Gå til innhold

slutte og amme?


Gjest tobarnsmamma 83

Anbefalte innlegg

Gjest tobarnsmamma 83

Jeg synes egentlig at amminga er noe herk jeg. Er veldig negativt innstilt til hele greia, jeg må passe på hva jeg eter, jeg kan aldri reise ut mere fordi jeg vil ikke blotte meg for noen, såre brystvorter, melkespreng lista er lang... Er det virkelig så stor forskjell på erstatning og brystmelk at jeg ikke heller kan gå over til det, gleder meg veldig til jeg kan slutte og amme. Er det ikke bedre at jeg hadde sluttet når alt blir bare stress og kav? Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammelt er barnet ditt? De aller fleste opplever at det tar noen uker før en kommer inn i ammingen skikkelig, og i denne perioden er det vanlig med både melkespreng og sårhet.

Men når en kommer gjennom denne perioden, vil de fleste finne ut at ammingen er en praktisk og grei måte å gi barnet mat på, samtidig som barnet får det optimale av næring.

Når det gjelder det med å amme ute blant folk, så kan du øve deg hjemme på å bare løfte opp genseren slik at barnet komme til, ogda vil barnets hode dekke brystet ditt, slik at ingen ser. Du kan sette deg på en benk i et hjørne, du kan amme i bilen, du kan amme hvor som helst, og slipper å varme opp melka.

Jeg var veldig sår de første ukene med førstemann og måtte bruke skjold noen uker, men kom meg gjennom det, og trivdes veldig godt med å amme. Har ammet tre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tobarnsmamma 83

Barnet mitt er 5 uker gammelt nå. Er ikke så sår at jeg må bruke skjold er vel bare litt øm hele tiden føler jeg. Det som er verst er å tørke seg etter en har dusjet. Jeg klarer ikke det du sier om å sitte blant folk, får helt noia har prøvd et par ganger og det er så ubehaglig at jeg vil nesten grine, er sjenert og føler at hele verden ser meg selv om jeg bare har løftet litt på genseren. Ønsker veldig og slutte og tenker mye på dette! Tror du dette påvirker barnet mitt for det skriker en del på ettermiddagen, tror du dette er med på å redusere melkemengden min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt er 5 uker gammelt nå. Er ikke så sår at jeg må bruke skjold er vel bare litt øm hele tiden føler jeg. Det som er verst er å tørke seg etter en har dusjet. Jeg klarer ikke det du sier om å sitte blant folk, får helt noia har prøvd et par ganger og det er så ubehaglig at jeg vil nesten grine, er sjenert og føler at hele verden ser meg selv om jeg bare har løftet litt på genseren. Ønsker veldig og slutte og tenker mye på dette! Tror du dette påvirker barnet mitt for det skriker en del på ettermiddagen, tror du dette er med på å redusere melkemengden min?

Det er vanlig at barna er mer skrikete om ettermiddagen og kvelden - du har ofte litt mindre melk da.

Prioriter en ettermiddagshvil - der du overlater barnet til pappaen (eller andre) for en time eller to, der du legger deg ned, og prøver å sove, i alle fall slapper helt av. Pass på å drikke masse vann før hvilen, og også i løpet av resten av dagen - hvile + drikke mye vann gjør at du får mer melk.

Jeg synes du skal fortsette å amme en stund til, slik at barnet ditt får morsmelk i noen måneder. Kanskje du snart kommer over kneika!

Når du dusjer, kan du prøve å klemme ut litt melk hvis du har melkespreng. Når du tørker deg, bar klapp lett på brystene med håndkleet uten å gni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tøff start

Hvor lenge er det siden du fødte?

Jeg har ammet to barn (og gitt ett barn kun erstatning), og synes den første måneden + med amming var forbundet med ganske mye smerter og kløning og stress begge gangene.

Deretter ble det enkere og enklere med amming, og mye greiere og mer fleksibelt enn det var med flaskemating.

Etterhvert som babyen blir større, og du får "dreisen" på det, behøver du ikke å blotte noe hud for å amme.

Å være på tur eller reise med barn som ammes er veldig mye mer lettvint enn å reise med flsakebarn, er min erfaring. Jeg er glad i å være mye utendørs, og følte meg mye mer fleksibel når jeg visste at jeg alltid hadde mat til babyen, sterilt og riktig temperert i puppen, enn om jeg måtte planlegge hvor mange flasker jeg skulle ha med meg ut på tur, eller måtte ha tilgang til vaskemuligheter og mer varmtvann osv hvis jeg ikke hadde planlagt for riktig antall timer hjemmefra.

Men han som bare har fått erstatning er selvsagt like fin som de som bare fikk morsmelk, så hvis du ønsker å gi erstatning så kan du selvsagt gjøre det. Men (statistisk) har morsmelkernærte barn fått en bedre start og et bedre grunnlag for et friskt voksenliv.

Så har du prøvd i månedsvis og snes det er like ille, er det selvsagt noe annet enn om du basker med oppstartsproblemene som veldig mange av oss må igjennom. (Såre brystvorter er vondere enn jeg noensinne kunne forestilt meg, men det går over!! Gjør det ikke det, be legen din sjekke om du / baby har sopp, så kan du få behandlet det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg er enig med Prust. Hold ut litt til! Det er det aller beste for barnet ditt. I tillegg blir de fleste av plagene og ubehaget bedre for hver måned. 5 uker er ikke lenge, mye kan bli bedre ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tobarnsmamma 83

Jeg vil bare si at jeg er enig med Prust. Hold ut litt til! Det er det aller beste for barnet ditt. I tillegg blir de fleste av plagene og ubehaget bedre for hver måned. 5 uker er ikke lenge, mye kan bli bedre ennå.

Jeg har en sønn i fra før som har vokst opp med morsmelkerstatning så dette med amminga er helt nytt for meg men jeg hukset at jeg var ikke akuratt lei meg for at jeg måtte stoppe opp med amminga med førstemann. Selve amminga nå går jo egentli fint det er visst det er andre folk rundt meg jeg blir stressa, fordi om det bare er gått 5 uker tror jeg ikke at jeg noen gang vil bli komfortabel med og amme framfor andre da jeg alltid har vært ukomfortabel med min egen kropp. Derfor tror jeg at så lenge jeg ammer kommer jeg til og sitte inne alene og forbanne meg mer og mer på hele amminga, går ikke det utover barnet da tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn i fra før som har vokst opp med morsmelkerstatning så dette med amminga er helt nytt for meg men jeg hukset at jeg var ikke akuratt lei meg for at jeg måtte stoppe opp med amminga med førstemann. Selve amminga nå går jo egentli fint det er visst det er andre folk rundt meg jeg blir stressa, fordi om det bare er gått 5 uker tror jeg ikke at jeg noen gang vil bli komfortabel med og amme framfor andre da jeg alltid har vært ukomfortabel med min egen kropp. Derfor tror jeg at så lenge jeg ammer kommer jeg til og sitte inne alene og forbanne meg mer og mer på hele amminga, går ikke det utover barnet da tror dere?

Det er klart at hvis du absolutt ikke trives med ammingen, så vil du ikke ha det noe greit selv, og muligens at babyen kan bli stressa av det.

Men det du kan gjøre er å pumpe ut litt melk og la pappaen gi på flaske, slik at du kommer deg ut av og til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tobarnsmamma 83

Det er klart at hvis du absolutt ikke trives med ammingen, så vil du ikke ha det noe greit selv, og muligens at babyen kan bli stressa av det.

Men det du kan gjøre er å pumpe ut litt melk og la pappaen gi på flaske, slik at du kommer deg ut av og til!

har prøvd og pumpe meg men får kun ut 50 ml og det er for lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Det med å amme ute blant folk - det skjønner jeg godt at du sliter med. Jeg ble en ekspert på å finne butikksentere med egne ammerom og sånt da mine var små. I nødsfall ammet jeg i bilen. Det er helt stuereint å gå for seg selv når man skal amme barnet sitt.

De andre tingene du sliter med vil rette seg ganske fort nå som du er inne i det, men sjenansen ville jeg forsøkt å bare finne andre utveier for å håndtere.

Også en ting til - jeg fikk alltid ut mye mer og med _mye_ mindre vondt hvis jeg håndmelket. Kanskje det funker bedre for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd og pumpe meg men får kun ut 50 ml og det er for lite...

Jeg fikk som regel også ut veldig lite når jeg brukte brystpumpe - 30-100 ml, og det var vel sjelden det var 100... Måtte derfor pumpe meg to ganger for å få nok melk til et måltid som pappaen kunne gi - men det var verdt pumpingen å få 2-3 timer alenetid - besøk hos en venninne, en shoppingtur uten baby, eller gå en tur alene :-)

Håndmelking kan også fungere bra. Bruk et rent glass med stor åpning, f.eks. et stort syltetøyglass (kok det først). Pass på at tommelen og pekefingeren lager en C og ikke en V, og melk ut melka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med deg!

Jeg opplevde også den ammingen som noe skikkelig søl!

Jeg hadde så mye melk de første ukene, og måtte pumpe meg ofte for å unngå melkespreng og lekkasje.

Fordelen med dette, var at jeg fikk så mye melk til overs at jeg begynte nesten umiddelbart med å gi flaske i tillegg til amming. Dermed kunne også andre mate babyen, og jeg ble ikke så bundet til å amme hvert eneste måltid.

Men jeg ammet ikke så lenge da. For sønnen min vokste så fort, og hadde så glupende appetitt, at jeg måtte begynne å blande litt grøtpulver i melka allerede da han var 2 mnd.

Dermed ble han mye mere rolig og fornøyd, og det var nok å mate ham hver 3-4 time, istedet for hver time. M.a.o. et nytt og bedre liv for oss begge.

Dermed avtok ammingen helt av seg selv, og han fikk bare drikkegøt og erstatning fra han var ca 3 mnd.

Det samme gjaldt datteren min. for jeg mistet melka etter 2-3 måneder. Men begge har alltid vært sunne og friske.

Synes dette med amming for enhver pris, har gått litt for langt!

Tror mange sliter med ammepress og dårlig samvittighet fordi de ikke følger oppskriften med å fullamme i 6 mnd, og gjerne fortsette til barnet er minst et år.

Dette er kanskje riktig for noen, men ikke for alle!

Hvis dette blir et slit som går utover livskvaliteten til enten mor og/eller barn, så bør man med god samvittighet få lov å gjøre det annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd og pumpe meg men får kun ut 50 ml og det er for lite...

Det fins noe nesespray med utdrivningshormon man kan bruke for å få pumping til å fungere bedre... Oxy-et-eller-annet såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Det er ikke så greit når alt bare blir stress i begynnelsen. :) Nesten alle sliter med litt oppstartsvansker når de skal amme. Prøv å holde ut litt til og se om det roer seg ned, siden morsmelk er det desidert beste for babyen din. :)

At babyen skriker litt på kveldstid er veldig vanlig, og man har ofte litt mindre melk om kvelden. Gjør som prust sier - prioriter å få deg en middagshvil slik at du får samla litt krefter. Det er også veldig viktig å drikke mye når man ammer. Kanskje du også kan legge deg litt på dagtid og få en hvil når babyen skal sove? Å amme liggende i senga er veldig søvndyssende, både for mor og barn. :) Pass på at du "hekter av" babyen når h*n har sovna, slik at h*n ikke ligger og småsutter og bruker deg som smokk.

Å amme ute blant folk er en ting man synes kan være ekkelt og uvant, men som mange venner seg til etter hvert. Synes du det er ubehagelig, skal du ikke gjøre det. Hvis du er på besøk hos noen, kan du bare spørre om å få låne soverommet litt. Synes du det er flaut å si noe om det, kan du bare si at babyen og du strever litt og trenger å være i ro for å få det til.

Det er heller ikke uvanlig å ikke få ut så mye melk ved pumping - og særlig ikke om ettermiddagen/kvelden. Hvis du skal prøve å pumpe litt, prøv om morgenen når du har mest melk. Det kommer også litt an på hva slags pumpe du har. De manuelle kan være trøblete og lite effektive. Se om du evt kan få lånt eller leid en skikkelg elektrisk dersom du trenger det. Den eneste manuelle jeg har fått til å funke som nogenlunde er den fra Avent, men også med denne fikk jeg ut betraktelig mindre enn med en stor elektrisk (og jeg satte "rekord" med 270 ml fra ett bryst - med Avent sin fikk jeg ut knapt 100)

Selv om man er innstilt på å få til ammingen kan det være slitsomt og vondt i begynnelsen. Jeg hadde ammet sønnen min i 11 mnd og trodde jeg hadde dreisen på dette, men da Datra blei født, var jeg fryktelig sår, og hun sugde dårlig, så jeg fikk det ikke til i det hele tatt. Øvelse gjør heldigvis mester, det gikk MYE bedre etter noen uker, og etterhvert begynte jeg å levere melk til melkebanken på Ullevål fordi jeg hadde så masse overskudd. :) Jeg prøver ikke å fremheve min egen innsats her, men vil bare påpeke at det er mye trening og riktig teknikk som skal til. Jeg var veldig nære å gi opp etter et par uker, og er glad jeg holdt ut litt til for å komme over kneika. :)

Lykke til! Det er mange gode ammehjelpere her inne på dol når du trenger det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn i fra før som har vokst opp med morsmelkerstatning så dette med amminga er helt nytt for meg men jeg hukset at jeg var ikke akuratt lei meg for at jeg måtte stoppe opp med amminga med førstemann. Selve amminga nå går jo egentli fint det er visst det er andre folk rundt meg jeg blir stressa, fordi om det bare er gått 5 uker tror jeg ikke at jeg noen gang vil bli komfortabel med og amme framfor andre da jeg alltid har vært ukomfortabel med min egen kropp. Derfor tror jeg at så lenge jeg ammer kommer jeg til og sitte inne alene og forbanne meg mer og mer på hele amminga, går ikke det utover barnet da tror dere?

''Derfor tror jeg at så lenge jeg ammer kommer jeg til og sitte inne alene og forbanne meg mer og mer på hele amminga, går ikke det utover barnet da tror dere?''

Jeg tror vel ikke akkurat at et spedbarn tar skade av å være mye alende sammen med sin mor, men du kan få et litt begrenset sosialt liv i noen få måneder. Men det er trist at du ikke klarer å amme med andre i rommet pga. dårlig forhold til kroppen din. Gjelder det alle, eller bare fremmede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også ammingen var noe herk...

Jeg ble skikkelig kvalm når melken begynte å renne...Og kvalm var jeg helt til han slapp taket.Rare greier!

Og lukten, fytti, det stinket den dritt melken over alt..

Jeg hadde altfor mye melk, måtte ligge med håndkle og søppelsekker under lakenet..Våknet opp blaut i melk, og stinket!

Jeg holdt ut i noen mnd, og nattammet til de var 6mnd.

Da mistet jeg melken, og det var i grunnen greit nok ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tobarnsmamma 83

''Derfor tror jeg at så lenge jeg ammer kommer jeg til og sitte inne alene og forbanne meg mer og mer på hele amminga, går ikke det utover barnet da tror dere?''

Jeg tror vel ikke akkurat at et spedbarn tar skade av å være mye alende sammen med sin mor, men du kan få et litt begrenset sosialt liv i noen få måneder. Men det er trist at du ikke klarer å amme med andre i rommet pga. dårlig forhold til kroppen din. Gjelder det alle, eller bare fremmede?

Ja det gjelder alle og spesielt min far, svigerfar og samboer til søster, synest det er helt pyton. Jeg er en person som ikke går i shorts en gang fordi jeg er redd for hva folk vil mene om mine stygge føtter så hvordan skal det da noen gang bli ok og vise brystet? Derfor tror jeg at dette ikke komme til og bli mer komfortabelt med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

har prøvd og pumpe meg men får kun ut 50 ml og det er for lite...

Barnet er eksperten på puppen- ikke pumpa. Så ikke fortvil om lite kommer ut ved pumping.

Første gang jeg pumpet stoppet jeg etter å bare ha fått ut 10 ml...

Oxytocin nesespray fra lege kan tas 5 min før pumping. Da er pumpingen enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Du er mor.

Det å være Mor er viktigst. Å kunne trives med baby og hverdagene. Å nyte babyen og kose i lag, uten å ha skuldrene oppi ørene.

Morsmelk er bare en _liten_ del av det være mor. Så om du stresser og kaver og absolutt ikke klarer trives med amming så er det ok å vurdere andre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...