Gå til innhold

Når sykemelding ikke forutsetter sykdom


frosken

Anbefalte innlegg

Gjest Mener nå jeg :-)

Poenget er at sykemeldingen skal være en økonomisk sak mellom arbeidstager, arbeidsgiver og NAV.

Jeg som lege skal selvsagt ta stiling til syk/frisk i forhold til behandling (frivillig og evt på tvang).

Å være et slags alibi for den økonomiske biten vil jeg derimot gjerne bli fritatt for.

God helse er mer enn fravær av sykdom. Det innbefatter også sosiale og familiære forhold, som kan bli så vanskelige at en person ikke klarer å jobbe. " Det går på helsa løs" på en måte.

Leger er eksperter på sykdom, men etter min mening ikke på helse, derfor er det feil at kun leger skal skrive ut sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 297
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    51

  • PieLill

    30

  • løvinne71

    21

  • frosken

    18

Gjest mandolina

Jeg tror situasjonen er helt jævlig her. Faren for selvmord er sikkert ganske stor i slike situasjoner. Og hvorfor skulle noen ønske å ta livet sitt, jo fordi de er deprimert. Depresjon er en sykdom. I tillegg er det barn i krise også i denne familien. Mener du at vedkommende da i tillegg til å forsøke å overleve dette skal ta permisjon uten lønn?

Mannen sier jo at han er helt frisk, hvordan kan du koble det sammen med faren for selvmord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

Jeg stoler i dette tilfellet på hens egen vurdering der han sier at han ikke er syk.

Forøvrig burde vi leger fritas for sykemelding. Det bør utelukkende avgjøres av personen selv. Det har etterhvert blitt svært liten sammenheng mellom det å være syk eller ikke og det å være sykemeldt eller ikke.

Jeg synes ikke det er noe rart at en i en vanskelig livsituasjon får seg en sykemelding.. mannen har jo gått konkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

Poenget er at sykemeldingen skal være en økonomisk sak mellom arbeidstager, arbeidsgiver og NAV.

Jeg som lege skal selvsagt ta stiling til syk/frisk i forhold til behandling (frivillig og evt på tvang).

Å være et slags alibi for den økonomiske biten vil jeg derimot gjerne bli fritatt for.

Og økonomiske problemer kan bare isoleres og har aldri langsiktige konsekvenser for en persons helse og/eller livssituasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

God helse er mer enn fravær av sykdom. Det innbefatter også sosiale og familiære forhold, som kan bli så vanskelige at en person ikke klarer å jobbe. " Det går på helsa løs" på en måte.

Leger er eksperter på sykdom, men etter min mening ikke på helse, derfor er det feil at kun leger skal skrive ut sykemelding.

Enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Jeg synes ikke det er noe rart at en i en vanskelig livsituasjon får seg en sykemelding.. mannen har jo gått konkurs.

Han behøver jo ikke å være syk av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lucy in the sky

Poenget er jo at mannen sier han er frisk.

Poenget må være at mannen er frisk ja, men også at han er i en ekstremt vanskelig livsituasjon. Går ikke an å tolke en slik sak så isolert og bastant, er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes ikke det er noe rart at en i en vanskelig livsituasjon får seg en sykemelding.. mannen har jo gått konkurs.

Du kan vel umulig mene at alle som går konkurs skulle ha krav på sykmelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

''Er ikke det minste i tvil om at Biskopen har det helt jævlig, og sikkert kan bruke litt tid i heimen på å få ryddet opp.

''

Permisjon fra jobb er en ryddigere løsning enn sykemelding i slike situasjoner.

''Permisjon fra jobb er en ryddigere løsning enn sykemelding i slike situasjoner.''

Må en alltid ha en påvist diagnose/sykdom for å ta ut sykemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

Du kan vel umulig mene at alle som går konkurs skulle ha krav på sykmelding?

Jeg vet om mange som sykemelder seg pga vanskelig livsituasjon og livskrise jeg da. En lege må da klare å bruke litt skjønn. Eller har en aldri rett på sykemelding med mindre en har en diagnose på papiret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

Han behøver jo ikke å være syk av den grunn.

Nei, men hvis jeg må bruke teskjemetoden, så kan en vanskelig livsituasjon FØRE til sykdom, dersom ikke er tidlig ute for å forebygge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Å være et slags alibi for den økonomiske biten vil jeg derimot gjerne bli fritatt for.''

Det er jeg faktisk helt enig med deg i, og skjønner at leger helst skulle ha vært helt utelatt fra den biten. Legen kan vel skrive en medisinsk uttalelse om pasientens helsetilstand, så får det være opp til NAV om kriteriene er tilstede for sykepenger. En diagnose arter seg forskjellig fra person til person, én klarer å jobbe og en klarer ikke...

''Legen kan vel skrive en medisinsk uttalelse om pasientens helsetilstand, så får det være opp til NAV om kriteriene er tilstede for sykepenger''

Om en annen person enn pasienten skal avgjøre om det er behov for sykmelding og sykepenger foretrekker jeg faktisk at det er legen fremfor en saksbehandler hos NAV.

Forøvrig deler jeg HND's syn om at større ansvar bør pålegges den enkelte i forbindelse med sykmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

Det har de siste månedene vært flere tilfeller hvor "offentlige personer" sykemeldes i forbindelse med ubehagelige avsløringer i pressen. Det er jo opplagt at belastningene på et eller annet tidspunkt også kan medføre sykdom, men i andre sammenhenger så pleier man jo å skille mellom livsbelastninger og sykdom (som når det presiseres at dødsfall i nær familie i utgangspunktet ikke er grunnlag for sykemelding).

Hvis man har "dummet seg ut", så bør man selv bære omkostningene ved dette og ikke velte belastningen over på arbeidsgiver (nå venter jeg på støtte fra deg, Persille).

For ordens skyld; det er selvfølgelig mulig at biskopen er syk, det vet jeg ingenting om utover det han angivelig selv skal ha sagt.

Det er jo som regel NOE når en lege sykemelder pasienten da... Jeg mener at en må se litt mellom linjene her og ikke vær så snar til å dømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg vet om mange som sykemelder seg pga vanskelig livsituasjon og livskrise jeg da. En lege må da klare å bruke litt skjønn. Eller har en aldri rett på sykemelding med mindre en har en diagnose på papiret?

Om det brukes skjønn er det jo en helt annen sak.

Da er det ikke konkursen som sådan, men følgene av den som danner grunnlag for evt. sykmelding. Samme vil jo skje som følge av ulike typer omveltninger og hendelser i livet, men som sagt må det brukes skjønn. Av legen eller av "pasienten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

Jeg tror situasjonen er helt jævlig her. Faren for selvmord er sikkert ganske stor i slike situasjoner. Og hvorfor skulle noen ønske å ta livet sitt, jo fordi de er deprimert. Depresjon er en sykdom. I tillegg er det barn i krise også i denne familien. Mener du at vedkommende da i tillegg til å forsøke å overleve dette skal ta permisjon uten lønn?

Var det jeg også reagerte på. Vedkommende er bare et menneske, mennesker gjør feil. Han har slått konkurs og så skal han klare seg uten lønn? Jeg mener at en må tenke litt realistisk i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

Om det brukes skjønn er det jo en helt annen sak.

Da er det ikke konkursen som sådan, men følgene av den som danner grunnlag for evt. sykmelding. Samme vil jo skje som følge av ulike typer omveltninger og hendelser i livet, men som sagt må det brukes skjønn. Av legen eller av "pasienten".

Ja nettopp. Hvilke tilleggsproblemer tror du en konkurs kan medføre seg? Hva skal han gjøre om han evt velger å ta ut permisjon uten lønn i feks et år? Hva med familie, andre involverte, barn, etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

Mannen sier jo at han er helt frisk, hvordan kan du koble det sammen med faren for selvmord?

Hvem som helst kan bli syk og gå under ved en konkurs, det er bare logisk tenking. Jeg skjønner ikke at det ikke er mulig å tenke litt helhetlig her og ikke bare sort/hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja nettopp. Hvilke tilleggsproblemer tror du en konkurs kan medføre seg? Hva skal han gjøre om han evt velger å ta ut permisjon uten lønn i feks et år? Hva med familie, andre involverte, barn, etc?

Høres voldsomt ut med et års sykmelding på grunn av noe sånt, men jeg er jo ikke den rette til å bedømme behovet for det. Men om det skulle være behov for et helt års sykmelding vil jeg anta han har fått tildels alvorlige psykiske problemer som følge av konkursen, og må selvfølgelig få adekvat behandling.

Og som sagt synes jeg ikke en konkurs som sådan skal trigge sykmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt på trynet (unnskyld uttrykket) at mennesker sykemeldes uten å være syk. En krise er en krise, folk flest kommer seg på jobb allikevel. Om den krisen utløser en depresjon, panikkangst, ekstreme kroppslige plager eller lignende; da snakker vi om sykdom.

Jeg husker jeg gikk til legen en gang og sa: "Jeg er så sliten. Jeg er virkelig helt fullstendig utslitt." Vi snakket om hva jeg kunne gjøre med det og hun sa hun ville gi meg en sykemelding. Men hun gjorde det fullstendig klart at sykemeldingen var for migrenen som kom hver til annenhver dag, -ikke- fordi jeg var sliten av min egen livssituasjon. Så snart migreneanfallene roet seg litt, så avsluttet hun sykemeldingen.

Det er faktisk ikke arbeidsgiveren min sin feil at jeg har det litt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Nei, men hvis jeg må bruke teskjemetoden, så kan en vanskelig livsituasjon FØRE til sykdom, dersom ikke er tidlig ute for å forebygge...

Så man skal sykemelde seg når det oppstår en vanskelig situasjon, i tilfelle det vil medføre sykdom???

Forresten, man sykmelder seg ikke, det er legen som sykmelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...