Gå til innhold

Hvor ofte er det vanlig å amme?


Gjest smili

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjenner en jente som har en datter på 1,5 mnd nå og hun ammer nesten hele tiden (annenhver time i hvert fall). Ungen gulper så spruten står ut av munnen. Hvor ofte er vanlig? Jeg blir litt bekymret for at hun overforer datteren sin. Jeg synes ungen ikke gjør annet enn å spise, sove og å bli skiftet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frem til barnet blir 3-4 mnd, og det blir litt rutine på dagene, er det helt vanlig å amme stort sett hele tiden.

Så lenge ungen ikke sover, blir skiftet på, eller i korte øyeblikk "leker", så ønsker barnet å få mat.

Husk på at i magen får babyen mat kontinuerlig via navlestrengen, i tillegg ligger babyen og drikker fostervannet hele tiden.

At barnet gulper opp, er også helt normalt. Irriterende, men normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 60-70 tallet var det vanlig bare å amme hver 3. eller 4. time. Ikke skjønner jeg hvordan det gikk an!

Mine tre har de første ukene, og i perioder de første månedene også, villet ha mat nesten hele tiden - slik som du beskriver.

babyene regulerer seg selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så små barn gjør ikke annet enn enn å spise, sove og å bli skiftet på. I tillegg til å gulpe, da....

Mine ble ammet minst annehver time i den alderen, det er barna som selv skal regulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høres fint ut

Hvis hun ammer "hele tiden" (så ofte babyen ber om det) når babyen er 6 uker gammel, er det mye større sjanse for at hun klarer å fullamme og amme så lenge det anbefales.

Forrige generasjon fikk beskjed om å følge tidsplan og "skift", og amme feks hver 3. eller 4. time.. Da er sjansen ufattelig mye større for at mor opplever at hun ikke har "nok melk", fordi produksjonen ikke stimuleres nok.

Så ja, hun gjør det helt riktig!

Og gulpingen har ikke noen autmatisk sammenheng med mengde melk, noen babyer drikker masse og gulper ingenting, noen spiser litt lite og gulper masse, og alle andre variasjoner finnes.

For de som gir morsmelkerstating derimot, skal man følge litt nøyere regimer mht mengde og tidspunkt, det går lett an å gi for mye morsmelkertatning. For mye morsmelk derimot, er sjelden et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Gjest mammamiaaa

Babyen min har hatt noen økedøgn av og til, da er hun på puppen konstant.

I går sov hun toppen 20-30 min, så var det mas om puppen, så var hun fornøyd og sov... og våknet etter 20 min og ville ha mer.

Sånn ellers sover hun gjerne 2-3 timer før hun vil ha mer på dagtid, på kvelden kanskje litt hyppigere, så sover hun kanskje 4-7 timer på natta før hun våkner og vil ha mer. På dagtid er hun litt spesiell, hvis hun har sovet i 3 timer, da er hun kjempesulten når hun våkner, da får hun en spesiell gråt og lager sur trutmunn og sier buhuuu og ser på meg... Så blir hun glad og fornøyd igjen når hun får pupp.

Brysternærte barn skal ha mat så ofte de ber om.

Enkelte "rolige" babyer sier ikke alltid fra og sover mye, disse må man kanskje vekke så de får i seg nok mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det går ikke an å overfore babyer som spiser bare morsmelk. Gulper gjør de uansett.

-og det er helt vanlig at de spiser "hele tiden" de første 2-3 månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg amma mine ca en gang i timen de tre første mnd ;)

De var skikkelig gulpeunger, så jeg antar jeg var vel ivrig med puppen ;) De er iallefall tre friske unger idag, så varige men har de ikke fått ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fram til tremnsalder følte jeg at jeg ammet mine tre konstant. I perioder lå de ved puppen hver halvtime og jeg ga dem pupp når de ville ha. Ungene var gulpeunger, men vokste og trivdes. Dessuten hadde jeg alltid rikelig med melk og ammet dem lenge.

Jeg tror egentlig ikke man skal blande seg opp i hvor ofte andre ammer. De fleste vet at mye amming kan føre til gulping, men man finner fort ut hva som passer en selv og babyen best.

De første månedene med baby dreier livet seg stort sett om amming, bleieskift etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...