Gå til innhold

Nyttegjøring


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvis jeg ikke klarer å nyttegjøre meg av svarene fra NHD, klarer jeg sikkert ikke å nyttegjøre meg av det en psykolog sier heller. Kommer sikkert bare til å bruke mer energi til å faktisk tvangsgruble over det vi kommer frem til i timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    14

  • frosken

    8

  • cathlin

    2

  • Bookworm

    2

Gjest D*lilith

Du har et poeng der,det gjorde jeg en stund jeg gikk til psykolog,grublet mye i ettertid om hva vi hadde snakket om,så det gjorde til at jeg fikk enda flere tanker.

Er lettet over å ikke ha psykolog lenger,for nå føler jeg at jeg kan tenke det jeg vil,uten at det er feil,alt jeg tenkte var jo feil i hans øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva du mener jeg? =)

Hvis du virkelig vil ha nytte av både svar her og psykolog er det nødvendig og virkelig

ønske å bli bedre. Jeg tror at med å ha vært syk så lenge kan det kanskje bli en rolle man er mest trygg på.

Jeg vet ikke om jeg klarer og si det forstålig nok hvordan jeg tenker og lurer litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også velge å nyttiggjøre deg denne tilbakemeldingen fra nhd. Bestemme deg for å gjennomføre små smålsettinger hver dag og ikke bruke altfor mye tid på å skrive om de samme temaene her inne.

Du trenger mer aktivitet i hverdagen, hvis ikke ser det ut til fortsatt å bli mye hakk i plata.

Kom igjen SMIR, du kan bedre enn det du presterer nå for tiden. Ta små skritt, gjør noe aktivt, ikke bli sittende slik å ruge over diagnostiske spørsmål etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jente31

Dette er godt ment, men det virker som du grubler forferdelig mye..

Det er ikke sunt å gruble så mye.. du blir dårligere av det. Tro meg - jeg vet hva jeg snakker om.

Forsøk å skift fokus, bort fra deg selv og sykdommen din. Frosken har et godt poeng :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurium

Er enig i at det er noe i dette, men altså viljen har jeg ikke kontroll over.

Du har ikke kontroll over viljen? SELVSAGT har du det! Slutt og vær så ansvarsløs og ta noen grep. Andre kan ikke fikse alt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det er noe i dette, men altså viljen har jeg ikke kontroll over.

viljen har jeg ikke kontroll over.

Likevel trenger vi den for å bli bedre.

Jeg tror du kan ha nytte av psykolog hvis du virkelig vil. Det er nok forskjellige

måter psykologer jobber på, men selv går jeg til en som har jobbet mye med kognitiv terapi. Jeg har ikke blitt påpakket med alle hans meninger om hva jeg skal gjøre.

Det går mest på at jeg selv får frem hvordan jeg har det og hvordan jeg reagerer.

Får da litt spørsmål innimellom bl. annet om hvorfor jeg tenker eller gjør slik, og om

det er andre måter å oppfatte ting på. Det er ikke hans meninger som kommer frem,

men får meg selv til å tenke litt annerledes.

Behandlingen og medikamener har iallefall vært til hjelp for meg. Vet ikke om jeg

selv blir helt frisk noen gang. Har igjen hatt en nedtur, men er noe bedre idag.

Til tross for nedturene som kan være ganske vonde og alt blir svart igjen, kan jeg

likevel si at jeg jevnt over har det mye bedre nå. Hvet ikke hvordan det ville gått hadde jeg ikke fått den støtten og hjelpen jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken planet er dere egentlig født på?

Sykdom er per definisjon ikke noe du rår over selv. Hadde det vært det hadde det ikke vært noen sykdom.

Nei, man rår ikke fullt ut over sykdom. Samtidig er det sjelden at mennesker ikke har noen som helst slags mulighet til å påvirke sitt liv gjennom egne handlinger.

Det er opp til deg om du vil velge å benytte det handlingsrommet som finnes der for deg, eller om du vil la det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som om jeg liksom "vil" gruble...

Dersom du velger å være noe mer aktiv i RL, så vil det bli mindre tid igjen til å gruble og sitte foran pc-en.

Da jeg nettopp hadde mistet mannen min, så sa jeg til meg selv at jeg hadde ingen mulighet til å bestemme over mitt følelsesliv, men at jeg derimot hadde full mulighet til å bestemme over bein og armer. Derfor sørget jeg for å gå turer på minst en time hver dag. Jeg er overbevist om at det bidro til en konstruktiv sorgprosess, noe full passivitet neppe ville gjort.

Jeg hadde ikke lyst til å gå ut hver dag, jeg bare gjorde det.

Sånn er det i mange av livets sammenhenger. Vi kan ikke kontrollere alt, men er heller ikke helt uten mulighet til å bruke vår vilje konstruktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Dersom du velger å være noe mer aktiv i RL, så vil det bli mindre tid igjen til å gruble og sitte foran pc-en.

Da jeg nettopp hadde mistet mannen min, så sa jeg til meg selv at jeg hadde ingen mulighet til å bestemme over mitt følelsesliv, men at jeg derimot hadde full mulighet til å bestemme over bein og armer. Derfor sørget jeg for å gå turer på minst en time hver dag. Jeg er overbevist om at det bidro til en konstruktiv sorgprosess, noe full passivitet neppe ville gjort.

Jeg hadde ikke lyst til å gå ut hver dag, jeg bare gjorde det.

Sånn er det i mange av livets sammenhenger. Vi kan ikke kontrollere alt, men er heller ikke helt uten mulighet til å bruke vår vilje konstruktivt.

''Dersom du velger å være noe mer aktiv i RL, så vil det bli mindre tid igjen til å gruble''

Å, der sa du det jeg tenkte på men som jeg ikke fikk frem slik jeg ville.

Jeg har faktisk merket at jeg har hatt mye fri fra jobben denne uka. Jeg har grublet endel igjen, fordi jeg har hatt god tid til det. Sånn er det ellers også, om jeg ikke velger å gjøre noe/være aktiv på en eller annen måte - alt annet enn å tenke og spekulere. Det er faktisk en befrielse å greie å ikke gruble, men for min del er det en trenigssak, - jeg gjør det fremdeles, ¨både bevisst og ubevisst - dog mer og mer det ubevisst enn bevisst - fordi jeg jobber med å påvirke/endre det.

For en som har grublet mesteparten av sitt liv, da snakker jeg om meg selv fordi jeg ikke vet hvordan det er for SMIR, er det ike gjort på en to tre å endre det - men det er fullt ut mulig, om man bare vil. Det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønn iris

Dersom du velger å være noe mer aktiv i RL, så vil det bli mindre tid igjen til å gruble og sitte foran pc-en.

Da jeg nettopp hadde mistet mannen min, så sa jeg til meg selv at jeg hadde ingen mulighet til å bestemme over mitt følelsesliv, men at jeg derimot hadde full mulighet til å bestemme over bein og armer. Derfor sørget jeg for å gå turer på minst en time hver dag. Jeg er overbevist om at det bidro til en konstruktiv sorgprosess, noe full passivitet neppe ville gjort.

Jeg hadde ikke lyst til å gå ut hver dag, jeg bare gjorde det.

Sånn er det i mange av livets sammenhenger. Vi kan ikke kontrollere alt, men er heller ikke helt uten mulighet til å bruke vår vilje konstruktivt.

Unnskyld om spm er dumt men hva mener dere egentlig med RL? Rette livet eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jente31

Ja, som om jeg liksom "vil" gruble...

Med viljens kraft tror jeg at det er mulig å endre et slikt tankemønster (grubling) og med det oppnå bedring, også for deg: ved å rette fokuset utover og være i en eller annen aktivitet. Men du må være motivert for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld om spm er dumt men hva mener dere egentlig med RL? Rette livet eller noe sånt?

Ja det har du forsåvidt rett i. he.he..Men det står for "real life".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld om spm er dumt men hva mener dere egentlig med RL? Rette livet eller noe sånt?

Neida, spørsmålet er ikke dumt :-) RL betyr real life, dvs. den virkelige verden utenfor internet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg fikk smake på livets bakside har jeg valgt minste motstands vei.

Jeg orker ikke kjempe, for jeg vet så altfor godt at jeg kommer til å falle.

Det går an å justere målsettinger, slik at de blir passe vanskelige å nå. Ikke slutte å prøve å få til noe som helst, men heller ikke leve seg inn i rollen som statsminister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke planlagt noe. =)

Lykke til med turen.

Jo, takk. Det var litt kaldt, men jeg fikk trøsteshoppa litt ting jeg eller andre egentlig ikke trenger, i hvertfall:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...