Gå til innhold

hvorfor døpe barnet?


Niffi

Anbefalte innlegg

De praktiserer noe som i praksiss blir akkurat det samme. Et opplegg for ungdommene som går over 6-12 mndr som avsluttes med en høytidelig sermoni, selskap og alt som hører til.

Før i verden tror jeg de kaldte sine "konfirmanter" for lesebarn av de grunner som du påpekte. Jeg tror ikke de er så nøye på formene lengre, og kaller det nå konfirmasjon de fleste stedene. Det samme gjør vel humanetikerne. Jeg har i hvert fall aldri blitt korrigert om jeg har snakket om borgelig konfirmasjon. Den engentlige betydningen av ordet har blitt temmelig utvannet etter som ikke en gang de kirkelige konfirmantene, behøver å faktisk konfirmere sin dåp. Det holder at de er med på opplegget.

Man behøver ikke være døpt for å bli konfirmert i de fleste pinsemenigheter, etter som konfrimasjonen der sees mer på som en trosopplæring enn noe som er direkte knyttet til dåp. En del menigheter som praktiserer voksendåp har systematisk dåpsopplæring.

Konfirmasjonen er til forskjell fra dåp og nattverd noe som de ulike trosrettningene gir som et tilbud til de unge, men som ikke er nedfelt i den grunnleggende troen. Ikke galt å gjøre det selvsagt, men ikke strengt talt nødvendig heller. Jeg tror man kunne fjernet konfirmasjonen fra de fleste protstantiske kirkesamfunn, uten å få trøbbel med teologien.

mvh

OK, så lærte jeg noe nytt i dag også. :-)

Du har nok rett i at ordet konfirmasjon er ganske utvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    56

  • morsan

    48

  • Sofline

    20

  • ....AV

    10

Mest aktive i denne tråden

Det kan vi jo umulig vite.

Fakta er at vi HADDE en midtvintersfest og en vårfest, og at disse festene ble adoptert og tilrettelagt og delvis blandet med de opprinnelige religiøse høytidene da kristendommen kom.

Hvordan disse festene hadde sett ut uten at kristendommen kom er ikke godt å si. Jeg tror vi nok hadde hatt en form for feiring uansett religion. Det hadde nok ihvertfall handelsstanden sørget for ;-)

Det er svært, svært begrenset hva man vet om vikingenes høytider. *kranglevoren* (dette er en del av fagområdet mitt)

Og St. Hans har man vel alltid feiret, men det kan ikke akkurat påstås at den feiringen har fått samme dimensjoner som julen. Selv om det sikkert blir noe lignende en eller annen gang hvis handelsstanden får sin vijle. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlem eller ikke. Om det eneste man mener med dåpen er at det er et kult rituale, fin tradisjone etc. Men ikke har noen intensjoner om å fortelle barnet om Jesus og synes at Bibelen i bunn og grunn er noe sprøyt. Ja, da synes jeg det er dårlig gjort overfor barnet å døpe det.

mvh

''Medlem eller ikke. Om det eneste man mener med dåpen er at det er et kult rituale, fin tradisjone etc. Men ikke har noen intensjoner om å fortelle barnet om Jesus og synes at Bibelen i bunn og grunn er noe sprøyt. Ja, da synes jeg det er dårlig gjort overfor barnet å døpe det.''

Det finnes vel en mellomting mellom å synes at Bibelen er det rene sprøyt og å lese fra den på sengekanten for barnet hver kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk overlevde kirkens oppgaver på dette området mye lengre i Sverige enn i Norge. Man ble i Sverige 'kyrkbokførd' til langt ut på 90-tallet.

mvh

''Faktisk overlevde kirkens oppgaver på dette området mye lengre i Sverige enn i Norge. Man ble i Sverige 'kyrkbokførd' til langt ut på 90-tallet.''

I Danmark blir man det fortsatt. Alle fødsler skal meldes til sognekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...