Gå til innhold

Kynnere, maserier eller rier?


Gjest Kirsti

Anbefalte innlegg

Gjest Kirsti

I går, i natt og idag har jeg hatt mye kynnere (tror jeg det er). De kommer med ca. 15-10 eller 5 min mellomrom og varer fra et minutt og mer. Det er slik i perioder på 2-3 timer. Det er ikke vondt, bortsett fra noen få vonde. Det murrer i ryggen på meg og foran på magen.

Er dette bare kynnere? Hva er egentlig maserier?

Jeg er i uke 40, slimproppen gikk for en uke (!) siden og jeg har 3 cm åpning. Jeg er klar over at jeg vil kjenne det når fødselen er igang, men hva er dette egentlig? Har de effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kirsti

Det samme gjelder idag, ingen endringer, mange regelmessige sammentrekninger mer el. mindre vonde.

Vil bare legge til at jeg ikke føler meg sliten eller anstrenger meg. Bør jeg kontakte føden eller skal jeg bare ta det som det kommer? Tenker på om det er stressende for barnet med alle disse sammentrekningene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel komme deg til sykehuset, og la deg undersøkes fortest mulig, bør du ikke ? På meg høres det ut som du har forberedende rier. De kan være ganske slitsomme, uten at man direkte skriker av smerte. Fødselen kan meget vel være i gang hos deg.

Jeg hadde forferdelige ryggsmerter med lengre mellomrom i to dager før fødselen. Men jeg drømte aldri om at det var fødselen som var i gang! Jeg kjente ingenting foran på magen,nemlig. Kun ryggen. Tilfeldighetene ville det imidlertid slik at jeg ringte sykehuset for å høre om en merkelig utflod jeg hadde. Den var liksom blekt orange. Siden jeg hadde hatt ukesvis med blødninger, sa de at jeg skulle komme inn og få det sjekket. Ryggsmertene sa jeg ingenting om.

Da vi dro for å kontrollere utfloden, tok vi livet helt med ro. Dro innom og leverte et par videofilmer først og greier. Kjøpte meg en brus. Da vi kom til sykehuset var klokken 18.15. Klokken 20.25, altså knappe to timer etterpå, var gutten født!! Jeg hadde INGEN som helst anelse om at jeg var i fødsel, for det var jo en hel mnd til termin også. Men jeg hadde altså 6 cm åpning allerede da vi ankom sykehuset. Jeg hadde ingen bagasje, ikke engang en hårbørste med meg.

Det jeg vil frem til, er at slike ting kan foregå på måter man egentlig ikke forventer. Det er ALLTID best å sjekke det en gang for mye, enn en gang for lite...!! Så dra avgårde, og la dem ta en titt på deg. Straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Maserier er noe vi ofte kaller uregelmessige, smertefulle rier, som oppleves langt kraftigere enn vanlig kynnere, men som ikke har noen særlig effekt på åpningen av mormunnen. Rier som kommer og går med jevne mellomrom, men som kanskje stopper opp helt etter noen timer, han ingen ting med fødselsrier å gjøre, men kan veldig godt være med på å modne livmorhalsen og skape en liten åpning. Dette er imidlertid et ypperlig utgangspunkt for å komme i skikkelig fødsel senere, men har dessverre den bieffekt at mor kan bli både sliten, lei og svært utålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...