Gå til innhold

slutte og amme?


Gjest tobarnsmamma 83

Anbefalte innlegg

Ja det gjelder alle og spesielt min far, svigerfar og samboer til søster, synest det er helt pyton. Jeg er en person som ikke går i shorts en gang fordi jeg er redd for hva folk vil mene om mine stygge føtter så hvordan skal det da noen gang bli ok og vise brystet? Derfor tror jeg at dette ikke komme til og bli mer komfortabelt med tiden.

Jeg hadde også "amme-nekt" foran svigerfar, samboers bror, sov. Men det er helt ok å gå på et annet rom for å amme, det gjorde jeg den første tida. Og om en stund får dere litt mer rutine på tingene, da vil det ikke gå i mat-mat hele tida.

5 uker er ikke lenge, gi det litt tid på å gå seg til. Du kan ha et sjal som du slenger over skuldra og babyen når du ammer, da synes ingenting.

Men du - for din egen del burde du sikkert løsne litt opp i det å gå i shorts, brukte du bare bukser hele denne sommeren? Tenk alt du har gått glipp av - sol, bading, brunfarge... :-( Jeg tror du ville fått det bedre med deg selv om du klarte å få fokus litt vekk fra _deg_ :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har holdt ut, men det kan være stressende de første månedene. Samtidig syntes jeg ammingen også virket avstressende fordi jeg ble veldig rolig av det (søvndyssende). Det er alment kjent at ingenting er så bra som morsmelk iallefall det første leveåret, men det er klart at det vokser opp friske unger som aldri har fått morsmelk også ;-)

De tre første månedene er travlest. Etter den tid tåler de fleste barn at mor spiser den maten hun ønsker. Mitt råd er at du ikke gir opp for fort (med mindre du har holdt ut i et halvt år allerede? ;)), men lar dette gå seg til.

Jeg har selv ammet tre barn og etter at de nådde 4-5 mndsalderen var jeg sjeleglad for at jeg ammet. Jeg så hvor mye styr det var hos venninner som kokte flasker, varmet morsmelkerstatning osv. Mine barn kunne bare legges til brystet uten forberedelser og der sovna de momentant. Deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn i fra før som har vokst opp med morsmelkerstatning så dette med amminga er helt nytt for meg men jeg hukset at jeg var ikke akuratt lei meg for at jeg måtte stoppe opp med amminga med førstemann. Selve amminga nå går jo egentli fint det er visst det er andre folk rundt meg jeg blir stressa, fordi om det bare er gått 5 uker tror jeg ikke at jeg noen gang vil bli komfortabel med og amme framfor andre da jeg alltid har vært ukomfortabel med min egen kropp. Derfor tror jeg at så lenge jeg ammer kommer jeg til og sitte inne alene og forbanne meg mer og mer på hele amminga, går ikke det utover barnet da tror dere?

Jeg viste aldri puppene mine til noen når jeg ammet (bortsett fra babyen da - og når jeg var hjemme i min egen sofa ;-))

Siden jeg hadde gulpeunger hadde jeg alltid en gulpeklut klar. Denne la jeg delvis over puppen når jeg ammet, så jeg ammet svært diskret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har holdt ut, men det kan være stressende de første månedene. Samtidig syntes jeg ammingen også virket avstressende fordi jeg ble veldig rolig av det (søvndyssende). Det er alment kjent at ingenting er så bra som morsmelk iallefall det første leveåret, men det er klart at det vokser opp friske unger som aldri har fått morsmelk også ;-)

De tre første månedene er travlest. Etter den tid tåler de fleste barn at mor spiser den maten hun ønsker. Mitt råd er at du ikke gir opp for fort (med mindre du har holdt ut i et halvt år allerede? ;)), men lar dette gå seg til.

Jeg har selv ammet tre barn og etter at de nådde 4-5 mndsalderen var jeg sjeleglad for at jeg ammet. Jeg så hvor mye styr det var hos venninner som kokte flasker, varmet morsmelkerstatning osv. Mine barn kunne bare legges til brystet uten forberedelser og der sovna de momentant. Deilig :)

Har også ammet mine barn- i tilsammen 4 år- med gode erfaringer.

Pleier oftest å oppfordre til amming. Men om ei mor er så sliten og lei over lang tid at hun omtrent stiller spørsmål om det å være mor...vel, da synes jeg amme-maset går for langt, Derfor ga jeg motsatt råd enn det jeg pleier til trådstarter.

Tenk for en dårlig samvittighet ammende mødre kan gi slitne mødre som faktisk ikke får det til eller har lyst å amme. Mor kan begynne vantrives og føle seg mislykket. Det hun trenger er klapp på skulderen og støtte for de valg hun tar, men får bare mer mas ?

Nå ble svaret til deg- men det gjelder mange andre i denne tråden.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsmelk er jo selfølgelig best, men amming skal også være kos. Jeg sluttet og amme ganske tidlig fordi jeg rett og slett ikke trivdes med det.Noen fanatikere vil kanskje si at jeg ikke tenkte på barnets beste, men da jeg sluttet og amme ble jeg i mye bedre humør og innså at det faktisk ikke er så ille og gi en tåteflask.Pappa`n syns også det var stats og kunne gi sønnen sin flaske, jeg kunne ta en tur ut og koble av litt og det merket jeg på humøret mitt. Helsesøster holdt på og dette av stolen når jeg sa at jeg hadde sluttet og amme, men det er faktisk mitt valg og jeg kjenner meg selv og barnet mitt best. Jeg syns du skal gjøre det du mener er best for deg selv og barnet ditt.Det er ett voldsomt ammepress i norge, men av og til må man lytte til seg selv og gjøre det man føler selv.Morsmelkerstattningen i dag er så god at barna lider ingen nød om du går over til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også ammet mine barn- i tilsammen 4 år- med gode erfaringer.

Pleier oftest å oppfordre til amming. Men om ei mor er så sliten og lei over lang tid at hun omtrent stiller spørsmål om det å være mor...vel, da synes jeg amme-maset går for langt, Derfor ga jeg motsatt råd enn det jeg pleier til trådstarter.

Tenk for en dårlig samvittighet ammende mødre kan gi slitne mødre som faktisk ikke får det til eller har lyst å amme. Mor kan begynne vantrives og føle seg mislykket. Det hun trenger er klapp på skulderen og støtte for de valg hun tar, men får bare mer mas ?

Nå ble svaret til deg- men det gjelder mange andre i denne tråden.

:-)

Du har sikkert rett i det, men jeg kjenner endel som slutter å amme mest fordi de synes det er _litt_ slitsomt og fordi de helst ikke ønsker å være "bundet". Sikkert derfor jeg oppfordrer til å "holde ut" litt til ;)

Jeg ser også at det barnet jeg ammet kortest tid er det eneste av mine barn som har vært plaget av atopisk eksem og var mye syk som liten. Det samme gjelder mine søstre og meg. De ble ammet mye kortere enn meg og de har hhv astma og allergier. Jeg ble først småallergisk for et års tid siden og har vært svært lite syk i forhold til dem. Dette kan selvsagt være tilfeldigheter, men dog...

Sånn generelt er jeg ellers enig med deg. Er man drittlei av å være mamma pga ammingen, så stopper man å amme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Du har sikkert rett i det, men jeg kjenner endel som slutter å amme mest fordi de synes det er _litt_ slitsomt og fordi de helst ikke ønsker å være "bundet". Sikkert derfor jeg oppfordrer til å "holde ut" litt til ;)

Jeg ser også at det barnet jeg ammet kortest tid er det eneste av mine barn som har vært plaget av atopisk eksem og var mye syk som liten. Det samme gjelder mine søstre og meg. De ble ammet mye kortere enn meg og de har hhv astma og allergier. Jeg ble først småallergisk for et års tid siden og har vært svært lite syk i forhold til dem. Dette kan selvsagt være tilfeldigheter, men dog...

Sånn generelt er jeg ellers enig med deg. Er man drittlei av å være mamma pga ammingen, så stopper man å amme :)

Har ammet mine lenge- og de har alltid vært plaget med eksem og/eller allergi. Ammingen forhindret ikke dette- men utsatte sikkert debuten.

Jeg har vennekrets som ammer _lenge_. Og ei venninne som ikke fikset det. Hun ble mast på og fikk så ørene flagret. Følte seg helt elendig i den her ammeverdenen. Dette er helt tåpelig- da hun er en super mor.

Jeg synes amme-maset har godt for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ammet mine lenge- og de har alltid vært plaget med eksem og/eller allergi. Ammingen forhindret ikke dette- men utsatte sikkert debuten.

Jeg har vennekrets som ammer _lenge_. Og ei venninne som ikke fikset det. Hun ble mast på og fikk så ørene flagret. Følte seg helt elendig i den her ammeverdenen. Dette er helt tåpelig- da hun er en super mor.

Jeg synes amme-maset har godt for langt.

Ja, skjønner hva du mener utfra det du skriver:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett i det, men jeg kjenner endel som slutter å amme mest fordi de synes det er _litt_ slitsomt og fordi de helst ikke ønsker å være "bundet". Sikkert derfor jeg oppfordrer til å "holde ut" litt til ;)

Jeg ser også at det barnet jeg ammet kortest tid er det eneste av mine barn som har vært plaget av atopisk eksem og var mye syk som liten. Det samme gjelder mine søstre og meg. De ble ammet mye kortere enn meg og de har hhv astma og allergier. Jeg ble først småallergisk for et års tid siden og har vært svært lite syk i forhold til dem. Dette kan selvsagt være tilfeldigheter, men dog...

Sånn generelt er jeg ellers enig med deg. Er man drittlei av å være mamma pga ammingen, så stopper man å amme :)

''Jeg ble først småallergisk for et års tid siden og har vært svært lite syk i forhold til dem. Dette kan selvsagt være tilfeldigheter, men dog...''

Min erfaring er stikk motsatt. Poden fikk utpumpet morsmelk de første 6 ukene, da var det ikke mer. Han var vel knapt i nærheten av en pupp. Snuppa fikk pupp i 10-11 mnd. Hun har vært _mye_ mer syk enn ham, han skulle jo etter alle solemerker vært den som blir kjapt syk (hjertefeil og 3 operasjoner før fyllte 3 år), men sånn er det ikke gitt. Hun får alt som går forbi og kan godt bli liggende en liten uke og kaste opp med høy feber. Om han skulle få det samme, som regel gjøre han ikke det, men om det skulle skje er han halvsjaber et par dager før han er i full fart igjen.

Så ikke vet jeg. Kanskje morsmelka mi var unormal? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ble først småallergisk for et års tid siden og har vært svært lite syk i forhold til dem. Dette kan selvsagt være tilfeldigheter, men dog...''

Min erfaring er stikk motsatt. Poden fikk utpumpet morsmelk de første 6 ukene, da var det ikke mer. Han var vel knapt i nærheten av en pupp. Snuppa fikk pupp i 10-11 mnd. Hun har vært _mye_ mer syk enn ham, han skulle jo etter alle solemerker vært den som blir kjapt syk (hjertefeil og 3 operasjoner før fyllte 3 år), men sånn er det ikke gitt. Hun får alt som går forbi og kan godt bli liggende en liten uke og kaste opp med høy feber. Om han skulle få det samme, som regel gjøre han ikke det, men om det skulle skje er han halvsjaber et par dager før han er i full fart igjen.

Så ikke vet jeg. Kanskje morsmelka mi var unormal? ;o)

Jaja, ingen regel uten unntak ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

''Jeg ble først småallergisk for et års tid siden og har vært svært lite syk i forhold til dem. Dette kan selvsagt være tilfeldigheter, men dog...''

Min erfaring er stikk motsatt. Poden fikk utpumpet morsmelk de første 6 ukene, da var det ikke mer. Han var vel knapt i nærheten av en pupp. Snuppa fikk pupp i 10-11 mnd. Hun har vært _mye_ mer syk enn ham, han skulle jo etter alle solemerker vært den som blir kjapt syk (hjertefeil og 3 operasjoner før fyllte 3 år), men sånn er det ikke gitt. Hun får alt som går forbi og kan godt bli liggende en liten uke og kaste opp med høy feber. Om han skulle få det samme, som regel gjøre han ikke det, men om det skulle skje er han halvsjaber et par dager før han er i full fart igjen.

Så ikke vet jeg. Kanskje morsmelka mi var unormal? ;o)

Har du noengang tenkt på den muligheten at hun kanskje ville vært enda oftere og verre syk UTEN amming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins noe nesespray med utdrivningshormon man kan bruke for å få pumping til å fungere bedre... Oxy-et-eller-annet såvidt jeg husker.

Oxytocin heter hormonet, salgsnavn Syntocinon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noengang tenkt på den muligheten at hun kanskje ville vært enda oftere og verre syk UTEN amming?

''Har du noengang tenkt på den muligheten at hun kanskje ville vært enda oftere og verre syk UTEN amming?''

Har selvfølgelig tenkt på det, men har liten tro på det. Hun fikk da også masse morsmelk de første 6 mnd, selv om hun ikke ble helt fullammet og det er jo disse mnd som er de viktigste.

Jeg tror egentlig ikke morsmelka er så livsviktig for normale, friske barn som mange vil ha det til. De som vokser opp på erstatning blir jo like flotte og friske de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Har du noengang tenkt på den muligheten at hun kanskje ville vært enda oftere og verre syk UTEN amming?''

Har selvfølgelig tenkt på det, men har liten tro på det. Hun fikk da også masse morsmelk de første 6 mnd, selv om hun ikke ble helt fullammet og det er jo disse mnd som er de viktigste.

Jeg tror egentlig ikke morsmelka er så livsviktig for normale, friske barn som mange vil ha det til. De som vokser opp på erstatning blir jo like flotte og friske de.

Jeg tror egentlig ikke morsmelka er så livsviktig for normale, friske barn som mange vil ha det til. De som vokser opp på erstatning blir jo like flotte og friske de.

Skriver under på denne. Mange mødre har mistet kosen med spedbarnet fordi de gjennom svette og tårer har prøvd å amme og ikke fått det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest babydillah

Jeg syntes også amming var noe herk første tiden, såre brystvorter, melkespreng osv., men nå er babyen snart 10 mnd og jeg syns det bare er kos, kommer til å savne det. Nå har babyen begynt å bite litt av og til, så det har så vidt begynt å bli en kvie igjen hehe, men ikke så gale som det var. Vil fortsette å amme så lenge som mulig, men skal trappe ned på dagammingen, og heller gi morgen og kveld.

Men begynner hun å bite meg enda mer - da spørs det om jeg gir opp det hele snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...