Gå til innhold

Røykeavvenning med Zyban


Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Zyban er opprinnelig et middel mot depresjon.

Det ble ved en tilfeldighet oppdaget at personer som brukte Zyban mistet røykesuget.

Zyban virker på noradrenalin og dopamin i hjernen.

Behandlingen skjer ved at den tar en tabl. daglig i tre dager. Deretter to tabletter per døgn (morgen og kveld).

Behandlingen varer sju uker.

En skal slutte med røyking i andre behandlingsuke. Dvs. når virkningen av Zyban er kommet skikkelig i gang.

En kur er på 100 tabletter som koster 1327 kroner.

Døgnprisen tilsvarer ti sigaretter per døgn.

Resept får du hos allmennlegen din.

Personer med hjernesvulst, epilepsi, bulimi og anorexi skal ikke ha Zyban. Det samme gjelder personer som bruker Aurorix eller Nardil.

Bruk sammen med nikotinplaster kan øke virkningen. Kombinasjonen skal ikke brukes av personer med høyt blodtrykk. Ved kombinasjonsbehandling skal BT måles hver uke.

"Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mister man apetitten siden folk med spiseforstyrrelser ikke kan få disse tablettene?

Jeg må nok klare å slutte på egenhånd jeg da, men det har jeg nesten gjort nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister man apetitten siden folk med spiseforstyrrelser ikke kan få disse tablettene?

Jeg må nok klare å slutte på egenhånd jeg da, men det har jeg nesten gjort nå.

Så flink du er som klarer det på egenhånd*s*. Jeg har prøvd det meste men får det ikke til. Jeg er for svak og røyken for sterk. Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve disse tabelettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som klarer det på egenhånd*s*. Jeg har prøvd det meste men får det ikke til. Jeg er for svak og røyken for sterk. Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve disse tabelettene.

Jeg har ikke klart det ennå da, men jeg har bremset ned til en tredjedel på noen uker.

Og jeg ser ikke noe galt i å bruke den hjelpen som finnes for å klare å slutte. Lykke til om du prøver disse pillene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Jeg har ikke klart det ennå da, men jeg har bremset ned til en tredjedel på noen uker.

Og jeg ser ikke noe galt i å bruke den hjelpen som finnes for å klare å slutte. Lykke til om du prøver disse pillene :-)

Frustrerende at Zyban er kontraindisert v/epilepsi.

Burde absolutt slutta å røyke siden jeg også har diabetes...

Men jeg takler ikke det psykiske ubehaget ved å slutte, og jeg har prøvd nikotinplaster o.l. uten effekt.

Håper det snart kommer noe som vi litt "krampeaktige" kan ta også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... er dette et produkt du har sett effekten av og vil anbefale? Eller er du pålagt av doktoronline å legge ut denne informasjonen... betalt av legemiddelfirma...

I tilfelle det siste synes jeg alle skal ta slik informasjon med en liten neve salt. Undersøk hvilke andre produkter som også eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

hmm... er dette et produkt du har sett effekten av og vil anbefale? Eller er du pålagt av doktoronline å legge ut denne informasjonen... betalt av legemiddelfirma...

I tilfelle det siste synes jeg alle skal ta slik informasjon med en liten neve salt. Undersøk hvilke andre produkter som også eksisterer.

Dette er et stoff som det har vært en del spørsmål om på DOL gjennom det siste året. Jeg har ikke prøvd det ut på pasienter, men har satt meg grundig inn i dokumentasjonen.

Jeg valgte å legge det ut på en ny tråd hvor jeg valgte overskrift i stedet for å svare på en tråd som var igang på Åpent forum. Dette fordi det ved senere spørsmål er lettere å henvise til eksisterende innlegg, samt at en overskrift med "de riktige ordene" er lettere søkbar med søk-funksjonen.

Administrasjonen i Dr. Online har aldri gjort forsøk på å påvirke meg i noen som helst retning hva gjelder det faglige. Det eneste vi fagfolk er pålagt er disklaimeren som kreves av forsikringsselskapet.

Om jeg med mitt innlegg kan hjelpe noen til å slutte å røyke, vil det glede meg stort. Om produsenten i tillegg tjener noen kroner, tar ikke det fra meg nattesøvnen.

"Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et stoff som det har vært en del spørsmål om på DOL gjennom det siste året. Jeg har ikke prøvd det ut på pasienter, men har satt meg grundig inn i dokumentasjonen.

Jeg valgte å legge det ut på en ny tråd hvor jeg valgte overskrift i stedet for å svare på en tråd som var igang på Åpent forum. Dette fordi det ved senere spørsmål er lettere å henvise til eksisterende innlegg, samt at en overskrift med "de riktige ordene" er lettere søkbar med søk-funksjonen.

Administrasjonen i Dr. Online har aldri gjort forsøk på å påvirke meg i noen som helst retning hva gjelder det faglige. Det eneste vi fagfolk er pålagt er disklaimeren som kreves av forsikringsselskapet.

Om jeg med mitt innlegg kan hjelpe noen til å slutte å røyke, vil det glede meg stort. Om produsenten i tillegg tjener noen kroner, tar ikke det fra meg nattesøvnen.

"Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen."

Ok. Jeg tror deg. Og beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...