Gå til innhold

Penicilling - virketid?


Gjest halssyk 18-årig jente

Anbefalte innlegg

Gjest halssyk 18-årig jente

Begynte på penicillin på tirsdag ettermiddag pga. halsbetennelse.

Har da gått på penicillin i 1 1/2 døgn, hvor lang tid må jeg regne med at det tar før jeg merker at penicillinen hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Gi det i allefall en dag til. Om du da ikke har noen virkning, kan du ringe legen, og høre om du muligens skal bytte til en annen type antibiotika.

Legen tok prøve av halsen din? Da har legen en viss peiling på hvilken antibiotika som er best. Ofte prøver de først med en bredspektret en, om det ikke er nok, kan man prøve en annen type.

God bedring. Husk og få i deg nok drikke, mat kan man klare seg uten en stund, men drikke er utrolig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert litt variabelt, men gi denne dagen en sjangse og se det an i morgen.

På meg virker det ganske raskt, merker det allerede etter bare noen timer. Men det er ikke sikkert at akkurat den typen du har fått virker så godt på deg.

Ta kontakt med legen på fredag hvis du ike får noen virkning.

God bedring:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halssyk 18-årig jente

[quote name=Shira :o)' timestamp='1188456123' post='3664872]

Gi det i allefall en dag til. Om du da ikke har noen virkning, kan du ringe legen, og høre om du muligens skal bytte til en annen type antibiotika.

Legen tok prøve av halsen din? Da har legen en viss peiling på hvilken antibiotika som er best. Ofte prøver de først med en bredspektret en, om det ikke er nok, kan man prøve en annen type.

God bedring. Husk og få i deg nok drikke, mat kan man klare seg uten en stund, men drikke er utrolig viktig.

Hei og takk for svar.

Da skal jeg se an til i morgen iallefall.

Legen tok ikke noen halsprøve. Jeg fortalte hvordan jeg var, og han tittet ned i halsen. Og med en gang han tittet ned i halsen sa han det var halsbetennelse.

Fikk apocillin 660mg (tror det skrives sånn).

Ligger stort sett her i senga hele dagen og har det ikke spes godt, og kjedelig er det i tillegg. Skal prøve å drikke litt mer enn jeg gjør, er så vondt å svelge.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halssyk 18-årig jente

Det er sikkert litt variabelt, men gi denne dagen en sjangse og se det an i morgen.

På meg virker det ganske raskt, merker det allerede etter bare noen timer. Men det er ikke sikkert at akkurat den typen du har fått virker så godt på deg.

Ta kontakt med legen på fredag hvis du ike får noen virkning.

God bedring:-)

Hei og takk for svar.

Da skal jeg se an til i morgen tidlig, er det ikke bedring da så ringer jeg legen igjen. Greit å få gjort det før helga.

Men håper på bedring i løpet av dagen jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Hei og takk for svar.

Da skal jeg se an til i morgen iallefall.

Legen tok ikke noen halsprøve. Jeg fortalte hvordan jeg var, og han tittet ned i halsen. Og med en gang han tittet ned i halsen sa han det var halsbetennelse.

Fikk apocillin 660mg (tror det skrives sånn).

Ligger stort sett her i senga hele dagen og har det ikke spes godt, og kjedelig er det i tillegg. Skal prøve å drikke litt mer enn jeg gjør, er så vondt å svelge.

Takk for svar.

Apocellin (nå skrev jeg det sikkert feil) er bredspektret om jeg husker rett.

Se det an til i morgen du, så kan du ta kontakt. Så kan de evnt ta en prøve av deg.

Det er kjedelig og være syk ja. Jeg pleier og se film, da går tiden litt raskere :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest drvalley

Du kan først forvente effekt etter 3. døgnet.

Det er stor sannsynlighet for at det skyldes et virus og ikke bakterier. I så fall vil antibiotika (inkl Apocillin) ikke virke. De fleste halsbetennelser går over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halssyk 18-årig jente

Du kan først forvente effekt etter 3. døgnet.

Det er stor sannsynlighet for at det skyldes et virus og ikke bakterier. I så fall vil antibiotika (inkl Apocillin) ikke virke. De fleste halsbetennelser går over av seg selv.

Nå ga ikke denne halsbetennelsen seg den tida jeg gikk før jeg gikk til lege da, over 1 1/2 uke, ble bare værre og værre.

Når jeg kom til legen var han ikke et sek. i tvil om at det var halsbetennlse som trengte penicillin, så jeg får jo bare tro på at han vet best.

Men jeg får bare vente litt til og håpe at tablettene virker snart.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halssyk 18-årig jente

[quote name=Shira :o)' timestamp='1188457430' post='3664884]

Apocellin (nå skrev jeg det sikkert feil) er bredspektret om jeg husker rett.

Se det an til i morgen du, så kan du ta kontakt. Så kan de evnt ta en prøve av deg.

Det er kjedelig og være syk ja. Jeg pleier og se film, da går tiden litt raskere :o)

Takk for svar igjen.

Nå skal jeg prøve å sove litt, mamma skulle komme hjemmom med et par filmer jeg har lyst å se etterpå. Så da får vi håpe denne dagen går fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Da skal jeg se an til i morgen tidlig, er det ikke bedring da så ringer jeg legen igjen. Greit å få gjort det før helga.

Men håper på bedring i løpet av dagen jeg.

Vi får krysse fingrene for at du merker forbedringer i løpet av dagen, det burde være håp for det.

Ikke moro å være syk. Du får si litt om hvordan det går med deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Da skal jeg se an til i morgen iallefall.

Legen tok ikke noen halsprøve. Jeg fortalte hvordan jeg var, og han tittet ned i halsen. Og med en gang han tittet ned i halsen sa han det var halsbetennelse.

Fikk apocillin 660mg (tror det skrives sånn).

Ligger stort sett her i senga hele dagen og har det ikke spes godt, og kjedelig er det i tillegg. Skal prøve å drikke litt mer enn jeg gjør, er så vondt å svelge.

Takk for svar.

Jeg skjønner ikke helt at legen kan se at det er bakterier og ikke virus. Er det virus, hjelper det ikke med penicillin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halssyk 18-årig jente

Vi får krysse fingrene for at du merker forbedringer i løpet av dagen, det burde være håp for det.

Ikke moro å være syk. Du får si litt om hvordan det går med deg:-)

Takk for det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halssyk 18-årig jente

Jeg skjønner ikke helt at legen kan se at det er bakterier og ikke virus. Er det virus, hjelper det ikke med penicillin.

Hei.

Nei, jeg vet i grunn ikke helt jeg. Stilte i grunn ikke noe spørsmål ved det heller når jeg var der, var så dårlig at jeg bare ville hjem i senga igjen.

Men han sa nå noe om at når det var rødt/betent i halsen og litt pussdannelse på mandlene så var det bakterier, uten at jeg kan si noe mer om det da. Også var det også formen min ellers også tror jeg, feber, vondt i leddene og dårlig forfatning.

Men nå skal jeg iallefall se an til i morgen, er det ikke bedre så får jeg ta en tur igjen før helga.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og takk for svar.

Da skal jeg se an til i morgen iallefall.

Legen tok ikke noen halsprøve. Jeg fortalte hvordan jeg var, og han tittet ned i halsen. Og med en gang han tittet ned i halsen sa han det var halsbetennelse.

Fikk apocillin 660mg (tror det skrives sånn).

Ligger stort sett her i senga hele dagen og har det ikke spes godt, og kjedelig er det i tillegg. Skal prøve å drikke litt mer enn jeg gjør, er så vondt å svelge.

Takk for svar.

Du, han lege synes jeg hørtes litt rar ut!! Ikke tok han prøve første gangen du var der, og andre gangen bare ga han deg antibiotika uten å ta prøve først!

Men til spørmsålet ditt: Det er ikke sikkert du merker virkningen av tablettene før ut i det tredje døgnet.

God bedring! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penicilin/antibiotika skal alltid virke etter bare noen timer når det gjelder halsbetennelse, har det alltid gjort på meg og ungene, ellers virker det ikke. Da er det enten virus eller en bakterie som krever bredespektret antibiotika. Derfor er det viktig at legen tar halsprøve av deg før du begynner på penicilin, for å se om det er streptokokker. Apocilin er ikke bredspektret, det er vanlig penicilin.

Når det gjelder tyngre infeksjoner, som f.eks. lungebetennelse og bronkitt, kan det ta flere dager før man merker stor bedring. Det er min erfaring på ungene, og legen har sagt det samme.

Jeg ville fått legen til å ta prøve på kyssesyke, fordi dette kan utarte seg som du har beskrevet. Merkelig at han ikke tenkte på det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan først forvente effekt etter 3. døgnet.

Det er stor sannsynlighet for at det skyldes et virus og ikke bakterier. I så fall vil antibiotika (inkl Apocillin) ikke virke. De fleste halsbetennelser går over av seg selv.

''Du kan først forvente effekt etter 3. døgnet''

Da er i så fall både jenta mi og jeg fullstendig unormale, vi merker som regel bedring etter 2-3 doser, dvs. i løpet at det andre døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halssyk 18-årig jente

Vi får krysse fingrene for at du merker forbedringer i løpet av dagen, det burde være håp for det.

Ikke moro å være syk. Du får si litt om hvordan det går med deg:-)

Ja, da har jeg vært hos legen igjen da.

Var fortsatt ikke noe særlig bedre, hverken almenntilstanden eller halsen. Må ta sats omtrent for å få svelget ned.

Så da tok de diverse prøver da.

Og dessverre så viste det seg å være kyssesyken. Skikkelig deppa nå da. Det værste er at jeg ikke får trene, nå som sesongen starter opp igjen. Får ikke trene på 4 uker. Tok noen leverprøver også, gjør prøvene noe utslag på de så går det ennå lenger tid visstnok.

Nei, nå skal jeg legge meg under dyna og gjømme meg der resten av dagen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halssyk 18-årig jente

Du, han lege synes jeg hørtes litt rar ut!! Ikke tok han prøve første gangen du var der, og andre gangen bare ga han deg antibiotika uten å ta prøve først!

Men til spørmsålet ditt: Det er ikke sikkert du merker virkningen av tablettene før ut i det tredje døgnet.

God bedring! :-)

Det var ikke samme legen de to gangene.

Men uansett.

Diagnosen ble feil hos siste lege også, har vært der på nytt nå. Så nå har de tatt div. blodprøver, og det viste seg dessverre å være kyssesyken.

Det værste jeg kunne tenke meg å få nå - får jo ikke trene på ca. 4 uker, og det er lenge det, nå som sesongen starter opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg vært hos legen igjen da.

Var fortsatt ikke noe særlig bedre, hverken almenntilstanden eller halsen. Må ta sats omtrent for å få svelget ned.

Så da tok de diverse prøver da.

Og dessverre så viste det seg å være kyssesyken. Skikkelig deppa nå da. Det værste er at jeg ikke får trene, nå som sesongen starter opp igjen. Får ikke trene på 4 uker. Tok noen leverprøver også, gjør prøvene noe utslag på de så går det ennå lenger tid visstnok.

Nei, nå skal jeg legge meg under dyna og gjømme meg der resten av dagen. :(

Huffda, det var kjedelig å høre. Kyssesyken kan ta svært lang tid også det. Hvor lang tid det tar det tror jeg varierer. Jobber med ei som er i 30 årene som har hatt det og det må da være minst et år siden hun ble syk og er fortsatt ikke i 100 ennå.

Men så kjenner jeg ei på din alder som fikk det og det var ikke på langt nær så langvarig. Så det har kanskje noe med alder å gjøre hvor fort det går. Men dette har ikke jeg noe greie på, men uansett så tar det sin tid.

Dette skjønner jeg du blir litt deppa av, men lite å gjøre med. Du må i alle fall sørge for å ta det rolig fremover.

Du får si hvordan det går med deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halssyk 18-årig jente

Huffda, det var kjedelig å høre. Kyssesyken kan ta svært lang tid også det. Hvor lang tid det tar det tror jeg varierer. Jobber med ei som er i 30 årene som har hatt det og det må da være minst et år siden hun ble syk og er fortsatt ikke i 100 ennå.

Men så kjenner jeg ei på din alder som fikk det og det var ikke på langt nær så langvarig. Så det har kanskje noe med alder å gjøre hvor fort det går. Men dette har ikke jeg noe greie på, men uansett så tar det sin tid.

Dette skjønner jeg du blir litt deppa av, men lite å gjøre med. Du må i alle fall sørge for å ta det rolig fremover.

Du får si hvordan det går med deg:-)

TAkk for svar.

Nei, får håpe det går fort. Legen mente at jeg nok kunne begynne å trene om ca. 1 mnd. så jeg håper det stemmer. Bare håper at leverprøvene er greie, for ellers kan det ta litt lenger tid. Håper formen blir fort bedre, nå har jeg gått syk i 2 uker allerede, men nå vet jeg jo hva det er.

Jaja, dette kan man iallefall ikke styre selv. Så det er jo bare å vente å se. Håper iallefall jeg kan komme i gang med skole igjen til uka, en uke borte derfra er jo en del, så jeg har en del å ta igjen nå.

Men takk for hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...