Gå til innhold

krone


Gjest leeloo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

En krone er *en tann utenpå tannen*

Den lages når tannen er så dårlig at en plombe ikke vil holde. Av og til lages kroner av utseendemessige grunner.

De kan lages av gull, gull belagt med porselen for å se naturlig ut, eller av rent porselen. De koster omlag kr. 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En krone er *en tann utenpå tannen*

Den lages når tannen er så dårlig at en plombe ikke vil holde. Av og til lages kroner av utseendemessige grunner.

De kan lages av gull, gull belagt med porselen for å se naturlig ut, eller av rent porselen. De koster omlag kr. 4000.

Hei!

Min tannlege har anbefalt meg to kroner nå - jeg skal til han i morgen, og da skal han ha beskjed. Men 8000,- har ikke jeg råd til sånn på en gang. Kan jeg be han sette krone på den "verste" tanna, og så bare fylle den andre igjen? den som jeg ikke bryr meg så mye om er den som sitter øverst og bakerst, den er rotfylt, men nå har jeg knekt av noe han kalte "tyggeknuten". Selv syns jeg ikke den plager meg noe, jeg tygger ikke på den siden, -så jeg kunne tenkt meg bare å slipe ned de skarpe kantene - og ferdig med det. Er det noe han ville gjort tror du?

Litt flaut å la pengen styre tenna men dog,, - jeg har brukt noen tusen inne i munnen de to siste årene, -og syns nå at andre i familien også kan få litt del i "grunkene".

Hva anbefaler du av krone da? gull eller porselen? Og er det en prisforskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 16 år senere...

Jeg har vært i en lignende situasjon, og etter at jeg fant en god tannlege jeg stoler på nå, så har jeg gjort meg noen erfaringer jeg håper og tror kan være relevante for deg.

Siden gull kun koster marginalt mer enn porselen, men er mye bedre, varer lengre og har lavere risiko for konplikasjoner, så vil jeg sterkt anbefale det. Jeg har opplevd problemer med de andre kronene jeg har hatt, men aldri med de av gull. De er en svært god langtidsinvistering. 

Det eneste jeg angrer på når det gjelder kroner og fyllinger i tennene mine er at jeg ikke fikk opp øynene for hvor bra gull er tidligere...

Anonymkode: e5716...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...så har jeg gjort meg noen erfaringer jeg håper og tror kan være relevante for deg.

Det er 16 år siden spørsmålet ble stilt, så beslutningen er forhåpentligvis tatt nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...