Gå til innhold

Skolegudstjeneste


Gjest Spekepølse

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse

Har skolen til barna deres skolegudstjeneste?

Sender dere barna deres dit?

Hva synes dere om at skolen er delaktig i religiøs utøvelse som kan ekskludere enkelte elever? Er det rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 428
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    41

  • morsan

    39

  • Sofline

    27

  • Helmi

    8

Mest aktive i denne tråden

Jeg husker skolegudstjenestene fra barne-- og ungdomsskolen og vgs som veldig koselige og stemningsfulle og det er med glede jeg tenker tilbake på dem. :o) Nei, jeg er ikke spesielt kristen på noen måte, men jeg synes dette med skolegudstjenester er blåst helt ut av proporsjoner! De fleste skoler har vel i dag et alternativ til de barna som ikke vil/får delta på disse?

Og tror dere virkelig at skoler i f.eks. muslimske land hadde kuttet ut fredagsbønnen om de hadde fått noen kristne elever i klassen?!

Mine barn får delta på skolegudstjenestene og jeg har såp absolutt inntrykk av at de synes det er fint og stemningsfullt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ærlig talt

Skolegudstjeneste er ikke bare en religiøs utøvelse (som iflg. noen ekskluderer enkelte), men like mye har det med tilhørighet og kulturforståelse å gjøre. Er det for mye forlangt at et barn som vokser opp i Norge, vet hvordan den norske kirke utøver sine skikker og tradisjoner!?

Jeg sender ungene mine dit, uten å kny. Jeg er ikke religiøs sjøl, selv om jeg både er døpt og konfirmert. Min tvil har kommet gradvis mer og mer med alderen, og jeg kommer ikke til å gifte meg kirkelig.

Men når nå mine barn har anledning til å lære denne tradisjonen å kjenne, er jeg kjempelykkelig for det!

Jeg skjønner at du tenker mer på folk/unger fra andre mer fundamentale religioner, men de bor tross alt i Norge, de og, og blir de for tråkka på tærne pga. en skarve skole-gudsteneste, da burde de faktisk bosatt seg/flyktet til et annet land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett eller ikke rett... fremdeles er det vel en kristen formålsparagraf i skolen. Ingen unger tvinges til å be når de på julegudstjeneste, så vidt jeg vet, og den eneste religionsutøvelsen som kan virke påtvingene er vel julesang-synginga og eventuelt hvis barna påtvinges jule-budskapet om en frelser gjennom prestens tale, julekrybbevisning e.l. .

De fleste unger vil bruke foreldrene sine som referanserammer uansett, og dette er jo en glimrende måte å ta en prat med ungene etterpå om tro og tvil, dette tror jeg på men farmor tror på noe annet osv.og du har lov til å tro på det du vil tro på.

Jeg ble veldig glad da jeg fant ut at barnehagen skal på julegudstjeneste. Det er en flott måte å markere inngangen til julehøytiden på :),

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker skolegudstjenestene fra barne-- og ungdomsskolen og vgs som veldig koselige og stemningsfulle og det er med glede jeg tenker tilbake på dem. :o) Nei, jeg er ikke spesielt kristen på noen måte, men jeg synes dette med skolegudstjenester er blåst helt ut av proporsjoner! De fleste skoler har vel i dag et alternativ til de barna som ikke vil/får delta på disse?

Og tror dere virkelig at skoler i f.eks. muslimske land hadde kuttet ut fredagsbønnen om de hadde fått noen kristne elever i klassen?!

Mine barn får delta på skolegudstjenestene og jeg har såp absolutt inntrykk av at de synes det er fint og stemningsfullt også.

Jeg er så hjertens enig med deg, Lillemus!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg husker skolegudstjenestene fra barne-- og ungdomsskolen og vgs som veldig koselige og stemningsfulle og det er med glede jeg tenker tilbake på dem. :o) Nei, jeg er ikke spesielt kristen på noen måte, men jeg synes dette med skolegudstjenester er blåst helt ut av proporsjoner! De fleste skoler har vel i dag et alternativ til de barna som ikke vil/får delta på disse?

Og tror dere virkelig at skoler i f.eks. muslimske land hadde kuttet ut fredagsbønnen om de hadde fått noen kristne elever i klassen?!

Mine barn får delta på skolegudstjenestene og jeg har såp absolutt inntrykk av at de synes det er fint og stemningsfullt også.

Alternativet for de som ikke går, er som regel en vanlig skoletime hvor de lærer om noe som har med julen å gjøre. Alternativene blir også som regel holdt "skjult" for foreldrene, fordi de ikke skal ta stilling til den alternative aktiviteten.

Skolen har faktisk ikke egentlig lov til å drive med forkynnende /utøvende religiøsitet.

Jeg undrer meg bare over hvorfor dette må skje i skoletiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spekepølse

Rett eller ikke rett... fremdeles er det vel en kristen formålsparagraf i skolen. Ingen unger tvinges til å be når de på julegudstjeneste, så vidt jeg vet, og den eneste religionsutøvelsen som kan virke påtvingene er vel julesang-synginga og eventuelt hvis barna påtvinges jule-budskapet om en frelser gjennom prestens tale, julekrybbevisning e.l. .

De fleste unger vil bruke foreldrene sine som referanserammer uansett, og dette er jo en glimrende måte å ta en prat med ungene etterpå om tro og tvil, dette tror jeg på men farmor tror på noe annet osv.og du har lov til å tro på det du vil tro på.

Jeg ble veldig glad da jeg fant ut at barnehagen skal på julegudstjeneste. Det er en flott måte å markere inngangen til julehøytiden på :),

synes

Det er ingen kristen formålsparagraf i skolen lenger. Norge ble nettopp dømt i menneskerettsdomstolen for å ha et KRL-opplegg som bryter med menneskerettighetene ...

Fra høsten av skal kristendommen ikke har mer plass i undervisningen enn andre religioner:) men skolegudstjenesten lever visst sitt eget (u)hellige liv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om at skolen er delaktig i religiøs utøvelse som kan ekskludere enkelte elever?

Dette er delvis feil, slik jeg skjønner formålsparagreafen, ihvertfall.

Det er jo ikke _skolen_ som står som arrangør for gudstjenesta, men den lokale kirka som inviterer skolen og dens elever til ei gudstjeneste. Skolene her på stedet betrakter gudstjenesta som en del av det å lære å kjenne sine egne tradisjoner: kunstneriske/handverksmessige (treskjæring og rosemaling), musikalske (salmene og sangene), og i skikk og bruk: Hvordan man oppfører seg i samkvem med andre mennesker.

Jeg synes ofte det er nettopp gudstjenesta siste skoledag som setter julestemninga for både elever og lærere, jeg!:-)

Og jeg er ikke engang kristen... Synes likevel at sangene er fine, og at det er hyggelig å være i ei kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Skolegudstjeneste er ikke bare en religiøs utøvelse (som iflg. noen ekskluderer enkelte), men like mye har det med tilhørighet og kulturforståelse å gjøre. Er det for mye forlangt at et barn som vokser opp i Norge, vet hvordan den norske kirke utøver sine skikker og tradisjoner!?

Jeg sender ungene mine dit, uten å kny. Jeg er ikke religiøs sjøl, selv om jeg både er døpt og konfirmert. Min tvil har kommet gradvis mer og mer med alderen, og jeg kommer ikke til å gifte meg kirkelig.

Men når nå mine barn har anledning til å lære denne tradisjonen å kjenne, er jeg kjempelykkelig for det!

Jeg skjønner at du tenker mer på folk/unger fra andre mer fundamentale religioner, men de bor tross alt i Norge, de og, og blir de for tråkka på tærne pga. en skarve skole-gudsteneste, da burde de faktisk bosatt seg/flyktet til et annet land...

Da burde de flyktet til et annet sted ja, for i norge har vi en særdeles dårlig innstilling til det flerkulturelle ...ser det ut til:)

Dette gjelder også ikke-religiøse nordmenn som ikke ønsker at barna skal være med på religiøs aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen kristen formålsparagraf i skolen lenger. Norge ble nettopp dømt i menneskerettsdomstolen for å ha et KRL-opplegg som bryter med menneskerettighetene ...

Fra høsten av skal kristendommen ikke har mer plass i undervisningen enn andre religioner:) men skolegudstjenesten lever visst sitt eget (u)hellige liv....

KRL-faget og den kristne formålspararafen er så vidt meg bekjent ikke samme sak ;-) Jeg tror fortsatt at den kristne formålsparagrafen står ved lag selv om KRL-faget må gjennom et hamskifte. Så lenge den norske skolen er del av en stat som opererer med statskirke tror jeg formålsparagrafen vil henge ved. At statskirkeordninga er i ferd med å avvikles er en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sendt de to eldste på skolegudstjeneste. De hadde kosetime på skolen i steden sammen med de andre i klassen som ikke gikk.

Minstemann går på katolsk skole så han går til messe en gang i uka og er religiøs så det holder :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

KRL-faget og den kristne formålspararafen er så vidt meg bekjent ikke samme sak ;-) Jeg tror fortsatt at den kristne formålsparagrafen står ved lag selv om KRL-faget må gjennom et hamskifte. Så lenge den norske skolen er del av en stat som opererer med statskirke tror jeg formålsparagrafen vil henge ved. At statskirkeordninga er i ferd med å avvikles er en annen sak...

Hvordan kan formålsparagrafen henge ved når kristendommen skal likestilles med de andre religionene?

Men kan jo også spørre seg hvorfor det er skolen som skal ta seg av den religiøse oppbringingen, og ikke familiene selv. i hvert fall så lenge man ikke har et fullgodt alternativ til de som ikke er kristne. (og det har man faktisk ikke, man hadde det den gangen man hadde et kr.domsfag og et livssynsfag, men dette slutta de med dessverre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

KRL-faget og den kristne formålspararafen er så vidt meg bekjent ikke samme sak ;-) Jeg tror fortsatt at den kristne formålsparagrafen står ved lag selv om KRL-faget må gjennom et hamskifte. Så lenge den norske skolen er del av en stat som opererer med statskirke tror jeg formålsparagrafen vil henge ved. At statskirkeordninga er i ferd med å avvikles er en annen sak...

Hvordan kan formålsparagrafen henge ved når kristendommen skal likestilles med de andre religionene?

Men kan jo også spørre seg hvorfor det er skolen som skal ta seg av den religiøse oppbringingen, og ikke familiene selv. i hvert fall så lenge man ikke har et fullgodt alternativ til de som ikke er kristne. (og det har man faktisk ikke, man hadde det den gangen man hadde et kr.domsfag og et livssynsfag, men dette slutta de med dessverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er humanetiker, og synes svært lite om gudstjeneste i skolen. Det byr meg faktisk litt imot, for å være ærlig.

Men likevel sender jeg barna dit. Kunnskap er ikke tung å bære, og det er viktig at barna får kunnskap også til den kristne læra, for senere å _evt_ ta avstand fra den.

Ungene skal lære seg til å _selv_ ta stilling til tro/ ikketro, de skal ikke adoptere mine meninger om det.

Og de skal heller ikke annerledesgjøres i forhold til de andre elevene.

Likevel kunne jeg ønske at skolen hadde tatt den gudstjenesta utenfor skoletid. Men - hvem hadde da møtt opp? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er humanetiker, og synes svært lite om gudstjeneste i skolen. Det byr meg faktisk litt imot, for å være ærlig.

Men likevel sender jeg barna dit. Kunnskap er ikke tung å bære, og det er viktig at barna får kunnskap også til den kristne læra, for senere å _evt_ ta avstand fra den.

Ungene skal lære seg til å _selv_ ta stilling til tro/ ikketro, de skal ikke adoptere mine meninger om det.

Og de skal heller ikke annerledesgjøres i forhold til de andre elevene.

Likevel kunne jeg ønske at skolen hadde tatt den gudstjenesta utenfor skoletid. Men - hvem hadde da møtt opp? :-)

''Kunnskap er ikke tung å bære, og det er viktig at barna får kunnskap også til den kristne læra, for senere å _evt_ ta avstand fra den.

Ungene skal lære seg til å _selv_ ta stilling til tro/ ikketro, de skal ikke adoptere mine meninger om det.

Og de skal heller ikke annerledesgjøres i forhold til de andre elevene.''

100% enig, slik tenker eg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg er humanetiker, og synes svært lite om gudstjeneste i skolen. Det byr meg faktisk litt imot, for å være ærlig.

Men likevel sender jeg barna dit. Kunnskap er ikke tung å bære, og det er viktig at barna får kunnskap også til den kristne læra, for senere å _evt_ ta avstand fra den.

Ungene skal lære seg til å _selv_ ta stilling til tro/ ikketro, de skal ikke adoptere mine meninger om det.

Og de skal heller ikke annerledesgjøres i forhold til de andre elevene.

Likevel kunne jeg ønske at skolen hadde tatt den gudstjenesta utenfor skoletid. Men - hvem hadde da møtt opp? :-)

enig der org:)

Men mange tror at grunnen til at vi ikke-religiøse ikke vil sende dem i gudstjeneste er fordi vi er redde for at de skal bli kristne:) At vi ikke ønsker å få innblikk i det som skjer i kirka ... Barna har jo ikke vondt av å være i kirka, men de har jammen ikke vondt av å holde religionsutøvelse til fritiden heller:) Sånn bare for å slippe å ekskludere noen på selveste skoleavslutningsdagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''Kunnskap er ikke tung å bære, og det er viktig at barna får kunnskap også til den kristne læra, for senere å _evt_ ta avstand fra den.

Ungene skal lære seg til å _selv_ ta stilling til tro/ ikketro, de skal ikke adoptere mine meninger om det.

Og de skal heller ikke annerledesgjøres i forhold til de andre elevene.''

100% enig, slik tenker eg også!

Men det store spørsmålet er jo om det er foreldrene som annerledesgjør dem eller om det er skolen som gjør det.

Man får jo ofte beskyldinger om at man skyver barna foran seg og ikke lar dem velge, og at det er dårlig gjort å stille dem i en posisjon hvor de er "annerledes".

Jeg vil mene at det er skolen som annerledesgjør dem. Man har et system hvor man må følge strømmen om man ikke vil bli oppfattes som annerledes. Slik bør det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan formålsparagrafen henge ved når kristendommen skal likestilles med de andre religionene?

Men kan jo også spørre seg hvorfor det er skolen som skal ta seg av den religiøse oppbringingen, og ikke familiene selv. i hvert fall så lenge man ikke har et fullgodt alternativ til de som ikke er kristne. (og det har man faktisk ikke, man hadde det den gangen man hadde et kr.domsfag og et livssynsfag, men dette slutta de med dessverre)

''hvorfor det er skolen som skal ta seg av den religiøse oppbringingen''

- nå må du ikke få meg til å le ;-) Det finnes ingenting oppdragende ved KRL-faget. Det er et informativt fag på lik linje med naturfag - det alle våre barn i dag læres opp til å tro på "big bang" og Darwins utviklingslære.

At skolen har en kristen formålsparagraf betyr at den støtter opp om den kristenhumanistiske kulturarven nordmenn er en del av, der man benytter seg av høytider som jul, påske og pinse for å få noen feriedager i løpet av et år ;-)

OK, satt på spissen, men det er ikke langt fra sannheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde de flyktet til et annet sted ja, for i norge har vi en særdeles dårlig innstilling til det flerkulturelle ...ser det ut til:)

Dette gjelder også ikke-religiøse nordmenn som ikke ønsker at barna skal være med på religiøs aktivitet.

Men, altså: Selv om unger er _i kirkerommet_ på skolegudstjenesta, er de ikke nødvendigvis _med på_ den religiøse handling! Ingen blir tvunget til å delta i hverken salmene, bønnene, eller andre ting som skjer i kirka!

De er der som observatører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: At skolen er "delaktig i religiøs utøvelse" er i beste fall en overdrivelse. Det er ikke skolen som arrangerer gudstjenesten, det er det Den norske kirken som gjør, og inviterer alle skoleelevene.

Ja, skolen legger til rette for at elevene kan gå på gudstjenesten. Men de legger også til rette for at elevene kan gjøre noe annet. På skolen her får elevene som ikke går i kirken, en kosetime med noen hyggelige aktiviteter. De lider slett ingen nød, og ikke blir de stigmatisert på noen måte heller - det er en broket og mangfoldig forsamling.

Ikke skjønner jeg hvorfor det er så gruelig farlig at ungene får et slikt tilbud en (eller max to) ganger i året, heller. Er foreldrene livredde for at ungene plutselig skal bli fundamentalistiske kristne, eller at de skal få vite om at det finnes mennesker i verden som tror noe annet enn hjemme hos dem selv? Nå for tiden er det forbudt å forkynne den kristne tro i skolen, og det er rimelig vantette skott mot alt som måtte minne om religion i de sekulariserte sfærer hvor unger flest ferdes.

Jeg tviler på at dagens unger får varige men av en barnevennlig julegudstjeneste en gang i året. Men frykter man nettopp det, har man jo som sagt full mulighet til å reservere seg og heller la ungene spise godteri og trille julekuler på skolen den timen.

For ordens skyld: Ja, jeg lar ungene mine gå på julegudstjenesten. Men jeg er til og med så gæren og full av hjernevask at jeg lar dem gå i kirken opptil flere ganger ellers i året også. ;o)

Ps. Og hadde ungene mine fått tilbud om å være med i en moske eller til et annet trossamfunn en gang i året, kunne jeg vært troende (pun inteded) til å slippe dem avgårde, i trygg forvissning om at de kanskje ville fått utvidet horisonten litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...