoppelse og får lettere diare ved menstruasjon. Jeg er en normalt aktiv jente, 1,62 høy og 59 kilo. Vi ønsker et barn til og derfor har jeg begynt å lese litt på nettet om dette. Vi har som sagt to barn, og får ikke lov til å benytte prøverør for å prøve å få en til. Det har jeg selvfølgelig full forsåelse for, ettersom vi ikke er barneløse. Vi kan selvfølgelig gå til private klinikker. Er iallefall en i Norge, og flere i Danmark jeg vet om. Men når vi og guttene våre har snakket om at vi alle ønsker et barn til, så håper jeg på å slippe prøverør. Det er veldig stor påkjenning for meg spesielt psykisk, og ikke minst så må vi beregne at det koster alt fra kr 20 000- til 50 000. Jeg har derfor lest masse om dette for å prøve å få noen gode råd av å lese om andre og deres erfaringer. Jeg har alltid følt at det er noe med eggstokkene mine, eller noe der nede som er litt værre en hos de fleste og at det er derfor vi ikke fikk klarte å få andre barnet uten prøverør. Jeg vil fortelle litt om denne tiden for å se om det kan hjelpe lettere å svare. Jeg startet på p-piller når jeg var 18 år, og det hjalp veldig. Husker ikke så mye fra den tiden før, bare at jeg alltid har kjent eggløsningen godt midt i syklusen min. Jeg sluttet på p-piller når jeg var 24 år for da ønsket vi barn. Jeg fikk da på samme tidspunkt greie på at jeg hadde celleforandringer på livmorhalsen, kreft, så de måtte fjerne en "bit". Dette ble da fjernet månden etter jeg sluttet på p-piller, og jeg ble gravid to månder etter dette. Så var jeg tilbake hos min gynokolog for å ta prøve på om alt var borte da like etter jeg ble gravid, og prøvene viste at ikke alt hadde blitt fjernet, så jeg måtte fjerne litt til. Dette ble ikke gjort før etter fødselen, men jeg gikk til mnd oppfølging. Alt gikk veldig bra. Så etter vi fikk første gutten vår, fikk jeg menstruasjonen tilbake etter 4 uker. Selv om jeg ammet fullt. Men det var greit. Gynokologen fjernet resten av celledelingen/kreften, etter 6 uker. Jeg hadde ikke spredning så alt var, er bra. Men når sønnen var ble ca 6 mnd tenkte vi at vi prøver å få to tette barn. Men vi prøvde og prøvde, og ikke noe skjedde. Jeg tok kontakt med lege og ble sendt til Rikshospitalet. Der fortalte vi åssen alt var, og ble satt på prøverør. Det gikk på første forsøk og vi fikk en flott gutt til. Det skal sies at min mann sjelden klarer å få utløsning ved samleie, så legene mente det var automatiskt det som skyltes denne vanskeligheten ved å få barn. Alt gikk etter planen ved unnfanglese av nummer en heldigvis. Men i vårt forsøk på å få barn nummer to måtte vi bruke litt forskjellige metoder for å få sædcellene inn der de skulle. Men jeg synes det var rart uansett at jeg ikke ble gravid, for jeg vel at sæden "med hjelp" kom rundt livmorhalsen/tappen rundt eggløsning hver måned vi prøvde. Jeg lå opp etter veggen, pute under rompa...Jeg har ikke gått på p-piller siden jeg da slutten i alder av 24 år. Legene viker til å aldri ha vurdert at det kan være noe med meg. (Under prøverøret tok de ut 11 egg, hvorav 10 lot selg befruke. De satt inn to, og et festet seg.) Har vært til mange ultralyder ved celledelingen, og oppfølging etterpå. Burde de ha sett evt endometriose da? Ved prøverør ble jeg gravid på første forsøk, men vi prøvde selv i godt over 1 år uten å lykkes. Kan jeg ha fått endometriose etter kreften på livmorhalsen? eller at den ble værre da fordi jeg slutten på p-piller. Hvis jeg har endometriose, var det da hormonbehandlingen under prøverøret som gjorde at jeg ble gravid så lett? Håper noen kan hjelpe meg å få litt klarhet i dette. Min fastlege vil jeg tro sier som alltid, dette er veldig vanlig så det er nok ikke noe mer med det.... På forhånd takk. Vennlig hilsen Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var et meget langt spørsmål som det ikke er lett å få oversikt over, men jeg skal forsøke. La det være klart at du ikke sannsynligvis ikke har hatt kreft på livmorhalsen, men et forstadium som i ca 10% av tilfellene kan utvikle seg til kreft, og man foretar derfor en liten operasjon for å fjerne forandringene. Man kan bare påvise endometriose ved kikkhullsoperasjon, ikke ved ultralydsundersøkelse. Smerter ved eggløsning og menstruasjon kan være tegn på endometriose, og det kan også forklare at du ikke ble gravid spontant med nummer to. P-piller er ofte første valg av behandling ved endometriose. Det er bare en tredel av de med endometriose som har problem med å oppnå graviditet, og hvis det ikke lykkes er prøverørsbehandling den metode man velger. Hormonbehandling bedrer ikke mulighet for graviditet. Noen trenger litt lengre tid for å oppnå graviditet, så ikke gi opp. Husk at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før menstruasjonen. Hvis din mann har problem med å få utløsning ved vanlig samleie, er det mulig å foreta inseminering. Det er vist i en studie at brenning av endometriose kan bedre fruktbarheten og også kan hjelpe mot smerter, så det er mulig at du skulle forsøke et slikt inngrep. Det skulle være mulig å få det i det offentlige system når smerter er det vesentlige? Snakk med din gynekolog om det. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...